بازگشت به صفحه کامل
تبعات عقده روانی یک جنگجو؛

پشت پرده پیگیری ماجرای دستگیری سربازان آمریکایی توسط سپاه +فیلم و عکس


دستگیری تفنگداران دریایی آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نکته ویژه‌ای داشت که از چشم رسانه‌ها دور ماند؛ این اقدام، جان مک‌کین، کهنه‌سرباز و سناتور تندرو آمریکایی را به یاد دوران اسارت و تحقیرش در جنگ ویتنام انداخت.

خلاصه گزارش: بازداشت تفنگ‌داران نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس و به دست نیروهای سپاه پاسداران ایران، برای کاخ سفید و شخص اوباما، بسیار گران تمام شد. جمهوری‌خواهان از این فرصت نهایت استفاده را بردند تا موضع تضعیف‌شده اوباما به خاطر توافق هسته‌ای با تهران را باز هم ضعیف‌تر کنند. در میان جمهوری‌خواهان، جان مک‌کین بیش از بقیه پاگیر اوباما شده است و هنوز که هنوز است، اشتباه سیستم ناوبری شناورهای آمریکایی را فراموش نکرده است. عمدتاً این پی‌گیری‌های مک‌کین را به جمهوری‌خواه بودن، جنگ‌طلب بودن و ضداوباما بودن او نسبت می‌دهند، اما دلیل دیگری هم، چه بسا مهم‌تر، پشت این «دل‌سوزی» مک‌کین هست؛ نوعی حس مشترک؛ یک نوع حس هم‌زادپنداری. هر چه باشد، جان مک‌کین هم قبلاً «اسیر جنگی» بوده است. جالب این‌جاست که مک‌کین که این همه از عذرخواهی و تشکر آمریکایی‌ها از ایران انتقاد می‌کند، خودش در ویتنام در پاسخ به این سؤال که برخورد ویتنامی‌ها با شما چگونه بود، از «برخورد خوب» ویتنامی‌ها با او قدردانی می‌کند (فیلم مصاحبه در ادامه همین گزارش).

 

چرا مک‌کین با ملوان‌های بازداشت‌شده آمریکا هم‌درد است
«جان مک‌کین» در اسارت و زیر دست پزشکان ویتنامی

اواخر دی ماه سال 94، دو قایق نظامی آمریکایی[1] که ادعا می‌شد سیستم ناوبری آن‌ها دچار مشکل شده[2]، وارد آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس شدند و سپاه پاسداران نیز به سرعت، این دو قایق و 10 نظامی آن‌ها را بازداشت کرد[3]. این اتفاق که هم‌زمان با سخنرانی سالانه اوباما رخ داد، با انتشار تصاویری[4] از بازداشت سربازان آمریکایی توسط سپاه[5] در حالی که بازداشت‌شدگان، دست روی سر گذاشته و مقابل نیروهای سپاه، زانو زده بودند[6] (و بعداً از گریه سربازان قوی‌ترین ارتش جهان[7])، اوج گرفت و در فضای بین‌المللی نیز به یک بمب خبری تبدیل شد.

 

 
 
00:00 01:08

spaceplay / pause

qunload | stop

ffullscreen

shift + slower / faster

volume

mmute

seek

 . seek to previous

126 seek to 10%, 20% … 60%

حمله ترامپ به جان مک‌کین با اشاره به اسارت او در ویتنام - دانلود

اگرچه این مسئله طی کم‌تر از یک روز، حل و فصل شد و سربازان آمریکایی هم بعد از اطمینان از این‌که عمدی در کارشان نبوده است، در آب‌های آزاد، تحویل ارتش آمریکا شدند، اما این درگیری به صرف این‌که میان آمریکا و ایران (و البته از همه جهت مطابق میل ایران) رخ داده بود، بازتاب‌های مختلف[8] و واکنش‌های متفاوتی را رقم زد[9].

چرا مک‌کین با ملوان‌های بازداشت‌شده آمریکا هم‌درد است
«جان کری» بعد از آزادی ملوان‌ها، از هم‌کاری ایران تشکر کرد

 

چرا جمهوری‌خواهان رئیس‌جمهور آمریکا را به خاطر دو قایق «تحقیر» کردند؟

کنگره جمهوری‌خواه[10] آمریکا که سال‌هاست بر طبل دشمنی با ایران می‌کوبد، قصد داشت تا از این فرصت نهایت استفاده را برای ضربه زدن به دولت اوباما ببرد[11]. «مارکو روبیو» سناتور و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 در اولین ساعات دست‌گیری نظامیان آمریکایی تأکید کرد که ایران باید بلافاصله [و بدون هیچ قید و شرطی] نظامی‌های بازداشت‌شده را آزاد کند[12]. «تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه، بازداشت این 10 نظامی توسط سپاه پاسداران را برای باراک اوباما «تحقیرآمیز» توصیف کرد[13]. «کوری گاردنر» سناتور جمهوری‌خواه و عضو کمیته روابط خارجی سنا حتی خواستار تعویق سخنرانی سالانه اوباما، تا زمان مشخص شدن تکلیف قایق‌های آمریکایی شد[14]. از سوی دیگر، «الیوت انگل» سناتور ارشد دموکرات نیز گفت[15] که این اقدام ایران، همه چیز را در معرض خطر قرار می‌دهد[16].

 

 
 
00:00 02:38

spaceplay / pause

qunload | stop

ffullscreen

shift + slower / faster

volume

mmute

seek

 . seek to previous

126 seek to 10%, 20% … 60%

دست‌گیری ملوان‌های آمریکایی توسط سپاه پاسداران ایران - دانلود

جمهوری‌خواهان که بعد از تلاش‌ها و شکست‌های فراوان[17] به خاطر به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای با ایران[18]، دلشان حسابی از دست اوباما[19] پر بود[20]، بازداشت نیروهای آمریکایی در آب‌های ایران را دست‌انداز قرار دادند تا نشان دهند که ایران هیچ‌گاه دست از دشمنی با آمریکا برنخواهد داشت[21] و بنابراین توافق هسته‌ای از ابتدا یک اشتباه بزرگ بوده است[22]. فقط خدا می‌داند جمهوری‌خواهان چه لذتی بردند از این‌که بعد از تشکر جان کری از ایران به خاطر برخورد مناسب با سربازان آمریکایی[23]، تلویزیون رسمی ایران، تصاویر یکی از این سربازان را که مانند ابر بهاری گریه می‌کرد، منتشر نمود[24].

 

چرا «جان» از بقیه جمهوری‌خواهان، جمهوری‌خواه‌تر بود؟

در میان همه این واکنش‌ها، یک نفر بیش از دیگران از اتفاقی که برای سربازان آمریکایی افتاده بود، «عصبی» شد. مسلماً همه جمهوری‌خواه‌ها (و همه دموکرات‌ها) از این‌که نه هر کشوری، بلکه ایران توانسته چنین آتوی بزرگی از آمریکا بگیرد، عصبانی بودند، اما «جان مک‌کین» به گونه‌ای به این اتفاق واکنش نشان می‌داد که هر کس نمی‌دانست، تصور می‌کرد خودش یکی از این سربازان بوده که بازداشت شده است. این تصور آن‌قدرها هم که در ابتدا ممکن است به نظر برسد، بی‌راه نیست.

چرا مک‌کین با ملوان‌های بازداشت‌شده آمریکا هم‌درد است
جمهوری‌خواهان از تحقیر ارتش آمریکا در ایران بسیار عصبانی هستند

ریاست سناتور مک‌کین بر کمیته نیروهای نیروی مسلح مجلس سنا تنها دلیل مواضع تند و افراطی او در قبال «فاجعه» دست‌گیری نیروهای نظامی آمریکایی توسط «ایرانی‌ها» نبود. با این حال، پیش از آن‌که به دلیل مهم پشت «احساسات جریحه‌دارشده» این سناتور جنگ‌طلب بپردازیم، ارزش دارد برخی از واکنش‌های وی به تحقیر نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را مرور کنیم.

 

 
 
00:00 01:25

spaceplay / pause

qunload | stop

ffullscreen

shift + slower / faster

volume

mmute

seek

 . seek to previous

126 seek to 10%, 20% … 60%

عذرخواهی سرباز آمریکایی به خاطر ورود به آب‌های ایران - دانلود

بعد از آزاد شدن ملوان‌های آمریکایی، ارتش آمریکا تحقیقات گسترده‌ای را از آن‌ها به عمل آورد تا نحوه برخورد ایران با آن‌ها و اطلاعاتی که احتمالاً از آن‌ها گرفته شده، کاملاً مشخص شود. طبیعتاً انتشار نتایج این تحقیقات چه به طور عمومی و چه در کوتاه‌مدت ممکن نبود. پذیرش این واقعیت از نظر جمهوری‌خواهانی که لحظه‌شماری می‌کردند تا کوچک‌ترین حرفی را بشنوند و بتوانند از آن علیه اوباما استفاده کنند، غیرقابل‌تحمل بود.

جان مک‌کین هم اواخر بهمن ماه دیگر تاب نیاورد و اعلام کرد که اگر پنتاگون و دولت اوباما هرچه زودتر نتایج تحقیقات خود را منتشر نکنند، احتمالاً[25] ملوان‌ها را برای تحقیقات[26] مستقل و مجازات، به کمیته نیروهای مسلح در مجلس سنا فراخواهد خواند[27]. وی در بیانیه‌های مختلف از مواضع کاخ سفید در ماجرای بازداشت 10 تفنگ‌دار آمریکایی و هم‌چنین بعد از آزادی آن‌ها، انتقاد کرده و در یکی از این بیانیه‌ها نوشته بود: «یک روز بعد از این‌که ایرانی‌ها دو شناور آمریکایی را توقیف و ده ملوان را دست‌گیر کردند، مقامات دولت اوباما ظاهراً با ذوق‌زدگی به دنبال تمجید از لطف ایرانی‌ها برای توقیف کشتی‌ها و نیروهای نظامی ما بودند.»

 

چرا مک‌کین با ملوان‌های بازداشت‌شده آمریکا هم‌درد است
مک‌کین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار بازجویی مستقل
از سربازان بازداشت‌شده آمریکایی در ایران شد

این سناتور ارشد آمریکایی از سخنان «جاش ارنست[28]» سخن‌گوی دولت اوباما[29] که رفتار ایران با سربازان آمریکایی را «مؤدبانه» دانسته بود، و هم‌چنین اقدام وزیر خارجه آمریکا در تشکر از ایران[30] به خاطر آزادی سریع 10 نظامی این کشور[31] نیز به شدت انتقاد کرد. مک‌کین در جای دیگری هم اهدای نشان افتخار به فرماندهان سپاه پاسداران به خاطر دست‌گیری تفنگ‌داران آمریکایی را برای واشنگتن تحقیرآمیز توصیف کرد. وی پیش‌تر هم ایران را به بهره‌برداری تبلیغاتی از مسئله اشتباه ملوان‌های آمریکایی متهم[32] و بر همین اساس از سپاه پاسداران و دولت ایران، انتقاد کرده بود[33].

 

 
 
00:00 02:36

spaceplay / pause

qunload | stop

ffullscreen

shift + slower / faster

volume

mmute

seek

 . seek to previous

126 seek to 10%, 20% … 60%

عصبانیت فاکس‌نیوز از اهدای مدال به فرماندهان سپاه - دانلود

 

در دل جان مک‌کین چه می‌گذرد؟ عقده‌های قدیمی، زخم‌هایی که سر باز کرده‌اند

تأثیرپذیری جان مک‌کین از موضوع «اسارت» سربازان نیروی دریایی آمریکا در آب‌های ایران، علاوه بر جمهوری‌خواه بودنش، احتمالاً به پیشینه نظامی خود او نیز بازمی‌گردد. جان مک‌کین سابقه اسارتی طولانی‌مدت را در جنگ ویتنام دارد، اسارتی که او به خاطر شکنجه‌های فراوان، او را یک «قهرمان ملی» و «قهرمان واقعی جنگی[34]» کرده است. اما ماجرا از چه قرار بود؟

چرا مک‌کین با ملوان‌های بازداشت‌شده آمریکا هم‌درد است
ویتنامی‌ها مک‌کین را از رودخانه نجات می‌دهند

جان مک‌کین[35] سابقه‌ای طولانی در نیروی دریایی آمریکا را دارد. وی دو سال و نیم آموزش‌های خلبانی را با آرزوی پرواز برای نیروی دریایی آمریکا و خدمت به کشورش سپری کرد و سال 1960 به این آرزو رسید. وی خلبان نیروی دریایی آمریکا در عملیات‌های هوا به زمین و عضوی از اسکادران‌های «ای-1 اسکای‌ریدر[36]» (به معنای یورش‌برنده آسمان) روی عرشه ناوهای هواپیمابر آمریکایی «اینترپید» (به معنای بی‌باک) و «اینترپرایز» (به معنای تهور) مستقر در مناطق کارائیب و مدیترانه شد.

 

 
 
00:00 03:47

spaceplay / pause

qunload | stop

ffullscreen

shift + slower / faster

volume

mmute

seek

 . seek to previous

126 seek to 10%, 20% … 60%

مصاحبه با «شکنجه‌گر» مک‌کین که می‌گوید

ویتنامی‌ها هرگز مک‌کین را شکنجه نکرده‌اند - دانلود

مک‌کین در ابتدای کار، نه تنها خلبانی ماهر نبود، بلکه گاه، دست به بی‌دقتی و بی‌ملاحظگی می‌زد، تا جایی که اوایل تا اواسط دهه 1960، دو بار هواپیمای خود را سرنگون کرد و یک بار با نیروگاه برق برخورد کرد[37]، اما در هیچ‌یک از این موارد، آسیب جدی ندید[38]. بعدها مک‌کین مجدداً از نیروی دریایی آمریکا درخواست اعزام به مأموریت هوایی کرد و قرار شد برای پرواز با هواپیماهای «ای-4 اسکای‌هاک» (به معنای شاهین آسمان) به عرشه ناو هواپیمابر «فورستال» (نام اولین وزیر دفاع آمریکا) اعزام شود.

مأموریت هوایی‌ای که مک‌کینِ 30 ساله به دنبال آن بود، اواسط سال 1967 و زمانی به وی محول شد که ناو فورستال عازم یک عملیات بمباران هوایی موسوم به «عملیات تندر غلتان[39]» طی جنگ ویتنام شد. مک‌کین که در «خلیج تونکین» در شمال ویتنام مستقر شده بود، آن‌قدر از دست سیاست‌های خرد و مدیریت واشنگتن عصبانی بود که بعداً در این‌باره نوشت: «راستش را بخواهید، معتقد بودیم که فرماندهان غیرنظامی ما [در دولت] حماقت را تمام کرده بودند؛ کم‌ترین اطلاعی نداشتند که برای پیروزی در جنگ چه [چیزهایی را] باید [فدا] کرد.»

چرا مک‌کین با ملوان‌های بازداشت‌شده آمریکا هم‌درد است
جان مک‌کین در دیدار با «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور وقت آمریکا

«دریابان» مک‌کین 29 جولای 1967، زمانی که فورستال دچار آتش‌سوزی شد[40]، روی عرشه این ناو حضور داشت (و به گفته برخی منابع، خودش موجب این آتش‌سوزی شد[41]). در این تاریخ، بر اثر یک نقص الکتریکی، یکی از راکت‌های روی عرشه پرواز شلیک شد و به مخزن سوخت هواپیمایی برخورد کرد که مک‌کین مسئول آن بود. این اتفاق موجب انفجارهای زنجیره‌ای شد که طی آن‌ها 134 نیروی دریایی آمریکا کشته و 161 نفر دیگر از جمله خود مک‌کین زخمی شدند.

 

 
 
00:00 04:32

spaceplay / pause

qunload | stop

ffullscreen

shift + slower / faster

volume

mmute

seek

 . seek to previous

126 seek to 10%, 20% … 60%

مصاحبه مک‌کین با ویتنامی‌ها و تشکر او از مهمان‌نوازی آن‌ها - دانلود

آن‌چه بعد از بازداشت نیروهای آمریکایی در آب‌های ایران، خاطرات اسارت را در ذهن مک‌کین زنده کرد، سه ماه بعد از آتش‌سوزی روی عرشه فورستال اتفاق افتاد: اسارت خود او در ویتنام. جان مک‌کین 26 اکتبر 1967 عازم یک عملیات بمباران با بمب‌افکن اسکای‌هاک خود شد. با این حال، طی بیست و سومین مأموریت بمباران خود بر فراز ویتنام شمالی، هواپیمایش با اصابت موشکی بر فراز «هانوی» پایتخت ویتنام (شمالی) سقوط کرد.

مک‌کین[42] که هر دو بازو و یک پایش هنگام خروج از هواپیما یا به اصطلاح اجکت کردن، شکسته بود، نهایتاً در دریاچه «تروک‌باک» فرود آمد و چیزی نمانده بود، غرق شود[43]. با این حال، سربازان ویتنامی او را نجات دادند و به زندان مرکزی هانوی منتقل کردند. گفته می‌شود مک‌کین در همان حالی که به شدت زخمی بود[44]، مورد حمله عده‌ای از ویتنامی‌ها هم قرار گرفت که با قنداق اسلحه و سرنیزه به جان او افتادند و شانه‌اش را شکستند.

چرا مک‌کین با ملوان‌های بازداشت‌شده آمریکا هم‌درد است
جان مک‌کین هنگام بازگشت به آمریکا از ویتنام

با این‌که مک‌کین از جراحت‌های مختلفی رنج می‌برد[45]، ویتنامی‌ها تا مدت‌ها اقدام به درمان زخم‌های او نکردند، بلکه با شکنجه او سعی در گرفتن اطلاعات داشتند. مداوای او تازه وقتی آغاز شد که ویتنامی‌ها فهمیدند پدر او یک دریاسالار برجسته آمریکایی است[46]. اسارت مک‌کین[47] تیتر اول تقریباً همه روزنامه‌های مهم آمریکا در آن زمان شد[48].

 

 
 
00:00 07:45

spaceplay / pause

qunload | stop

ffullscreen

shift + slower / faster

volume

mmute

seek

 . seek to previous

126 seek to 10%, 20% … 60%

توضیحات کمپین «کهنه‌سربازان ویتنام علیه مک‌کین» - دانلود

جان مک‌کین در این‌باره توضیح می‌دهد بعد از آن‌که درخواست‌هایش برای انتقال به بیمارستان با مخالفت مواجه شده، شروع به آماده کردن خود از نظر روحی و ذهنی برای مرگ کرده است. با این حال، یک‌باره یکی از ویتنامی‌ها وارد سلول او می‌شود و می‌گوید: «پدر تو یک دریاسالار بزرگ است. حالا تو را به بیمارستان می‌بریم.»

مک‌کین شش هفته در بیمارستانی در ویتنام بستری بود و صرفاً تحت مداوایی جزئی قرار گرفت. وی پس از از دست دادن 23 کیلوگرم و سفید شدن موهایش، دسامبر سال 1967 همراه دو آمریکایی دیگر که انتظار نداشتند مک‌کین بیش از یک هفته زنده بماند[49]، به سلولی در یک کمپ دیگر در حاشیه هانوی فرستاده شد. وی مارس سال 1968 به سلول انفرادی منتقل شد و دو سال آن‌جا ماند. مک‌کین نهایتاً 14 مارس سال 1973 هم‌زمان با دیگر اسرای آمریکایی آزاد شد[50]. با این حال، صدماتی که مک‌کین در دوران جنگ متحمل شد، موجب شده تا وی هیچ‌وقت نتواند بازوهایش را از سرش بالاتر ببرد.



[1] Pentagon: 2 U.S. Navy Boats With 10 American Sailors Held by Iran Military Link

[2] Ash Carter: 'Navigational error' behind U.S. sailors ending up in Iran Link

[3] Two US Navy boats in Iranian custody - Pentagon Link

[4] Iran Tries To Humiliate US Navy With Footage Of Crying Sailors Put To Horror Music [VIDEO] Link

[5] Controversy explodes over Iranian images of U.S. sailors Link

[6] Iran parades US sailors on state TV before releasing them unharmed Link

[7] New Iran video appears to show U.S. sailor in tears Link

[8] U.S. Media Condemns Iran's "Aggression" in Intercepting U.S. Naval Ships — in Iranian Waters Link

[9] U.S. Radically Changes Its Story of the Boats in Iranian Waters: to an Even More Suspicious Version Link

[10] White House: Only Republicans Are Upset that Iran Released U.S. Sailors Link

[11] Republican candidates say U.S. sailors' capture by Iran shows Obama's weakness Link

[12] Marco: Iran Must Release U.S. Sailors Immediately Link

[13] Cotton: Iran taking Navy boats 'humiliating' Link

[14] US officials scramble after Iran takes custody of two Navy boats Link

[15] Top Dem: Iran's naval seizure 'endangers' nuclear deal Link

[16] Obama Brags Over Nuclear Deal as Iran Arrests U.S. Sailors Link

[17] Senate Republicans' last gasp on Iran nuclear deal fails Link

[18] Democrats hold firm on US-Iran nuclear deal but Republicans vow to fight on Link

[19] ‘Look ... It's My Name on This': Obama Defends the Iran Nuclear Deal Link

[20] Republican-led attempt to block Iran deal fails in Senate Link

[21] Why the Iran Deal Makes Obama's Critics So Angry Link

[22] GOP rips Iran nuclear deal Link

[23] Kerry Thanks Iran for Resolving the Crisis It Created Link

[24] US Navy rips Iran after new footage shows captured sailor crying Link

[25] Senator McCain says could subpoena U.S. sailors held by Iran Link

[26] McCain Threatens To Subpoena Sailors Captured By Iran Link

[27] Iran: US senator John McCain threatens to subpoena 10 sailors captured in Iranian waters Link

[28] American sailors told by Iranian captors to 'act happy' Link

[29] White House has LAUGHABLE response to Iran's seizure of 10 Navy sailors Link

[30] McCain slams Obama's 'desperation' on Iran Link

[31] Iran holds 10 American sailors; U.S. expects their prompt return Link

[32] Senator John McCain: Iranian Seizure of U.S. Ships and Sailors a Clear Violation of International Law Link

[33] Former Navy Captain McCain Slams Iran For Seizing Disabled Boats Link

[34] Hillary Clinton Condemns Donald Trump's ‘Insults' of ‘Genuine War Hero' John McCain Link

[35] John McCain Link

[36] AD/A-1 Skyraider Attack Bomber Link

[37] McCain's Plane Crashes Link

[38] McCain's mishaps in the cockpit Link

[39] Rolling Thunder 1965: Anatomy of a Failure Link

[40] Rocket causes deadly fire on aircraft carrier Link

[41] Did John Mccain Blow up the USS Forestal Aircraft carrier Link

[42] Faith of My Fathers Link

[43] McCain Profile: Prisoner of war Link

[44] What John McCain Went Through as a POW Link

[45] John McCain describes what it was like to be a war prisoner in Vietnam Link

[46] Admiral's Son Captured in Hanoi Raid Link

[47] Hero of the Hanoi Hilton Link

[48] Adm. McCain's Son, Forrestal Survivor, Is Missing in Raid Link

[49] What Donald Trump was up to while John McCain was a prisoner of war Link

[50] John McCain Link

منبع: مشرق




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.