بازگشت به صفحه کامل
بررسی تفصیلی عملکرد نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب میبد و تفت؛

کارنامه سراج وحیدی: ۵ نطق، ۲ تذکر، ۳۴۹۴ دقیقه تاخیر و ۱۸ جلسه غیبت و فقط ۴ خط بحث درباره میبد و تفت/ کارنامه مرحوم یحیی زاده در مجلس هفتم: ۱۷ نطق، ۴۰۹ تذکر، صفر غیبت، صفر دقیقه تاخیر و دهها خط بحث درباره میبد و تفت


دکتر سراج الدین وحیدی علاوه بر سابقه اینچنینی در مجلس شورای اسلامی، در زمره امضاءکنندگان نامه معروف به «جام زهر» خطاب به رهبر معظم انقلاب مطرح شده است. حالا همین فرد در زمره حامیان دکتر کمال دهقانی درآمده و حتی جلسه اخیر اصلاح طلبان با دکتر دهقانی در منزل وی که در زمره ردصلاحیت شدگان انتخابات این دوره نیز می باشد، برگزار شده است.

پس از تصویب حوزه انتخابیه «میبد و تفت» تاکنون هر دو جناح اصلی یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان توانسته اند از این حوزه انتخابیه به مجلس راه پیدا کنند.

به گزارش "میبدخبر" به نقل از میبدما، دکتر سراج الدین وحیدی به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ششم، موفق به کسب رای اکثریت مردم میبد و تفت شد و به مجلس راه یافت و در مقابل حجت الاسلام و المسلمین یحیی زاده به عنوان کاندیدای اصولگرایان در ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی موفق به راهیابی به مجلس شورای اسلامی شد.

3769440_201

ارزیابی عملکرد این دو نماینده در مجلس، تا حد زیادی میتواند راهگشای مردم دو شهرستان تفت و میبد برای انتخاب نماینده ای مناسب باشد و بی تردید بهترین ابزار برای این سنجش، بررسی مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی است. تاکنون مشروح مذاکرات تمام مجالس ملی و شورای اسلامی تا پایان دور هفتم منتشر شده و در اختیار عموم قرار گرفته است و به همین دلیل ما عملکرد نماینده اصلاح طلبان را در مجلس ششم و عملکرد نماینده اصولگرایان را در مجلس هفتم از حوزه انتخابیه میبد و تفت بررسی می کنیم.

در کارنامه دکتر وحیدی در مجلس ششم ۳۴۹۴ دقیقه تاخیر (معادل ۵۸ ساعت) ملاحظه میشود درحالیکه این رقم در کارنامه مرحوم یحیی زاده در مجلس هفتم، «صفر» دقیقه است.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس ششم در ۱۸ جلسه علنی مجلس غیبت داشته درحالیکه مرحوم یحیی زاده در تمام جلسات علنی مجلس حاضر بوده و هیچ غیبتی در کارنامه او به ثبت نرسیده است.

Image 1

دکتر سراج الدین وحیدی در طول ۴ سال نمایندگی خود تنها ۲ تذکر به دولت داشته که یکی اعتراض به نتایج آزمون سراسری سال ۷۹ و دیگری درخواست از وزیر راه و ترابری برای جلوگیری از تاخیر بیشتر در شروع عملیات اجرایی راه کنارگذر میبد بوده است این درحالی است که مرحوم یحیی زاده به رئیس جمهور و اعضای هیات دولت بیش از ۴۰۹ تذکر داده است که بیشتر این تذکرات در زمان ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد بوده است. از جمله موضوعاتی که در تذکرات فراوان مرحوم یحیی زاده دیده میشود، موارد ذیل است: لزوم تسریع در اداره عملیات ساختمانى بیمارستان نیر، گازرسانى به شهرستان تفت، تسریع در ساخت کمربند حلقوى شهرستانهاى میبد، اردکان و بهسازى و اصلاح جاده یزد تهران، رسیدگى به وضعیت آب آشامیدنى شهرستان تفت، پرداخت اعتبارات دانشگاه علوم پزشکى شهید صدوقى یزد، پرداخت باقیمانده طلب خرید محصولات کشاورزى تضمینى به سازمان تعاون روستایى استان یزد، لغو فورى قرارداد فروش گاز به شرکت کرسنت، جبران خسارت سرمازدگى شدید براى سومین سال متوالى و خشکسالى و طوفان در استان یزد، تسریع در انتصاب استاندار یزد و فرماندارهای تفت و میبد، صدور دستور به سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى جهت تأمین اعتبار لازم براى پایگاه پژوهشى میراث فرهنگى میبد، لغو حد نصاب جهت دایر ماندن کلاس در مناطق روستایى کوهستانى و سردسیر تفت، تسریع در تأمین گاز مایع بیش از (۲۰) کارخانه کاشى استان یزد، بارور سازی ابرها، رسیدگى و جبران خسارات فراوان کشاورزان و باغداران استان یزد و شهرستان تفت بعلت سرماى بى سابقه، جلوگیرى از افزایش نرخ نان و تعرفه گاز، تأمین مینى بوس براى شهرهاى تفت و میبد، دستور اختصاص بودجه ویژه براى (۱۷۳۶) قنات در تفت باتوجه به اهمیت فوق العاده قنات و خشکسالى و دستور تأمین بودجه مناسب و کافى براى اجراى مصوبه سفر استانى یزد نسبت به آبرسانى به (۹) شهر این استان و…

نماینده اصلاح طلب میبد و تفت در مجلس ششم، در کل چهار سال نمایندگی خود فقط ۵ نطق داشته که دو نطق آن کاملا سیاسی و در جهت حمله به شورای نگهبان و تعریف و تمجیدهای مکرر از سید محمد خاتمی بوده و در کل این پنج نطق وی تنها ۴ خط درباره حوزه انتخابیه اش سخن گفته که به این شرح است: «در مورد حوزه انتخابیه خود یعنى شهرهاى میبد و تفت مشکلات و نیازمندیهاى زیادى وجود دارد که مجال برشمردن آنها نیست و به مردم خوب این شهرها قول مى دهم تا مشکلات شان را از مجارى قانونى پیگیرى نمایم.»(نطق ۱۶ آذر ۷۹) و «از وزیر محترم راه و ترابرى جهت تسریع در احداث جاده کمربندى شهرستان میبد، از وزیر محترم کشور جهت در نظر گرفتن حق و رأى مردم در تغییرات تقسیمات کشورى و ارتقاء سیاسى منطقه، از وزیر محترم صنایع و معادن در مورد فعال نمودن معدن مس على آباد شهرستان تفت، و از وزیر محترم نفت جهت تسریع در امر گازرسانى شهرستان تفت، انتظار رسیدگى دارم‏.»(نطق ۱۷ اردیبهشت ۸۱)

البته دکتر وحیدی حدود ۱۰ بار در مقام مخبر کمیسیون بهداشت و بعدا رییس این کمیسیون به ارائه گزارشات و نظرات این کمیسیون درباره برخی طرحهها و لوایح مرتبط با این کمیسیون پرداخته است.

اما نماینده اصولگرای میبد و تفت در مجلس هفتم، جمعا ۱۷ نطق داشته که در آن از مسائل مختلف کشور و حوزه انتخابیه میبد و تفت سخن گفته است. در نطقهای وی نیز موضوعاتی نظیر بحران کارخانه های فولاد و قند میبد،‌ گازرسانی به شهرستان تفت، حمایت لازم از صنعت، صنایع دستى، بویژه زیلو، کشت گلخانه اى و مجتمع هاى دامى، استفاده از ظرفیت فوق العاده بخش میراث فرهنگى و گردشگرى میبد، تأمین آب آشامیدنى سالم برای شهرستان تفت، جبران خسارت کلان ناشی از خشکسالى و سرمازدگى، بهسازى، اصلاح، تعریض و تکمیل راههاى میبد ندوشن، بخ صفاشهر، بنادکوک بیداخوید، نیر فیض آباد، زردین منشاد، تفت ده بالا و طزرجان، نیر ده بالا، تجهیز بیمارستان گاریزات، استفاده از یک سوم (۲۲) میلیون تن سنگ آهن استخراجى از استان یزد در همین استان، آسفالت راههاى روستایى و بین مزارع تفت و نیر، تأمین بودجه مناسب براى رسیدگى به بیش از (۳۰۰۰) قنات این استان، تأمین علوفه براى دامداران، آبرسانى با تانکر، تمدید وام کشاورزان و دامداران و معافیت جرایم وامها، احداث استخرهاى ذخیره آب در شهرستان تفت، تشکر از دولت به علت تصویب شهر شدن بفروئیه و…

یکی از مهمترین نطقهای مرحوم یحیی زاده در مجلس هفتم در تاریخ ۱۶ مرداد ۸۶ درباره مناقشات مرزی میبد و اردکان مطرح شد. مرحوم یحیی زاده در این نطق گفت:

طى سالهاى گذشته همواره مردم متین و متدین شهرستان میبد که داراى تمدن غنى و چند هزار ساله است و دومین جمعیت استان و البته کمترین وسعت را در بر دارد، شاهد یکسرى بى مهریها و احیاناً نابرابرى و تعدى بوده اند. بخاطر همین احساس هنوز این شهرستان و شهرستان همجوار شاهد حریم مشخص و طرح جامع نمى باشد. در این شرایط و در سال «اتحاد ملى و انسجام اسلامى» سازمان نقشه بردارى کشور نقشه اى از شهرستان میبد و شهرستان همجوار ترسیم نموده و یک سوم میبد را در آن شهرستان قرار داده است. مناطقى که هیچگاه و هیچکس ادعایى بر آن نداشته است و متأسفانه این نقشه از سوى سازمان به شهرستان ابلاغ مى شود. مردم به محض اطلاع بشدت عصبانى و ناراحت شده، تجمعاتى صورت مى دهند. این موضوع زمینه را براى تعدادى از افراد بازیگر سیاسى جهت زیر سؤال بردن نظام و دولت مهرورز ایجاد مى کند که اگر خردمندى مسؤولان شهرستان و سرعت عمل مسؤولان استان نبود، غائله اى صورت مى گرفت که همه ما در محضر الهى سرافکنده بودیم. مردم ولایت مدار و متدین و عدالتخواه به وعده مسؤولان مبنى بر تسریع در تصحیح این نقشه آرام مى گیرند که استدعا دارم دستور دهید هرچه سریعتر انجام پذیرد. هرچند در حذف نقشه از سایت و تأیید و تأکید بر اشتباه اقدام شده است. ضمناً باید پاسخ داده شود که چه کسى متقاضى تهیه نقشه بوده و چه کسانى تهیه کرده اند؟

با این اوصاف در ملاک رعایت نظم و حضور در مجلس، کارنامه نماینده اصلاح طلب میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی قابل قیاس با مرحوم یحیی زاده نیست.

همچنین به گواه مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی، در موضوع پیگیری مسائل حوزه انتخابیه نیز عملکرد نماینده اصولگرای مردم میبد و تفت در مجلس هفتم بسیار بهتر از دکتر سراج وحیدی بوده است و درحالیکه دکتر وحیدی در کل ۴ سال مجلس ششم فقط ۴ خط درباره مسائل حوزه انتخابیه اش در صحن علنی مطرح کرده، مرحوم یحیی زاده دهها مرتبه درباره مسائل و مشکلات دو شهرستان تفت و میبد بحث کرده است.

مشارکت فعالانه در مجلس شورای اسلامی و نیز انجام وظیفه نظارتی بر دولت نیز پارامترهای دیگری است که مرحوم یحیی زاده نمره به مراتب بهتری از دکتر وحیدی در آن میگیرد.

با این اوصاف تردید باقی نمی ماند که کارنامه اصلاح طلبان حداقل در حوزه انتخابیه میبد و تفت در نمایندگی مردم این دو شهرستان در مجلس شورای اسلامی به مراتب ضعیفتر از اصولگرایان بوده است.

DSC_0328

دکتر سراج الدین وحیدی علاوه بر سابقه اینچنینی در مجلس شورای اسلامی، در زمره امضاءکنندگان نامه معروف به «جام زهر» خطاب به رهبر معظم انقلاب مطرح شده است.

حالا همین فرد در زمره حامیان دکتر کمال دهقانی درآمده و حتی جلسه اخیر اصلاح طلبان با دکتر دهقانی در منزل وی که در زمره ردصلاحیت شدگان انتخابات این دوره نیز می باشد، برگزار شده است.




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 1.0 stars out of 5.