بازگشت به صفحه کامل
وقتی پشتکار و اراده معجزه می‌کند؛

کار آفرین موفق میبدی، اقتصاد مقاومتی را با پرورش قارچ عملیاتی کرد+ تصاویر


کار آفرین موفق میبدی با پشتکار و همت خود زمینه اشتغال جوانان میبدی را با تولید و پرورش قارچ خوراکی فراهم کرده است.

به گزارش میبد خبر، پرورش قارچ از جمله فعالیت های است که می تواند ضمن تولید محصولی با ارزش غذایی بالا به ایجاد اشتغال در جامعه کمک کند؛ با توجه به این امر و اینکه پرورش قارچ یکی از عرصه‌های اقتصاد مقاومتی است با یکی از تولیدکنندگان موفق قارچ در شهر میبد گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

سید روح الله سادات اخوی در گفتگو با خبرنگار میبد خبر بیان داشت: بنده متولد سال 1360 هستم و 36 سال سن دارم. در زمینه پرورش قارچ صدفی و دکمه ای فعالیت کرده و دیپلم این حرفه را دریافت داشته ام. چند سالی است که در زمینه تولید، پخش و توزیع قارچ فعالیت می کنم.

وی افزود: دو سال پیش با آقای عباس کارگر آشنا شدم. ایشان کارگاه تولید و پرورش قارچ خوراکی را از سال 1388 در شهر میبد و در منطقه شهیدیه راه اندازی کرده و در این زمینه فعالیت داشت که پس از توافق در این کارگاه مشغول به کار شدم.

سادات اخوی درباره این کارگاه تولیدی اظهار داشت: کارگاه مذکور دارای 4 سالن فعال بوده که که در هر کدام 7/5 تن کمپوست آماده قرار گرفته و میزان تولید هر سالن بیش از 2 تن می باشد. البته آقای کارگر قصد گسترش این کارگاه و افزایش 4 سالن دیگر را به این مجموعه دارد تا هم تولید را افزایش داده و هم زمینه اشتغال جوانان بیشتری را فراهم کند. در حال حاضر این کارگاه زمینه اشتغال 4 نفر را بصورت مستقیم فراهم کرده است. در زمان برداشت قارچ نیز 3 تا 6 نیروی خانم به کار گیری می شوند. در این کارگاه تجهیزاتی مانند طوبت ساز، دیگ بخار، هیتر، پمپ آب و کارواش وجود دارد.

کارشناس تولید قارچ در مورد هزینه ها و سود فروش این کارگاه ابراز داشت: برای تولید قارچ هزینه های مختلفی وجود دارد بطور مثال هزینه تهیه کمپوست برای هر دوره کشت قارچ تقریبا 16 میلیون تومان می شود و سود آن برای 4 سالن تولید بین 7 تا 8 میلیون تومان برای آن دوره مذکور می باشد.

سادات اخوی درباره کشت قارچ توضیح داد: اوج زمان کار بستگی به منطقه کشت دارد ولی اگر کارگاه تولیدی از نظر تجهیزات تاسیساتی کامل باشد می توان در همه فصول تولید داشت. قارچ دکمه ای داخل بلوک های 80*40 کمپوست رشد می کند. کمپوستها بصورت آماده و بذر زده شده در داخل سالنها چیده می شود در این زمان باید رطوبت و دما را کنترل کرد سپس خاک مخصوصی که بعنوان خاک پوششی است روی کمپوستها ریخته می شود و در ادامه با ایجاد خراش روی خاکها و هوادهی قارچ ها پس از مدتی پین زده و شروع به رشد می کنند. کی از اهداف من این است که بتوانم خودم فرایند کمپوست سازی را انجام دهم تا با این کار هزینه ها را کاهش دهم.

وی ادامه داد: در هر دوره کشت قارچ سه تا چهار فاش که همان زمان برداشت قارچ است می رسد که بین هر فلش 5 تا 10 روز فاصله می افتد یعنی بخشی از قارچها چیده و در مراحل بعدی نیز بخش دیگری از این قارچهای تولیدی چیده می شوند بدین صورت که در هر دوره 25 تا 30 درصد برداشت داریم. با هر فلش از میزان تولید به دلیل میزان مواد غذایی کاسته می شود و تقریبا اصل تولید در همان فلش اول می باشد.

سادات اخوی با بیان اینکه در این کارگاه فقط قارچ دکمه ای کشت می شود عنوان کرد: قارچ صدفی از نظر تولید و پروتئین ارزش بیشتری دارد ولی به دیل شکل خاصی که شبیه برگ می باشد بازار فروش ندارد. در استان یزد نیز از این نوع قارچ استقبالی نمی شود به همین منظور است که اکثر تولید کنندگان قارچ دکمه ای را تولید و پرورش می دهند. 

کارشناس تولید قارچ درباره قیمت فروش قارچ های تولیدی بیان داشت: محصولات تولیدی ما با بسته بندی و عنوان تجاری خاص در بازار عرضه می شود. قیمت فروش قارچ تولیدی ما در بازار چیزی مابین 6 تا 7 هزار تومان می باشد که مغازه دار آن را با مبلغی حدود 9 هزار و 500 تومان به دست مصرف کننده می رساند.

سادات اخوی از مشکلات این کار گفت: در این کار نوسانات فروش بسیار زیاد است به دلیل اینکه انسجام کاملی در این راستا نیست با وجود کارگاههای فراوان در استان نسبت به جمعیت این کار مقرون به صرفه نمی باشد و صنف خاصی هم وجود ندارد که این موضوع را مدیریت کند و اختلاف بین عرضه و تقاضا باعث می شود قیمتها نوسان داشته باشد. از دیگر مشکلات ما وجود آفت در تولید می باشد که برخی از این آفتها شکل قارچ را تغییر می دهد در صورتیکه شکل ظاهری قارچ در فروش آن و جذب مشتری تاثیر بسزایی دارد. قارچهای تولیدی توسط تولید کننده را باید در یک روز فروخته شود و اگر این زمان افزایش یابد دیگر نمی توان آن را فروخت البته مغازه داران  5 تا 10 روز فرصت دارند تا این قارچها را به فروش برسانند. 

وی با اشاره به اینکه 400 تولید کننده قارچ در استان وجود دارد که برخی از آنها به دلیل مشکلات از چرخه تولید خارج شده اند بیان داشت: برای راه اندازی کارگاه کوچک خانگی باید چیزی حدود 10 تا 15 میلیون تومان هزینه کرد که معمولا این تولید کنندگان به دلیل عدم آشنایی و تجربه کافی در زمینه تولید قارچ و عدم آگاهی از بازار ضربه می خورند. به کسانی که می خواهند به صورت خانگی این محصول را تولید کنند توصیه می کنم حتما از نظر بازار فروش و تولید از تجارب دیگران استفاده کرده و با شناخت کامل وارد این عرصه شوند.

سادات اخوی در پایان با بیان اینکه جهاد کشاورزی در راه اندازی این کارگاه مساعدت خوبی را داشت عنوان کرد: اگر دیگر سازمانها و نهادهای دولتی از این فعالیتهای تولیدی که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است حمایت کنند تولیدکنندگان نیز با گسترش تولید می توانند زمینه اشتغال جوانان بیشتری را فراهم آورند. نخبگان اقتصادی نیز با شناسایی بازارهای جدید می توانند کمک شایانی برای عرضه این محصول و رونق تولید  فراهم کنند.

انتهای پیام/اد




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.