بازگشت به صفحه کامل
آیت‌الله اعرافی در جلسه ستاد اقامه نماز جمعه:

هیچ شبهه ای درخصوص زمین مصلی میبد وجود ندارد


امام‌جمعه میبد گفت: زمین مصلا آیت‌الله اعرافی، مخصوصاً در قسمتی که نماز جمعه و نماز عید اقامه می‌شود، از پاک‌ترین زمین‌هاست و هیچ شبهه اخلاقی، شرعی و مردمی ندارد.

به گزارش میبد خبر، آیت‌الله اعرافی در جلسه ستاد اقامه نماز جمعه که با حضور متصدیان این ستاد و فعالین در بخش اقامه نماز جمعه در حوزه‌های مختلف، برگزار شد، با تشکر ویژه نسبت به فعالیت بدون چشمداشت همه تلاشگران این عرصه، اظهار داشت: نماز جمعه به‌عنوان یک عبادت ویژه و برجسته به‌ویژه در روز جمعه که در روایات به‌عنوان یک روز عید به شمار می‌رود ارزش فوق‌العاده‌ای دارد که هم در قرآن و هم در روایات، موردعنایت قرارگرفته است.

وی بابیان این موضوع که همه ما باید قدر این توفیق بزرگ الهی را بدانیم و در گسترش آن بکوشیم، افزود: نماز جمعه باشکوه، در هر شهر قلب تپنده عبادی و منشأ خیرات و برکات فراوان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و عبادی هست و خدمت به این پایگاه مرکزی و فرهنگی کم‌نظیر باید قدر دانسته شود.

وی ادامه داد: همین آیه «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا نُودِی لِلصَّلاهِ مِنْ یوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلى‌ ذِکرِ اللَّهِ» در سوره جمعه برای نشان دادن اهمیت نماز جمعه کفایت می‌کند و نشان می‌دهد برای این امر مهم باید همه تلاش خود را انجام دهیم.

زمین مصلا از پاک‌ترین زمین هاست

آیت‌الله اعرافی در ادامه به حاشیه‌های اندکی که در مورد زمین‌های مصلا ایجادشده نیز اشاره کرد و تصریح کرد: بنده خیلی نمی‌خواستم این موضوع را در نماز جمعه برای مردم بازکنم، اما زمین مصلا آیت‌الله اعرافی، مخصوصاً در قسمتی که نماز جمعه و نماز عید اقامه می‌شود، از پاک‌ترین زمین‌هاست و در زمین‌های اطراف نیز حتی یک ریال از حق کسی ضایع نشده است.

وی با اشاره به این موضوع که در مورد بالغ‌بر ۱۲ هکتار زمین مصلا هیچ شبهه اخلاقی، شرعی و مردمی وجود ندارد، افزود: بیست سال پیش که زمین در مکان‌های مختلف برای این کار پیشنهاد شد، بنا بر دو دلیل زمین‌های کنونی را انتخاب کردیم که یکی به علت پاک بودن آن‌ها از حتی کوچک‌ترین شبهه و دیگری اینکه نیاز به مکانی داشتیم که حداقل یک یا دو قرن نیاز شهر در این حوزه را پاسخ دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان داشت: اگر قرار بود برای تأمین هزینه و زمین‌ساخت و ساز مصلا به هر کاری حتی به‌صورت قانونی دست بزنیم، مطمئناً امروز وضعیت تکمیل پروژه مصلا جلوتر از امروز بود، درحالی‌که با صبر و حوصله با این موضوع برخورد شد و حتی در آزادسازی‌ها با نهایت دقت عمل شد.

وی خاطرنشان کرد: مصلا، امروز مدال افتخار شهر شده است و برای آینده آن نیز برنامه‌های مختلفی تدارک دیده‌شده تا به آنچه در اسلام از یک مسجد کامل و جامع انتظار می‌رود برسد.

عضو فقهای شورای نگهبان بابیان این موضوع که سالن ورزشی مصلا در صورت تکمیل، بزرگ‌ترین سالن ورزشی شهر هست، ادامه داد: در آینده ان‌شاءالله در محوطه‌ای که نماز عید برگزار می‌شود، گودبرداری صورت می‌گیرد و دوطبقه پارکینگی و خدماتی در قسمت تحتانی زمین ساخته می شود و صحنی برای اقامه نمازهای عید و سرریز جمعیت نمازهای جمعه در مواقع خاص در آنجا مهیا می‌شود.

نماز جمعه میبد از بهترین های کشور است

وی با تأکید بر مردمی بودن نماز جمعه، به وظیفه ادارات دولتی در قبال نماز جمعه نیز تأکید و تصریح کرد و افزود: در بازدیدهای مختلفی که از نماز جمعه‌های سراسر کشور داشته‌ام، می‌توانم نماز جمعه میبد را ازلحاظ کمی و کیفی در رده بهترین نماز جمعه‌های کشور دسته‌بندی کنم.

آیت‌الله اعرافی، جذب جمعیت نوجوان و جوان به نماز جمعه را از مهم‌ترین وظایف ستاد نماز جمعه برشمرده و تأکید کرد: آموزش‌وپرورش نیز در این مسیر نقش به سزایی دارد و بنده از اینکه شنیدم درس نماز جمعه در کتب درسی بچه‌ها با حضور در مصلا و نماز تدریس می‌شود، بسیار خوشحال شدم.

وی در مورد خطبه‌های نماز جمعه میبد نیز گفت: خطبه‌های ایرادشده توسط بنده در روز قبل به عدد ۹۲۷ رسید که همه آن‌ها ثبت و ضبط‌شده در ۲۰ کلاسور هستند که موضوعات مختلفی مانند سیره ائمه در بیش از ۱۰۰ خطبه، تفسیر آیات قرآن، مفاهیم اخلاقی و مفاهیم اجتماعی و دیگر موضوعات در خطبه‌های مختلف مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است.

وی ادامه داد: برای خطبه‌ها ساعت‌ها مطالعه انجام می‌گیرد و سعی بر آن شده است که محتوای کم‌مایه در اخبار مردم قرار نگیرد و در مورد ادارات نیز تا به ضرورتی برخورد نشده، تذکری داده نشده است.

امام‌جمعه قم با تشکر از برگزاری میز خدمت و تلاشی که برای آن صورت گرفت، خاطرنشان کرد: باید در آینده‌ای نزدیک برای برگزاری «میز سلامت» و «میز پاسخگویی به مسائل شرعی» نیز در مصلا و در هنگام نماز جمعه اقدام صورت گیرد.

وی با تأکید بر ایجاد فضای گسترده‌تر برای نگهداری و رسیدگی به کودکان، خاطرنشان کرد: مصلا در میان هفته نیز به‌جز جمعه‌ها باید محور برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی مناسب و خوب باشد تا مردم از هزینه‌ای که در این مکان شده بهترین استفاده را انجام دهند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی با تشکر از تلاش رسانه‌های پوشش‌دهنده اخبار نماز جمعه، گفت: خواسته ما این است که این پوشش خبری علمی‌تر، فنی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته و موضوعات مطرح‌شده در خطبه‌ها نیز مورد تحلیل، بررسی و پیگیری رسانه‌ها در میان مردم و مسئولین قرار گیرد.

لازم به ذکر است پیش از سخنان آیت الله اعرافی، حجت الاسلام مشیری نسبت به فعالیت های ستاد اقامه نماز جمعه توضیحاتی ارائه داد و حسین فلاح فرماندار میبد نیز سخنان کوتاهی ایراد کرد.

انتهای پیام/

میبدما




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.