بازگشت به صفحه کامل
اوباما:

همه گزینه‌های‌مان در تعامل با ایران روی میز است/تحریم‌ها در حالتی رفع می‌شوند که ایران به تعهداتش پایبند باشد


رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید اگرچه اکنون وارد تعامل دیپلماتیک با ایران شده است اما هنوز هم همه گزینه‌های و توانمندی‌های کشورش - از جمله برتری نظامی - را روی میز نگه داشته است.

به گزارش میبد خبر، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با نشریه نیویورک تایمز، گفت: تحریم‌ها تنها باید زمانی برداشته شوند که ایران به تعهداتش پایبند باشد.

وی افزود: هنوز جزئیاتی وجود دارد که باید روی آنها کار شود، اما به‌نظرم چارچوب کلی از ایران می‌خواهد گام‌هایی را در رابطه با فردو، سانتریفیوژها و غیره بردارد.

اوباما خاطرنشان کرد: در این حالت تحریم‌های سازمان ملل به حالت تعلیق در می‌آیند. اگر تخلفی مشاهده شود آن‌گاه این توانایی محفوظ می‌ماند که این تحریم‌ها بازگردند.

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: تحریم‌های جداگانه که در رابطه با دلایل دیگر از جمله حمایت ایران از تروریست‌ها و برنامه موشکی بالستیک وضع شده‌اند باقی خواهند ماند.

وی افزود: این بهترین قول و دادن این اطمینان است که ایران به تسلیحات اتمی دست پیدا نکند. آنچه ما با ورود به این توافق صورت می‌دهیم این است که این پیام شفاف را به ایرانی‌ها و همه منطقه بدهیم که اگر هر فردی اسرائیل را آشفته کند آمریکا برای دفاع از آن حاضر خواهد شد.

اوباما گفت: من به آقای نتانیاهو احترام می‌گزارم و به آنها حق می‌دهم که باید درباره ایران،کشوری که اسرائیل را تهدید به نابودی کرده و هولوکاست را انکار کرده، نگران باشند. اگر در نتیجه اقداماتی که من انجام داده‌ام امنیت اسرائیل تضعیف شود این به‌منزله شکستی اساسی برای من و دوران ریاست‌جمهوری من محسوب خواهد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس‌جمهور آمریکا اظهار داشت: امید من این است که بتوانیم راهی پیدا کنیم که کنگره نظر خود را اعلام کند و به امتیازات سنتی رئیس‌جمهور دست‌درازی نکند و این موضوع را تضمین کند که در صورت رسیدن ما به توافقی خود ما بتوانیم به جلو حرکت کنیم و آن را اجرایی کنیم.

رئیس جمهور آمریکا گفت: بازرسان این توانایی را خواهند داشت که همه زنجیره اتمی ایران را نظارت کنند و یک کمیته خرید، واردات ایرانی‌ها درباره اینکه تجهیزات باید برای کاربردهای اتمی صلح‌آمیز مناسب باشند، بررسی خواهند کرد. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به هر جایی می‌توانند بروند.

به گزارش تسنیم باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در مصاحبه با توماس‌ فریدمن، ستون‌نویس مشهور روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا، به تشریح سیاست خارجی خود بالاخص مذاکرات اخیر هسته‌ای با ایران و تفاهم هسته‌ای لوزان پرداخت.

وی در بخشی از این مصاحبه در ارتباط با خط‌مشی‌ای که در قبال کشورهایی چون ایران و یا کوبا در پیش گرفته است گفت که به نظر "تعامل" همراه با دستیابی به نیازهای استراتژیک اصلی، منافع آمریکا را در قبال این کشورهای بهتر از تحریم‌ها و انزوای ابدی تأمین خواهد کرد. وی در ادامه افزود که آمریکا، با قدرتی که دارد، باید اعتماد به نفس داشته و برخی ریسک‌های محاسبه شده را بپذیرد تا امکان‌های بیشتری را پدید آوریم.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: "برای مثال کوبا را در نظر بگیرید. برای ما آزمایش این امکان که تعامل با آنها به نتایج بهتری برای مردم کوبا منتهی خواهد شد ریسک‌های زیادی نخواهد داشت. کوبا کشوری بسیار کوچک است. کشوری نیست که منافع امنیتی اصلی ما را تهدید کند . بنابراین دلیلی وجود ندارد که این مسأله را آزمایش نکنیم.... همین امر درباره ایران نیز صادق است، کشوری بزرگتر و خطرناک، کشوری که در فعالیت‌های منجر به مرگ شهروندان آمریکایی دخیل بوده اما واقعیت مسأله این است: بودجه دفاعی ایران 30 میلیارد دلار است. بودجه دفاعی ما نزدیک به 600 میلیارد دلار است. ایران می‌فهمد که نمی‌تواند با ما بجنگد....درباره دکترین اوباما پرسیدید. دکترین این است: ما تعامل خواهیم کرد اما تمام توانمندی‌های‌مان را نیز حفظ می‌کنیم."

وی در ادامه گفت این عقیده که ایران قابل بازدارنگی نیست "واقعیت ندارد.... بنابراین اینکه بگوییم بیایید امتحان کنیم - با توجه به اینکه همه گزینه‌های‌مان را حفظ کرده‌ایم - نشان دهنده ساده‌انگاری ما نیست. اما اگر این مسائل را از طریق دیپلماتیک حل کنیم، بیشتر ایمن بوده و در موقعیت بهتری قرار خواهیم داشت تا از متحدین‌مان محافظت کنیم و کسی چه می‌داند شاید ایران تغییر کند. اگر این اتفاق نیفتد، توانمندی‌هایی بازندارنده ما، برتری نظامی ما سر جایش است ... ما ظرفیت‌مان برای دفاع از خودمان یا متحدان‌مان را کنار بگذاریم. با توجه به این مسائل، چرا نباید [تعامل با ایران] را امتحان نکنیم."




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.