بازگشت به صفحه کامل

وقتی کارخانه‌ها تعطیلند، مهار تورم هنر نیست


عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: دو سال است مردم را به خاطر برجام معطل کرده‌اند و می گویند که می‌خواهیم با دنیا تعامل کنیم تا مشکلات اقتصادی‌مان حل شود.

محمد دهقان عضو نماینده مردم شهرستان‌های چناران، طرقبه و ‌شاندیز یکی از باسابقه‌ترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. وی در مجلس نهم عضو هیئت‌رئیسه مجلس بوده و از بانیان بسیاری از طرح‌های مهم و مؤثر ادوار اخیر مجلس شورای اسلامی بشمار می‌آید. او در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نیز موفق به کسب اکثریت آرام حوزه انتخابیه خود شده و در مجلس آینده نیز به فعالیت خود در جایگاه وکالت مردم ادامه خواهد داد.

ازاین‌رو و در آغازین روزهای سال جدید با این نماینده مجلس به گفتگو نشستیم تا شرایط این روزهای کشور، اولویت‌های کاری و ملزومات تحقق شعار سال را با وی بررسی کنیم. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفتگوی خبرنگار «نسیم آنلاین» با محمد دهقان است:

*دولت نیاز به تغییرات جدی درونی برای تحقق اقتصاد مقاومتی دارد

محمد دهقان نماینده مجلس شورای اسلامی در ابتدای گفتگو خود با اشاره به شعار سال جدید تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛ برخورد شعاری را آفت تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اگر روزی هزار بار بگوییم اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقاومتی درست نمی‌شود، اقتصاد مقاومتی باید با عمل انجام شود و به این خاطر است که رهبر معظم انقلاب در خصوص شعار سال فرمودند "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل" اقدام این است که حداقل شروع کنند و عمل این است که بعد از اینکه گام برداشتند ادامه بدهند و عمل کنند. برهمین اساس از دولت انتظار داریم که تغییرات جدی در درون خود برای رسیدن به خواست ملت و رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی ایجاد کند و مردم بتوانند در همین دو سه ماه اول نتیجه اقدامات دولت را مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه ممکن است بخشی از مشکل ما در حوزه اقتصاد کشور مربوط به تئوری و نظریات اقتصادی متفاوت در دولت باشد گفت: البته در اینجا هم نیازمند عمل هستیم؛ وقتی تئوری‌های مختلف در اقتصاد خودنمایی می‌کند، دولت موظف است این تئوری‌ها را به همدیگر نزدیک و منسجم کند و تصمیم خود را در زمینه اقتصادی بگیرد که بالاخره می‌خواهد در کشور چه کاری انجام دهد.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس افزود: تئوری‌های اقتصادی مختلفی در داخل کشور وجود که البته برخی از این تئوری‌ها ناکارآمدی خود را نشان داده‌اند که از آن نمونه، تئوری‌هایی هستند که با رویکرد نگاه به خارج و هضم شدن در اقتصاد جهانی میخواهند کشور را اداره کنند. چنانکه امروز رویه‌ای در کشور وجود دارد  که تصور می‌کند با استقراض خارجی و واردات در جهان محبوب می‌شویم. متأسفانه این تئوری در بین برخی صاحب‌نظران و یا دست‌اندرکاران وجود دارد و اصرار دارد که ما باید کالا وارد کنیم تا مردم را راضی نگه‌داریم. این رویکردی است که در گذشته در دوران سازندگی وجود داشت و اکنون مردم نگران هستند که نکند همان نگاه اقتصادی در کشور دوباره حاکم شود.

دهقان در پاسخ به این سوال که "پس از گذشت دو سال و نیم مهم‌ترین کار اقتصادی‌ دولت چه بود؟" گفت: اگر این سوال از دولتی ها پرسیده شود احتمالا خواهند گفت که ما تورم را مهار کردیم. اما اگر بپرسیم که چطور مهار کردید، مجبورند که بگویند ما یک انقباض اقتصادی ایجاد کردیم و سیاست‌های انقباضی باعث مهار تورم شد. لذا عرض ما این است که البته مهار تورم کار خوبی است اما مهار تورم اگر به قیمت رکود مطلق در کشور تمام شود معلوم است که چقدر کارآمد و درست باشد؛ الآن می‌گویند تورم بالا نمی‌رود، مثل این است که بگویند فشار خون طرف بالا نمی‌رود خوب اگر فشارخون بالا نرود خوب است اما اگر قلب ایستاده باشد دیگر بالا نرفتن فشارخون خیلی ارزشی ندارد چون قلب ایستاده است.

* وقتی که اقتصاد کشور ایستاده، سرمایه گذاری صورت نمی گیرد و کارخانه ها تعطیلند، مهار تورم هنر نیست/ دو سال مردم را به خاطر برجام معطل کرده‌اند و می گویند که می‌خواهیم با دنیا تعامل کنیم تا مشکلات اقتصادی‌مان حل شود.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس افزود: اگر اقتصاد کشور متوقف‌شده باشد و بگوییم تورم بالا نمی‌رود خیلی ارزش ندارد . امروز اقتصاد کشور ایستاده و وقتی که اقتصاد کشور ایستاد، هیچ سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد و هیچ خریدی نیست و کارخانه‌ها تعطیل هستند و لذا دیگر مهار تورم هنر نیست. مردم باید زندگی کنند، کار و تولید کنند، بخرند و بفروشند، اما الآن همه چیز متوقف است. دو سال مردم را به خاطر برجام معطل کرده‌اند و می گویند که می‌خواهیم با دنیا تعامل کنیم تا مشکلات اقتصادی‌مان حل شود.

دهقان خطاب به دولت خاطرنشان کرد: حالا که رفتید و برجام را امضاء کردید و همه باهم نیز آن را قبول کردیم چرا باوجود اینکه چند ماه از برجام گذشته هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است؟

وی بابیان اینکه دولت باید در خصوص اقتصاد مقاومتی تئوری خود را منسجم کند گفت: به نظر ما در این زمینه تئوری کم نداریم اما آن چیزی که کم داریم اقدام و عمل است و اقدام و عمل هم‌زمانی ظاهر خواهد شد که مسئولین ارشد کشور اهل اقدام و عمل باشند یعنی مسئولین ارشد کشور باید وقت بگذارند و با لایه‌های اول و دوم مدیریتی ارتباط بگیرند تا نگاه‌های خود را ارائه بدهند و همچنین نتیجه اقدامات مدیران لایه اول و دوم را بپرسند که چه‌کار کردند.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: دولت الآن باید گزارشی داشته باشد در خصوص اینکه در این دو -سه سال گذشته، یعنی از زمانی که آقای رئیس‌جمهور انتخاب شدند در صنعت، کشاورزی‌ و بقیه قسمت‌های تجاری و اقتصادی‌ مسئولین ارشد دولتی چه‌کارهایی را انجام داده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه با صحبت کردن، وعده دادن و انتقاد کردن از گذشتگان توسط دولت مشکلات کشور حل نمی‌شود، گفت: حالا اگر گذشتگان بد بودند شما خوب باشید، شما نشان بدهید که خوب هستید و یک کاری انجام بدهید که مردم ببینند و بفهمند که شما خوب هستید و بهتر بلدید و برای این منظور نشان بدهید که در این سه سال چه‌کاری انجام داده‌اید.

دهقان با تأکید براینکه در خصوص اقتصاد مقاومتی بیشتر تئوری‌های لازم وجود دارد و دولت باید در این خصوص شروع به عمل کند گفت: نیازمند به عمل هستیم و دولت باید برای اینکه بفهمیم چه کار کرده با زیرمجموعه‌هایش ارتباط بگیرد و تئوری‌های خود را ارائه دهد و از آن‌ها بازخواست کند که چه کارهایی را انجام داده‌اند و این موضوعی مهم است برای آنکه بتوانیم امسال که سال اقدام و عمل است شاهد اقدام دولت محترم باشیم.

* کشور دچار بیماری غفلت نسبت به داشته های داخلی شده است

وی با بیان اینکه الآن کشور دچار بیماری غفلت کردن نسبت به داشته‌های داخلی شده است گفت: غفلت نسبت به ظرفیت‌ها و منابع داخلی چه در حوزه منابع انسانی و ثروت‌های ملی و زیرزمینی و چه در حوزه نیروی انسانی اتفاق افتاده و متأسفانه چشم دوختن به دست بیگانگان و دشمنان یک بیماری است که الآن بخشی از کشور به آن دچار شده است.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: رویکرد برخی از سیاستمداران ما این است که حل مشکلات ما را در آمریکا، نیویورک و اروپا جستجو می‌کنند و فراموش کرده‌اند که آن‌ها دشمنان ما هستند و اگر بتوانند یک روز هم در ضربه زدن و سرنگون کردن برای بازگشتن به کشور و تسلط بر آن دریغ نخواهند کرد.

وی تأکید براینکه بیماری امید به حل مشکلات از طریق کشورهای خارجی به‌راحتی برطرف نمی‌شود گفت: متأسفانه الآن کشور دچار این بیماری است و عده این تصور را دارند که ما فقط تحت حمایت بیگانگان می‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم و متأسفانه این مسئله را در بخشی از هموطنانمان این‌طور جا انداخته‌اند.

* بعد از توافق هسته ای فشار غربی‌ها به ایران کم نشد، بلکه خواسته هایشان عوض شد.

دهقان با بیان اینکه بعد از توافق هسته‌ای غربی‌ها فشارهای خود را بر ما کاهش نداده‌اند بلکه خواسته‌های جدیدی را مطرح می‌کنند گفت: الآن خواسته‌ آن‌ها محدود کردن فعالیت موشکی ما است و آن‌ها دنبال این هستند که همه توانمندی‌های ما را در عرصه دفاعی، نظامی و حتی در عرصه اقتصادی به همراه عزت ملی بگیرند و ما در برابر آن‌ها بی‌دفاع شویم تا آن‌ها به راحتی بتوانند بر ما سیطره پیدا کنند.در این بین متاسفانه بعضی‌ به این برنامه دشمنان توجه ندارند که البته من نمی‌توانم قضاوت کنم که چرا این رویکرد وجود دارد و بعضی‌ها نیز خیلی خوش‌بین هستند یا خدای‌ناکرده تحت القائات برخی از عناصر وابسته قرار گرفته‌اند و فکر می‌کنند که ما باید در برابر بیگانگان کوتاه بیاییم تا مشکلاتمان حل شود؛ حال اگر ما سؤال کنیم که باید تا کی در برابر بیگانگان کوتاه بیاییم آن‌ها پاسخ روشنی ندارند.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه طرف غربی معتقد است چون ما در زمینه هسته‌ای کوتاه آمدیم باید در زمینه موشکی هم کوتاه بیاییم گفت: بعضی از سیاستمداران یا اطرافیان آنها به گونه‌ای در فضاهای مجازی القا می‌‍کنند که  اکنون زمان گفتگو است و دیگر دوران موشک گذشته، حالا فرض کنید که این حرف باطل را هم قبول کردیم که این دوران، دوران گفتگو است و ما فقط رفتیم با آن‌ها گفتگو کردیم و صنایع دفاعی خودمان را هم تعطیل کردیم و هر چه آن‌ها گفتند را گوش دادیم؛ آیا مسئله تمام می‌شود؟ خیر آن‌ها به دنبال برجام‌های بعدی هستند.

وی افزود: یک برجام برجام هسته‌ای بود، برجام‌های بعدی موشکی و منطقه‌ای است و آن‌ها از ما خواهند خواست که در زمینه‌های مختلف منطقه با آمریکا همکاری کنیم و اگر همکاری نکنیم به دنبال فشار مجدد برما خواهند بود.

دهقان با طرح این سوال که آیا اگر ما همه خواسته‌های آمریکا در منطقه را قبول کردیم و رضایت آن‌ها را جلب کردیم موضوع دشمنی با ما تمام می‌شود؟ گفت: خیر آن‌ها خواسته‌های جدیدی از ما درخواست خواهند کرد؛ آن‌ها نسبت به قانون اساسی ما و یا در مورد وجود سپاه پاسداران ایراد دارند. خلاصه آن چیزی که ما در این 37 سال انقلاب فهمیدیم و خود آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نیز مرتب آن را تکرار می‌کنند این است که آن‌ها به دنبال فروپاشیدن جمهوری اسلامی ایران هستند و خوشبینی‌ها، لبخند زدن‌ها، کوتاه آمدن‌ها و برداشت‌های غلط ما رفتار آن‌ها را تغییر نمی‌دهد، آن‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: به هر حال این بیماری در داخل کشور ما وجود دارد و امیدواریم که ان‌شاء الله با درایت دولتمردان ما و انسجام و وحدت ملی در کشور بتوانیم این بیماری را از بین ببریم و شاهد این باشیم که با انسجام و وحدت در کشور بتوانیم نیازهای مردم را تأمین می‌کنیم.

* عقب‌نشینی‌های متعدد تحت عنوان برجام مشکل غرب با ما را برطرف نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دوراهی تحریم یا رابطه با آمریکا دوراهی باطلی است گفت: ما یک راه بیشتر نداریم و بر سر دوراهی نیستیم؛ ما نمی‌توانیم دست از مبارزه با آمریکا یا مقاومت برداریم بلکه اگر دست از مقاومت و مبارزه برداشتیم حتماً ما را نابود خواهند کرد؛ ما قطعاً باید در برابر زیاده خواهی‌های آمریکایی‌ها و دشمنان ملت ایران مقاومت کنیم. بهترین راه ما برای این که دشمن به ما فشار اقتصادی وارد نکند و یا ما را تحریم نکند این است که خودمان را قوی کنیم و آن قوی کردن از نظر اقتصاد با اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کرده‌اند؛ ما تنها همین راه را داریم و طبیعتاً عقب‌نشینی‌های متعدد تحت عنوان برجام مشکل ما را برطرف نخواهد کرد.

دهقان در ادامه با بیان اینکه مهمترین قسمت اقتصاد مقاومتی یا همان مقاوم کردن اقتصاد، تولید است گفت: ما ظرفیت‌های زیادی در کشور داریم که می‌توانیم منجر به تولید شود و کشور را از خطرات تحریم‌ها و فشارهای بیگانگان مصون بدارد ولی متأسفانه دولت‌ها می‌آیند و می‌روند اما مشکلات مربوط به تولید و موانع سر راه تولید برداشته نمی‌شود. این مشکل  به‌ویژه در دو سه ساله اخیر با توجه به رکود بی‌سابقه‌ای که بر اقتصاد کشور حاکم شد و سرمایه‌گذاری متوقف شده، مشکلات متعددی را برای تولیدگران ما را فراهم کرده است.

 

* دولت به علت عدم انسجام درونی به سمت حل مشکل تولید نمی رود.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس تأکید کرد: دولت به دلیل عدم انسجام درونی یا بعضاً به دلیل عدم توجه یا عدم وقت‌گذاری و بی‌تفاوتی واقعاً به سمت حل مشکلات تولیدگران ما حرکت نمی‌کند. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، به‌ویژه در دوسال اخیر درصد بالایی از کارخانجات ما خوابید و تعطیل شدند و آن‌هایی هم که کار می‌کنند با یک ظرفیت بسیار پایینی کار می‌کنند و بخش اعظمی از ظرفیت آن‌ها معطل‌مانده و بیکار هست و بعضی از آن‌هایی هم که همچنان کار می‌کنند به دنبال این هستند که راهی برای فرار پیدا کنند و خودشان را از مشکلاتی که آن‌ها را احاطه کرده برهانند.

دهقان بابیان اینکه کمتر کارخانه و تولیدکننده‌ای داریم که با دستگاه‌های دولتی درگیر نباشد گفت: به‌جای اینکه دولت "یار شاطر" برای تولیدگران و برای مجاهدان عرصه خودکفایی صنعتی و کشاورزی باشد "بار خاطر" است و نه‌تنها توجهی به حل مشکلات آن‌ها ندارند بلکه دستگاه‌های مختلف به‌گونه‌ای با تولیدگران برخورد می‌کنند که آن‌ها را وادار به متوقف کردن تولید و بیکار کردن کارگرهایشان می‌کنند. بخش مهمی از تولید گران از وضعیت نامناسب مالیات، تبعیض در پرداخت مالیات و فشارهای بی‌رویه و بعضی‌اوقات مفاسد مالیاتی نالان هستند.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس با تأکید براینکه تولیدکنندگان ما می‌دانند که باید مالیات را پرداخت کنند و اصل پرداخت مالیات را هم کاملاً قبول دارند و آن را هم پرداخت می‌کنند گفت: تولیدکنندگان اما در عرصه مالیاتی از چند موضوع ناراحت هستند که یکی  این است که درک نشوند و توجه به وضعیت تولید نشود. چندساله اخیر رویه غلطی حاکم شده که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با هماهنگی سازمان امور مالیاتی، مالیاتی را بین استان‌ها تقسیم می‌کنند و استان‌ها هم این مالیات را بین شهرستان‌ها تقسیم می‌کنند و بین مدیران خودشان مسابقه گذاشته‌اند که هر کسی مالیات بیشتر بگیرد آن مدیر بهتری تلقی می‌شود و لذا در این شرایط خیلی به ضوابط و مسائل مربوط به تولید توجه نمی‌کنند و بیشتر به دنبال این هستند که مالیات بیشتر بگیرند تا از طرف مدیران بالادستی بیشتر مورد تشویق قرار بگیرند.

دهقان با تأکید براینکه مدیران دولت با یک نگاه جامع به سمت گرفتن مالیات حرکت نمی‌کنند گفت: انگار این مدیران از یک منطقه دیگری آمده‌اند و فقط وظیفه‌شان این است که مالیات بگیرند و بروند، در حالی که اگر کسی بخواهد مالیات بگیرد باید یک نگاه دوراندیشانه به مالیات داشته باشد، چون این شرکت اگر روی پای خود بایستد و فعال باشد، می‌تواند درآمد بیشتری داشته باشد و مالیات بالاتری بدهد. اگر شما امسال بر این شرکت و یا بر آن کارخانه فشار آوردید و مالیات گرفتید و آن را وادار به تعطیلی کردید کما اینکه خیلی از این‌ها به خاطر همین فشار مالیاتی تعطیل شدند، سال دیگر این درآمد مالیاتی کاهش پیدا می‌کند.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس با تأکید براینکه یک نگاه دوراندیشانه و جامع به مسئله مالیات در سیستم مالیاتی کشور وجود ندارد گفت: این مسئله البته برای واحدهای تجاری و خدماتی هم صدق می‌کند؛ یعنی خیلی از بنگاه‌های تجاری و مشاغل ما به‌ویژه آن‌هایی که درآمد کمی دارند واقعاً از وضعیت مالیاتی ناراحت هستند.

وی با ذکر این نکته که با مد نظر قرار دادن دریافت‌های غیردقیق نمی‌خواهیم بگویم که ما معتقد به نگرفتن مالیات هستیم گفت: مالیات باید گرفته شود و کشورهای مختلف از مالیات اداره می‌شوند و این موضوع را هم ما، هم تولیدکنندگان و هم صاحبان مشاغل و حِرَف قبول دارند اما همین افراد از تبعیض و فرار مالیاتی ناراحت هستند. برخی افراد واقعاً در عرصه بازار فعالیت‌های وسیعی دارند  اما چون یک نظام مشخصی هنوز طراحی نشده و فرار مالیاتی دارند، متأسفانه در زمینه مالیات، پولی به دولت پرداخت نمی‌شود.

وی با تأکید براینکه یکی از ناراحتی‌های تولیدگران ما در زمینه مالیات همین فرارهای مالیاتی است گفت: از طرف دیگر مالیات به قدری بر تولیدکنندگان ما فشار آورده که بعضاً آن‌ها مجبور شدند کارخانه خود را تعطیل کنند.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: همه قائل هستیم که در زمان رکود انتظار افزایش مالیات اصلاً منطقی نیست و حتماً باید در زمان رکود برای دریافت مالیات با تولیدکنندگان دست به عصا حرکت کرد و با احتیاط عمل کرد چون فشار مالیاتی آن‌ها را به زمین می‌زند کما اینکه در سال‌های اخیر خیلی از این‌ها به زمین خوردند.

وی افزود: جالب اینجاست است که وقتی مأموران مالیاتی برای دریافت مالیات می‌روند با وجود اینکه صاحبان و مدیران کارخانه‌ها ناله می‌کنند که با این مالیات‌ها کارخانه تعطیل می‌شود این‌ها به راحتی به خاطر اینکه اصلاً نگاه جامع ندارند می‌گویند که تعطیل شود و وظیفه ما مالیات گرفتن است وظیفه شما هم پرداخت است یعنی هیچ دغدغه‌ای از اینکه یک کارخانه‌ای تعطیل شود ندارند.

* رویه ثابتی برای دریافت بیمه از تولید کنندگان وجود ندارد.

دهقان با بیان اینکه موضوع بعدی که بر تولید فشار می‌آورد موضوع تأمین اجتماعی و بیمه‌هاست گفت: واقعاً بیمه‌ها دارند تولیدگران را به زمین می‌زند و فشارهای بیمه‌ای که متاسفانه از طرف برخی از افراد و دستگاه‌های مربوط با بیمه یا مرتبط با آن‌ها بر تولیدکنندگان می‌آید تولیدکنندگان را فلج کرده است.

وی با بیان اینکه رویه ثابتی برای دریافت حق بیمه وجود ندارد گفت:ماهانه بخش مهمی از درآمد کارخانه‌ها باید بابت بیمه تامین اجتماعی پرداخت شود و جدای از این، سازمان تامین اجتماعی از طریق دیگر نیز از کارخانجات مختلف حق بیمه می‌گیرد و همچنین دستگاه‌های مختلف دیگری داریم که چشم به این کارخانجات دوخته‌اند که از آن‌ها پول بگیرند.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه در سال 74 قانونی برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی تصویب شده است گفت: البته اصل آن قانون، قانون درستی است اما این قانون باید دقیق اجرا شود.

وی با بیان اینکه الآن فشارهای از سوی جهاد کشاورزی بر کارخانجات هم فشارهای سنگینی است گفت: بخشی از فشارهای مربوط به کارخانجات هم ناشی از فشارهای جهاد کشاورزی است که چون این کارخانجات در گذشته احداث شده‌اند و احداث آن‌ها بین سال 74 که قانون تصویب شده و سال‌های بعد از سال 74 بوده و در آن زمان تغییر کاربری هنوز فرهنگ سازی نشده بود.

دهقان خاطرنشان کرد: نتیجه این عدم اطلاع لازم این شد که بخش مهمی از کارخانجات ما در زمان بین سال 74 که قانون تصویب شده به بعد تاسیس شدند اما تغییر کاربری ندادند و الآن این‌ها به شدت با سازمان جهاد کشاورزی درگیر هستند و باید پول سنگینی هم بدهند.

*دستگاه‌های دولتی به جان تولیدکنندگان افتاده اند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف به نوعی به کارخانجات چشم دوخته‌اند و از آن‌ها توقعاتی دارند گفت: به نظر من این وضعیت دقیقاً خلاف آن موضوع توجه به تولید است و دولت هم یک ساز و کار دقیقی برای اینکه جلوی این فشارها را بر تولید بگیرد را ندارد؛ اکنون دستگاه‌های مختلف دولتی به جان تولیدکنندگان افتاده‌اند و فقط از آن‌ها تقاضای پول دارند حالا شما در کنار این‌ها ایرادات محیط زیستی و دستگاه‌های دیگر را نیز اضافه کنید.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه باز هم تأکید می‌کنیم که قطعاً معتقد به رعایت حفاظت محیط زیست هستیم گفت: قطعاً معتقد هستیم که باید در همه زمینه‌ها نظم ایجاد شود اما اگر به صورتی دست دستگاه‌ها را باز گذاشتید که فقط تولیدکنندگان را بچسبند و از آن‌ها پول بگیرند و همه چیز را با جریمه حل کنند نتیجه این می‌شود که حتی سازمان محیط زیست هم با جریمه مشکلات را حل می‌کند.

دهقان اظهار داشت: اکنون جهاد کشاورزی پول می‌گیرد و آن زمین کشاورزی که باید حفظ می‌شد را حفظ نکرده است بلکه فقط پول آن را می‌گیرند یا مثلاً محیط زیست که خراب شد آن‌ها فقط پول آن را می‌گیرند؛ اتفاقاً عادتی ایجاد شده که تعدادی می‌روند محیط زیست و زمین‌های کشاورزی را خراب می‌کنند و این دستگاه‌ها نیز پول آن را می‌گیرند که این مشکلی اساسی در کشور ماست.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه باید نظمی برای این سیستم اداری ایجاد شود و فشارهای متعددی که بر کارخانجات ما می‌آید کاهش پیدا کند اظهار داشت: در کنار این فشارهای اداری، بعضاً فشارهای کارگری هم بر تولید وارد می‌شود.

دهقان با تأکید براینکه مجبوریم از شرایطی که تولید ما را دچار رکود و اضمحلال کرده خارج شویم گفت: ما علاوه بر تمام مسائلی که در داخل در خصوص تولید و دولت داریم مشکلات بزرگتری نیز در زمینه توجه به تولیدات داریم و آن بحث واردات بی‌رویه کالاهای بی‌کیفیت خارجی و فشار آوردن بر تولیدات داخلی است که بر کشور و تولید بار دارد و ضربه و سایه‌اش بر تولید سنگینی می‌کند.

وی با بیان اینکه انگار دولت فقط به فکر درآمد خودش است گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت برای این درست شد که تجارت در خدمت صنعت قرار بگیرد یعنی اصل تولید باشد و دولت فقط اجازه داشته باشد کالایی را وارد کند که نمونه داخلی این کالا در کشور نباشد یا به اندازه کافی تولید نکنیم اما متأسفانه الآن رفته‌اند بخش مهمی از کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌کنند را از خارج وارد می‌کنند  و لذا چون واردات برای یک تعداد خاصی و همچنین دولت درآمد دارد آن‌ها نسبت به واردات بی‌رویه کالاها حساسیت نشان نمی‌دهند و اینگونه می شود که بخش مهمی از بازار کشور در اختیار تولیدکنندگان خارجی است و همچنین تجار و دلالانی هم در داخل کشور فقط کارشان همین موضوع واردات است.

 

* متاسفانه بخشی از سیستم دولتی آلوده و برخی مسئولان نیز یک پایشان در دولت و یک پایشان در شرکت های بازرگانی است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: متأسفانه چون بخشی از سیستم دولتی ما آلوده است و بخشی از افرادی که مسئول هستند یک پایشان در شرکت‌های بازرگانی و پای دیگرشان در دولت است و بعضاً یا خودشان و یا اطرافیانشان در این زمینه منافعی دارند حساسیتی در مقابل واردات نشان نمی‌دهند، حال در کنار این‌ها وضعیت وحشتناک قاچاق کالا را اضافه کنید.

دهقان با بیان اینکه متأسفانه کشور ما تبدیل به بهشت قاچاقچیان شده است گفت: مناطق آزاد و ویژه‌ای که در کشور تأسیس شده به جای اینکه زمینه‌ای برای صادرات فراهم کند کانونی برای واردات کالاهای مختلف خارجی شدند که متأسفانه باعث می‌شود این کالاها بدون پرداخت حق گمرکی وارد کشور شوند و به انواع مختلف این کالاهای قاچاق از آن مناطق آزاد به داخل مرزهای کشور انتقال پیدا می‌کنند.

*هیچ جدیتی در اجرای قانون جلوگیری از قاچاق وجود ندارد

وی با بیان اینکه یکی از معضلات جدی کشور قاچاق کالا از مناطق آزاد است گفت: با اینکه قانون مهمی در زمینه جلوگیری از قاچاق کالا در مجلس هشتم تصویب کردیم که قانونی بسیار مترقی و قوی بود و همچنین در اوائل مجلس نهم نهایی و تکمیل شد اما متأسفانه هیچ جدیتی برای اجرای این قانون دیده نشده و دولت هم در اجرای این قانون به نوعی خود را مردد نشان می‌دهد و هنوز آثار مشخصی از اجرای این قانون در کشور دیده نمی‌شود.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه می‌بینیم در دوره‌های مختلف زمانی کالاهای متعدد به کشور قاچاق می‌شود گفت: متأسفانه از میوه خارجی گرفته تا پارچه و کفش و وسائل دیگر همه کالایی هستند که به داخل کشورمان قاچاق می‌شوند و این یکی از مهمترین خطراتی است که تولید ما را تهدید می‌کند اما هیچ اراده جدی برای جلوگیری از قاچاق کالا در کشور دیده نمی‌شود.

وی در ادامه در خصوص "لزوم تاسیس هیئتی منصفه برای جلوگیری از فشار بیجای دستگاه‌های دولتی بر تولید"، گفت: لازم است که تولید کنندگان بتوانند در یک جایی در دستگاه های دولتی تظلم‌خواهی کنند و درد خود را بیان کنند و دولت هم جلوی فشارها بر تولید را مسدود کند. کارخانه‌هایی که سزاوار پرداخت مالیات هستند هم باید مالیاتشان را بپردازند و هم مالیات باید با قواعد خاصی این پرداخت انجام شود که نهایتا منجر به تقویت تولید شود نه تعطیلی کارخانجات. دولت باید هیئت‌های مشخصی را مقرر کند که این هیئت‌ها صدای تولیدگران را بشنوند؛ الآن کسی صدای تولید کننده را نه در زمینه فشاهار مالیاتی، نه فشارهای بیمه‌ای و نه در زمینه فشارهای سایر دستگاه‌ها که به تولیدگران وارد می‌شود نمی‌شنود و به همین دلیل نیازمند هیئت منصفه‌ای در این خصوص هستیم که این هیئت منصفه صدای تولیدگران را بشنود و در جاهایی که به صورت غیرمنطقی بر آن‌ها فشار می‌آید جلوگیری کند.

وی تأکید کرد: حتی اگر قانون هم این الزام را برای تولیدگران ایجاد کرده باشد که به مالیات، بیمه، محیط زیست، جهاد کشاورزی و غیره پولی بپردازند و اگر این پرداخت پول موجب تعطیلی آن کارخانه ‌شود باید توسط همین هیئت منصفه مشخص شده و مثلا یا به صورت طولانی مدت آن‌ها را معاف کنند و یا بدهی‌شان را معلق کنند که در زمان دیگری این بدهی پرداخت شود.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: دولت باید در خصوص جلوگیری از قاچاق کاری ضربتی انجام داده همچنین در زمینه واردات دولت یک بازبینی جدی از خود نشان بدهد.

نماینده مردم طرقبه و شاندیز تاکید کرد: قطعا برخی از دولتمردان ما همچون آقای جهانگیری که فرماندهی قرارگاه اقتصاد مقاومتی را برعهده گرفته است به این مسائل اشراف دارند و ما امیدواریم که ایشان یا توجه به پشتیبانی رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس بتواند همه دستگاه‌های دولتی را در مسیر اقتصاد مقاومتی بسیج کند و هماهنگی لازم را برای حرکت همه دستگاه‌های کشور در مسیر اقتصاد مقاومتی به وجود بیاورد و مجلس هم وظیفه خود می‌داند که از قرارگاه تاسیس شده در خصوص اقتصاد مقاومتی حداکثر حمایت را انجام دهد.

وی در پایان تأکید کرد: تنها راه ما برای اقتدار، عزت، شکوه، امنیت، توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور غنی کردن اقتصاد است؛ ما در زمینه دفاعی، سیاسی و منابع داخلی کشور قوی هستیم و ما باید این هنر را داشته باشیم که از مجموعه ظرفیت‌های داخلی برای تقویت اقتصاد خود نیز استفاده کنیم.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.