بازگشت به صفحه کامل

رئیس دادگستری شهرستان میبد:

کاهش 10درصدی وقوع طلاق در شهرستان میبد/ الگوی ویژه در زمینه کاهش دعاوی خانوادگی در شهرستان میبد طراحی و اجرا شد


رئیس دادگستری شهرستان میبد گفت: الگوی ویژه درزمینهٔ کاهش دعاوی خانوادگی در شهرستان میبد طراحی و اجرا شد.

به گزارش میبدخبر، علیرضا حسین بیکی در جلسه شورای معاونین دادگستری استان یزد، اظهار داشت: پس از رشد آمار پرونده‌های دعاوی خانوادگی در دادگستری شهرستان میبد در  سال‌های92 و 93 با تأکید آیت الله اعرافی امام‌ جمعه میبد، دکتر دهقانی، رئیس وقت دادگستری و با همراهی شورای شهر، تدابیری اتخاذ گردید که این برنامه‌ها در چند سال اخیر با تکمیل و ارتقاء از رشد فزاینده آمار طلاق جلوگیری کرده است و کاهش حدود 10درصدی وقوع طلاق در شهرستان میبد را در پی داشته است.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی در سه سطح، تشکیل انجمن حمایت از خانواده و تشکیل واحد مشاوره و میانجیگری در شهرستان میبد خبر داد و افزود: آموزش‌های ویژه در مباحث خانواده در سه سطح خانواده‌های درگیر در پرونده‌های دادگاه خانواده، زوج‌های جوان که تازه ازدواج‌کرده‌اند و جوانان در شُرف ازدواج که به سن ازدواج رسیده‌اند انجام گردید.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: باهدف ارتقاء دانش و مهارت زوجین دارای اختلاف در زندگی مشترک، موضوعاتی از قبیل  زن در رساله حقوق امام سجاد (ع)، دانستن تفاوت‌های روحی ازنظر مذهبی مثل طریقه محبت و ... ، قبح توهین و کنترل خشم، نحوه رابطه زناشویی، عفو و بخشش و وسواس به زوج‌هایی که دارای پرونده بودند به‌صورت رایگان در چند جلسه آموزش داده می‌شود.

وی ابراز داشت: زوجین دارای اختلاف خانوادگی پس از کسب آموزش‌های ذکرشده به واحد مشاوره که با همکاری روحانیون متخصص در مکان دادسرای عمومی و انقلاب میبد دایر هست ارجاع داده می‌شوند و در آنجا نیز حرف‌های زوجین شنیده می‌شود و سپس از طریق مشاوره و صحبت با آن‌ها سعی در اصلاح ذات البین می‌شود.

رئیس دادگستری میبد، عفو و بخشش در زندگی زناشویی، وظیفه اخلاقی در برابر احسان طرف مقابل، فضای مجازی و مسائل جنسی زوجین به استناد آیات و روایات را از موضوعات مورد آموزش به زوج‌های تازه ازدواج‌کرده در شهرستان اعلام کرد و بیان داشت: لازم به ذکر است با توجه به اقدامات خوب‌صورت گرفته و جهت ایجاد انگیزه و کمک به جونان با کمک و مشارکت خیرین، وام بدون سود 30میلیون ریالی بعد از شرکت در کلاس‌ها به زوجین پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به استقبال و مشارکت جوانان در آستانه ازدواج از کلاس‌های آموزش مهارت‌های زندگی در شهرستان میبد، گفت: در این دوره‌ها تشویق جوانان مجرد به سمت ازدواج و تشکیل خانواده، مباحث خود ارضایی، کنترل مسائل جنسی در دوران بلوغ، بهداشت فردی و اشتباهات رایج در زندگی مشترک و از این قبیل مسائل آموزش داده می‌شود که با استقبال جوانان و خانواده‌های آنان اعم از دختر و پسر در سطح شهرستان مواجه شده است.

حسین بیکی به تشکیل انجمن حمایت از خانواده با همکاری تعدادی از روحانیون متخصص در دادگستری اشاره کرد و بیان داشت: در این انجمن کارگروه‌هایی قضایی- مذهبی جهت حل و پیشگیری از اختلاف تشکیل شد که غربال‌گری مشکلات خانوادگی، مصالحه و میانجیگری، رصد نتایج میانجیگری، تشکیل گروه‌های همیار تخصصی و ارجاع آن به کارگروه‌های اداری، خزانه‌داری و مالی را با دقت و به‌صورت علمی و کاربردی انجام می‌دهند.

وی فعالیت در مدارس و باهدف شناخت بیشتر و عمیق‌تر از مشکلات و دغدغه‌های نسل جوان و پیشبرد اهداف طرح را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و اظهار داشت: باهدف شنیدن درد دل‌ها و راهنمایی جوانان و تلاش برای حل مشکلات آنان، آموزش حقوق مالی و غیرمالی باهدف بالا بردن هوش اقتصادی خانواده و شناخت دقیق دغدغه‌های نسل جوان یک روحانی به نمایندگی از انجمن خانواده در دبیرستان‌های سطح شهرستان حضور می‌یابد.

این مقام قضایی از تشکیل واحد میانجیگری که پرونده‌های کیفری مرتبط با خانواده اعم از توهین، نفقه و ... به این واحد ارجاع می‌شود خبر داد و گفت: قبل از اینکه این پرونده‌های دعاوی کیفری خانواده ثبت شود و به دادسرا ارجاع شود به واحد میانجیگری جهت حل اختلاف ارجاع می‌شود.

رئیس دادگستری شهرستان میبد طرح پیشگیری از روند فزاینده طلاق در شهرستان و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در حوزه خانواده در میبد را یک الگوی موفق و اثرگذار و ماندگار ارزیابی کرد و تأکید کرد: این طرح می‌تواند با بررسی دقیق زوایای کاری و رفع برخی نواقص به‌عنوان یک طرح کشوری درزمینهٔ استحکام بنیان خانواده و پیشگیری از آسیب اجتماعی طلاق مطرح گردد.

وی در پایان ضمن قدردانی از حضرت آیت ا... اعرافی امام‌جمعه موقت میبد، شورای شهر میبد، خیرین و سایر نهاد و سازمان‌ها مخصوصاً سازمان بهزیستی که در اجرای این طرح همکاری و مشارکت نمودند، ابراز داشت: بدون تردید اگر روح کار جمعی، همکاری و همفکری و مساعدت سایر افراد در این طرح نبود اجرای این طرح و موفقیت‌های آن حاصل نمی‌گردید.

انتهای پیام/

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.