بازگشت به صفحه کامل
دل ترک خورده سفال در میبد؛

وقتی کالای چینی بلای جان صنایع دستی میبد می شود/ سایه سنگین صنایع دستی چینی در بازار سفال و سرامیک میبد+ تصاویر


سفال و سرامیک از جمله صنایع دستی مهم شهرستان میبد بوده که این روزها صنایع دستی چینی در بازار سفال و سرامیک شهرستان سایه انداخته و این هنر صنعت را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

به گزارش میبد خبر، کشور ایران به علت داشتن سابقه کهن تاریخی مهد بسیاری از صنایع دستی جهان است. شرایط و نحوه زندگی مردم و شرایط آب و هوایی و وجود مواد اولیه مختلف سبب شده که مردم، بسیاری از نیازهای اصلی را خودشان تولید کنند، و این هنر و صنعت، نسل به نسل انتقال پیدا کرده است.

از زمانهای بسیار دور زندگی مردم میبد، با صنایع دستی عجین بوده است و تا امروز این صنایع مورد توجه صنعتگران، هنرمندان و مردم هنرشناس کشور و جهان قرار دارد. 

هنر سفالگری در شهرستان میبد از گذشته دور رواج داشته و تولیدات این صنعت دارای طرح‌ های ویژه‌ای بوده که از حال و هوای کویر نشأت گرفته است. سفال و سرامیک از جمله صنایع دستی مهم این شهرستان است که مشتری و خریداران زیادی دارد و علاوه بر مسافران و گردشگران، بخش عمده ای از آن توسط خود مردم یزد خریداری می شود. 

متاسفانه عدم حمایت از تولید کنندگان موجب شده تولیدات سفال وسرامیک با مشکل جدی مواجه شده و با ورود کالاهای صنعتی چینی تحت عنوان صنایع دستی، لطمه قابل توجهی به بخش این بخش از صنایع دستی وارد کرده به طوری که سفال چینی در بازار سفال و سرامیک میبد یافت می‌شود.

در این زمینه توسط اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف میبد بازرسی هایی جهت مبارزه با کالاهای قاچاق و چینی در شهرک سفال و سرامیک میبد بعمل آمده ولی باز هم شاهد این کالاهای چینی در فروشگاههای این شهر هستیم اما همچنان فاصله بسیاری با رسیدن به نقطه مطلوب احساس می شود.

حجت الله خلیلی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میبد در گفتگو با خبرنگار میبد خبر در رابطه با این موضوع بیان داشت: در راستای طرح نظارتی سال پیش رو، ساماندهی فروشندگان سفال وسرامیک و مبارزه با قاچاق واجناس چینی و نیز تخلفاتی مانند تداخل صنفی بازرسی مشترک به اتفاق روسای ادارات صنعت معدن وتجارت، تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، اتحادیه کاشی سفال  وسرامیک و بازرسین مربوطه ون یز نماینده اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی در محل شهرک سفال انجام شد که جنبه ی بازدید وتذکر داشت و مقرر شد تا پایان سال این بازرسی ها در چندین مرحله صورت گیرد.

وی افزود: آنچه که مسلم است نسبت به سال گذشته وضعیت فروش اجناس چینی و نیز تداخل صنفی در این واحدها کاهش یافته ولی راضی کننده نیست.

خلیلی با اشاره به حمایت همه دستگاهها از صنایع دستی میبد و تولید کنندگان اظهار داشت: بسیاری از موارد مطروحه توسط فروشندگان و به خصوص تولیدکنندگان صحیح بود و لزوم توجه به این قشر و صنعت پایه ای میبد که به صنعت پیشرفته ی کاشی وسرامیک منجر شده است ضروری به نظر می رسد و ادارات وارگانهایی مانند فرمانداری، شهرداری،ادارات میراث فرهنگی و صنایع دستی، صنعت، معدن و تجارت،اتاق اصناف واتحادیه تمام هم وغم خود را در راستای احیای این هنر بومی شهرستان به کار گرفته واز نخبگان این هنر صنعت در جهت توسعه و برطرف کردن مشکلات آن بهره گیرند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میبد در پایان تصریح داشت: این تعامل وهمکاری قطعا یک طرفه نیست و خود واحدهای تولیدی نیز باید همگی یک صدا از ورود اجناس چینی جلوگبری و باب تداخل صنفی را ببندند. البته در حال حاضر سه نوع تسهیلات وجود دارد که شامل تسهیلات اشتغال فراگیر، تسهیلات اشتغال روستایی، تسهیلات بازسازی ونوسازی اصناف بوده که شامل تولیدکنندگان سفال و سرامیک نیز شده و آنها می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

با این اوصاف وقتی پای درد و دل تولید کنندگان سفال و سرامیک می نشینی از مشکلاتی سخن می گویند که کار تولید و فروش محصولاتشان را با مشکلات جدی روبرو کرده و اگر در این زمینه حمایت جدی صورت نپذیرد رفته رفته چراغ صنایع دستی رو به خاموشی می رود.

البته برخی کارشناسان نرخ های نجومی صنایع دستی،منطبق نبودن این محصولات با نیازهای مشتری داخلی و واردات صنایع‌دستی خارجی به ویژه صنایع دستی چینی را از اشکالات عمده رونق صنایع دستی می دانند.

در حال حاضر بخش صنایع دستی کشور یکی از مهمترین ظرفیت ها و پتانسیل هایی به شمار می رود که می تواند در توسعه و پیشرفت کشور و همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی نقش تاثیرگذاری ایفا کند.

صنایع دستی بازوی محرک صنعت گردشگری  به شمار می آید زیرا کالا و محصولی که با هزینه و رنج و زحمت بسیار درکشور تولید می‌شود باید مورد حمایت دولت قرار گیرد تا به نحو مطلوب  وضعیت معیشتی هنرمندان  را تحت تاثیر قرار دهد.

مردم نیز با خرید صنایع دستی ایرانی در سفرهای نوروزی و مسافرت‌ به استان‌های مختلف می توانند نقش مهمی را در حمایت از اقتصاد داخلی و صنایع دستی کشور ایفا کنند.

انتهای پیام/اد




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.