بازگشت به صفحه کامل

نظارت شورای نگهبان را قبول داریم/ در صورت رد صلاحیت از مجاری قانونی پیگیری می کنیم


یکی از موضوعاتی که در زمینه انتخابات، همیشه مورد چالش و هجمه برخی جریان های سیاسی مشخص قرار داشته است، موضوع نظارت‌های شورای نگهبان بر روند انتخابات و بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی است. این اعتراضات و هجمه ها درحالی صورت می گیرد که وظیفه نظارت و بررسی صلاحیت کاندیداها از جمله وظایفی است که براساس قانون اساسی برعهده این شورا که شامل شش فقیه و شش حقوقدان است، گذاشته شده است و این نظارت ها فراتر از قانون صورت نمی گیرد

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا برخی جریان های سیاسی کشور پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و مخالفت های مجلس با برخی سیاست ها و شخصیت های پیشنهادی دولت برای تصدی گری وزارتخانه ها، دم از تغییرات اساسی در ترکیب و آرایش سیاسی مجلس آتی می زدند و از همان موقع فعالیت های انتخاباتی خود را برای تصاحب حداکثر کرسی های مجلس شروع کردند تا با پیروزی در این انتخابات هم در عرصه سیاسی کشور بیشتر حضور داشته باشند و هم از دولت برای اجرای سیاست هایش حمایت بیشتری کنند.

 

اما یکی از موضوعاتی که در زمینه انتخابات، همیشه مورد چالش و هجمه برخی جریان های سیاسی مشخص قرار داشته است، موضوع نظارت‌های شورای نگهبان بر روند انتخابات و بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی است. این اعتراضات و هجمه ها درحالی صورت می گیرد که وظیفه نظارت و بررسی صلاحیت کاندیداها از جمله وظایفی است که براساس قانون اساسی برعهده این شورا که شامل شش فقیه و شش حقوقدان است، گذاشته شده است و این نظارت ها فراتر از قانون صورت نمی گیرد.

 

طبق روال هر دوره، عده ای که توسط این شورا به منظور کاندیداتوری انتخابات به استناد سوابق و کارنامه عملکردشان، صلاحیت شان تأیید نمی شود، به این موضوع اعتراض می کنند و برخی هم به نوعی از قانون تمکین نمی کنند و دست به اعتراض می زنند. البته در چارچوب قانون نحوه اعتراض به رأی شورای نگهبان مشخص شده است و هر شخصی که نسبت به رأی این شورا اعتراضی داشته باشد، می تواند آن را اعلام نماید تا مورد بررسی قرار گیرد؛ اما از آنجایی که برخی تا زمانی که قانون به سودشان باشد و منافع آنها را تأمین کند به آن ارج می نهند؛ پس از اعلام عدم احراز صلاحیت شان برای کاندیداتوری انتخابات دست به هوچی گری می زنند و این شورا را به انواع تهمت ها متهم می کنند.

 

در این بین البته رئیس جمهوری کشورمان نیز طی هفته های گذشته اظهاراتی را بر زبان آورده که با واکنش های بسیاری نیز همراه بوده است. روحانی در بخشی از اظهاراتش با بیان اینکه «اینجا جمهوری اسلامی ایران است و قانون اساسی در آن حاکم است»، اولین مخالفت خود را با ردصلاحیت برخی سیاسیون اینگونه ابراز کرده است: ما جایی را در کشور نداریم که بخواهد افراد صالح و دلسوز را که می‌خواهند با استفاده از تجربیاتشان به کشور خدمت کنند حالا از هر جناحی که باشند رد صلاحیت کند. تمام گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی قانونی مورد احترام هستند. همه از نظر دولت برابرند و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیأت‌های اجرایی هستند و ما هیأت اجرایی نداریم که یک جناح را تأیید صلاحیت کند و یک جناح دیگر را تأیید صلاحیت نکند.

 

او سپس نوک پیکان حملات خود را "محترمانه" به سمت شورای نگهبان گرفته و ضمن مخالفت تلویحی با "نظارت استصوابی" این شورا را به دور بودن از "اجرا"، فراخوانده است: شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند،نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم."

 

روحانی در نهایت با یک مثال، اوج طعنه خود به شورای نگهبان را چنین بیان کرده است: "مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامی که در آن زمان حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت و همه حتی گروهک‌های مخرب در آن حضور داشتند بهترین مجلس تاریخ این کشور نبود؟ ملت ایران ملتی بالغ، باتجربه و بزرگ است که به خوبی برای آینده خود تصمیم می‌گیرد.

 

اصلاح طلبان درباره نظارت شورای نگهبان چه می گویند؟

 

در این باره شبکه اطلاع رسانی راه دانا در گفتگو با 7 تن از اصلاح طلبان در خصوص نظارت شورای نگهبان و اینکه آنها در صورت رد صلاحیت چه واکنشی از خود نشان خواهند داد سوالاتی مطرح کرد که پاسخ این 8 عضو جریان اصلاحات به شرح زیر است.

 

کواکبیان: در صورت رد صلاحیت راه قانونی را طی می‌کنم

 

کواکبیان درباره اعتراضات مسبوق به سابقه اصلاح طلبان به تصمیمات شورای نگهبان ابراز داشت: ما نمی توانیم بگوییم که در گذشته هیچ گونه تضییع حقی در کار نبوده است. براساس فرمایش مقام معظم رهبری، رأی مردم حق الناس است و حتی تضییع حق الناس به صورت سهوی نیز ضمانت آور است چه برسد به اینکه عمدی در کار باشد. لذا باید نهایت دقت شود که حق هیچ کس ضایع نشود.

 

وی در پاسخ به این سؤال که «اگر شما در انتخابات شرکت کردید و رد صلاحیت شدید چه واکنشی نشان می دهید» اذعان داشت: من تصور نمی کنم که رد صلاحیت شوم؛ ولی اگر چنین شد راههای قانونی را طی خواهم کرد و به این موضوع بر مبنای قانون اعتراض می کنم.

 

پزشکیان:حرصی برای حضور در انتخابات ندارم

 

وزیر بهداشت دوران اصلاحات در پاسخ به این سؤال که «اگر شما کاندیدا شوید و از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شوید چه واکنشی نشان می دهید» گفت: من حرصی برای حضور در انتخابات ندارم و اعتقادم بر این است که تا آنجایی که انسان توان دارد باید در خدمت مردم باشد.

 

وی اضافه کرد: باید بستری آماده شود که انسان هایی که انگیزه و در زمینه های مختلف تخصص دارند و می خواهند به مردم شان خدمت کنند در مجلس حضور پیدا کنند. اگر شورای نگهبان بخواهد آدم های متخصص را حذف کند، این جامعه است که از عدم حضور این افراد لطمه خواهد دید.

 

شجاع پوریان: اصلاح‌طلبان با تدابیر مناسب با موضوع تأیید صلاحیت‌ها کنار می‌آیند

 

شجاع پوریان در مورد واکنش کاندیداهای اصلاح طلب در مقابل رد صلاحیت ها از سوی شورای نکهبان تصریح کرد: واکنشی که تا کنون مجموعه های ما داشتند عکس العمل حقوقی بوده است. برخی از دوستان ما در چنین مواقعی نامه می نویسند به شورای نگهبان و استدلال های حقوقی به کار می گیرند؛ گاهی نیز این نامه ها را به صورت سرگشاده ارسال می کنند؛ همچنین برخی دیگر از دوستان موضع گیری های رسانه ای می کنند و برخی دیگر نیز در این مواقع با بی تفاوتی از کنار ماجرا عبور می کنند و حتی یک اعتراض ساده هم نمی کنند. بیش از این نیز از کسی کاری برنمی آید.

 

حکیمی پور:در صورت رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان واکنش خاصی نخواهم داشت

 

احمد حکیمی پور عضو و رئیس فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر تهران و دبیرکل حزب اراده ملت ایران درخصوص دیدگاه اصلاح طلبان به موضع گیری های شورای نگهبان به عنوان یک نهاد نظارتی در انتخابات آتی مجلس اظهار داشت: به نظر من شورای نگهبان به عنوان یک نهاد قانونی باید همه جریان های سیاسی نظام را به یک چشم نگاه کند و به عنوان یک نهاد حاکمیتی عدالت را رعایت کند و نباید شائبه طرفداری از یک جناح و فشار بر روی جناح دیگر از سوی آن وجود داشته باشد. بنابراین توقع از شورای نگهبان این است که عادلانه و در چارچوب قانون به وظیفه اش عمل کند.

 

وی افزود: انتظار ما این است که با کمک اعضای این شورا، مردم احساس کنند که همه سلیقه های نظام در انتخابات حضور دارند و رقابت پرشوری شکل می گیرد.

 

دبیر کل حزب اراده ملت ایران در پاسخ به این سؤال که «اگر شما کاندیدا شوید و از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت گردید چه واکنشی نشان می دهید» بیان داشت: من واکنش خاصی ندارم. در گذشته نیز کاندیدا شده بودم که شورای نگهبان صلاحیت من را تأیید نکرده بود.

 

وی ادامه داد: ما در این زمینه بحث، جدل و درگیری نداریم و فقط می توانیم در چارچوب قانون اعتراض خود را انجام دهیم و منتظر می مانیم تا مراحل آن طی شود. به طور کلی اصلاح طلبان تابع قانون هستند و توقع شان نیز این است که شرایط برای حضور همه سلایق نظام فراهم شود و مسیر قانونی طی شود.

 

خانجانی: اگر رد صلاحیت شوم از طریق مجاری قانونی اعتراض می کنم

 

جهانبخش خانجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درخصوص دیدگاه اصلاح طلبان به موضع گیری های شورای نگهبان به عنوان یک نهاد نظارتی در انتخابات آتی مجلس اظهار داشت: نمی توان از الان پیشگویی کرد که شورای نگهیبان عدالت را رعایت می کند یا خیر. چیزی که مسلم است این است که برخی از رفتارهای شورای نگهبان در گذشته براساس قانون نبوده و تعدادی از رد صلاحیت ها نادرست بوده است.

 

وی ادامه داد: ما امیدواریم که شورای نگهبان براساس قانون عمل کند و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جذب حداکثری و حفظ نیروهای معتقد به نظام و راه امام و انقلاب را سرلوحه عمل خود قرار دهد.

 

عضو مرکزی حزب کارگزاران در مورد اعتماد و تمکین اصلاح طلبان از تصمیمات شورای نگهبان تصریح کرد: اینکه اصلاح طلبان اعتماد کنند و به مجاری قانونی احترام بگذارند، یک بحث مجزا است؛ اما شورای نگهبان و ترکیب فعلی آن، چهره های زیادی از اصلاح طلبان را برخلاف قانون در گذشته رد صلاحیت کرده اند.

 

خانجانی در پاسخ به این سؤال که «اگر شما کاندیدا بودید و توسط شورای نگهبان رد صلاحیت می شدید، چه واکنشی از خود نشان می دادید» اذعان داشت: من در شرایط کنونی قصد ندارم کاندیدا شوم؛ اما اگر کاندید بودم و رد صلاحیت می شدم از طریق همه مجاری قانونی اعتراضات خود را اعلام می کردم؛ ولی اینکه پیگیری و به آن رسیدگی شود در حیطه وظایف شورای نگهبان است.

 

وی ادامه داد: ما امیدواریم که شورای نگهبان به گونه ای عمل کند که جامعه ما امید به آینده را از دست ندهد و به شورای محترم نگهبان اعتماد داشته باشد و احساس کند که این شورا نسبت به همه گروه های سیاسی نقش پدرانه دارد و خودش را در یک جریان سیاسی نمی بیند تا بیشتر طبق خواسته ها و وفق مراد یک جریان سیاسی رفتار کند.

 

این فعال اصلاح طلب خاطرنشان کرد: ما خاطرمان هست که زمانی همین شورای نگهبان مورد عتاب امام (ره) قرار گرفت و ایشان به آنها نصیحت کرده بود که از مسیر قانون خارج نشوند و جوانان را از خود ناامید نکنند.

 

وی در انتها در خصوص مناسب ترین رویکردی که شورای تگهبان باید آن را اتخاذ کند اذعان داشت: به نظر من اگر شورای نگهبان منویات مقام معظم رهبری و امام (ره) را مورد توجه قرار دهد؛ دلش برای نظام بسوزد و احساس کند که همه جریان های سیاسی باید نقش آفرینی کنند آن وقت می توان اطمینان پیدا کرد که مشکلی بوجود نخواهد آمد.

 

اشرف بروجردی: در صورت رد صلاحیت از مجاری قانونی وارد خواهیم شد

 

اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاح طلب و معاون اجتماعی و امور شوراهای وزیر کشور در دولت اصلاحات در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا درخصوص دیدگاه اصلاح طلبان به موضع گیری های شورای نگهبان به عنوان یک نهاد نظارتی در انتخابات آتی مجلس مدعی شد: براساس شناختی که ما از شورای نگهبان داریم عملکرد این نهاد بیشتر تابع سیاست های حاکمیت است تا روش و رفتار براساس قوانین و مقررات کشور! من شرع را فاکتور می گیرم و صرفا می گویم که شورای نگهبان بیشتر براساس وجوه قانونی عمل نمی کند و تابعی از سیاست های کلی است.

 

وی ادامه داد: اگر اعضای شورای محترم نگهبان این باور را داشته باشند که صیانت از آرای مردم و امانت داری ملاک عمل در انتخابات است، می توان انتظار داشت که شورای نگهبان تغییر رویه دهد.

 

این فعال سیاسی اضافه کرد: اما مواضع و صحبت های اخیر دبیر محترم شورای نگهبان نشان می دهد که تغییری در رویکردشان وجود ندارد.

 

بروجردی در پاسخ به این سؤال که «اگر شما کاندیدا شوید و از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت گردید، چه واکنشی خواهید داشت» تصریح کرد: ما معتقد به اجرای قوانین هستیم و قانون را ملاک عمل خود قرار می دهیم و تبعا از مجاری قانونی وارد خواهیم شد تا حرف اصلی مان را به مردم بگوییم و کار دیگری نمی توانیم انجام دهیم.

 

وی ادامه داد: نه تنها نمی توانیم کار دیگری انجام دهیم؛ بلکه معتقد هم نیستیم که روش دیگری به جز اجرای قانون بتواند ملاک عمل مان باشد.

 

حق شناس: ما انتظار داریم شورای نگهبان به عنوان متولی امر، احترام امامزاده را حفظ کند!

 

محمد جواد حق شناس فعال سیاسی اصلاح طلب درخصوص دیدگاه اصلاح طلبان به موضع گیری های شورای نگهبان به عنوان یک نهاد نظارتی در انتخابات آتی مجلس اظهار داشت: به نظر من رویکرد نظام پس از حوادث سال 88 و پیش از انتخابات 92 نسبت به مقوله انتخابات با روندی که قبل از آن وجود داشت، تا حدودی مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گرفت. این رویکرد را ما در سخنان و رهنمودهای نوروزی رهبر معظم انقلاب در سال 92 کاملا به طور روشن و صریح مشاهده کردیم و تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری همان سال نیز در سخنان دیگر ایشان تکمیل شد.

 

وی ادامه داد: ایشان در پیام نوروزی، محورهایی را درخصوص انتخابات بیان کردند که به نظر می رسد آن محورها همچنان مورد توجه ایشان است. بنابراین نهادهای اجرایی و نظارتی نظام و مشخصا آن نهادهایی که مستقیما زیر نظر ایشان فعالیت می کنند، وظایف سنگین و دشواری را برای تحقق این رهنمودها دارند و به نظر می رسد که در مقطع فعلی و انتخابات آینده، این وظایف سنگین تر نیز شده است و نیاز به توجه بیشتر و تبیین ساز و کارهای قانونمند جهت وصول به آن رهنمودها احساس می شود.

 

حق شناس به محورهای سخنان رهبری اشاره داشت و در مورد شاخص اول مورد نظر ایشان گفت: شاخص اول که مهمترین شاخص نیز بود، بحث حضور حداکثری در انتخابات بود. اگر بخواهیم حضور حداکثری مردم را داشته باشیم باید وزارت کشور، شورای نگهبان، هیئت نظارت، احزاب سیاسی و همچنین رسانه ها تلاش کنند تا متوسط حضور مردم در انتخابات مجلس در دوره های پیشین افزایش یابد و به یک حد مطلوب برسیم و مشارکت حداکثری فراهم شود.

 

وی در مورد شاخص دوم که حضور همه سلایق سیاسی در انتخابات است نیز بیان داشت: ما باید به این سمت حرکت کنیم که زمینه حضور تمامی نامزدهایی که بتوانند سلایق مختلف کشور را در مجلس نمایندگی کنند و در چارچوب قانون اساسی حاضر به فعالیت باشند را تضمین کنیم. متأسفانه یکی از مشکلاتی که در انتخابات قبلی مجلس شکل گرفته بود؛ نگاهی بود که هیئت نظارت به تبعیت از شورای نگهبان اتخاذ کرد و عملیاتی شد و آن موضوع احراز صلاحیت ها بود.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: این درحالی است که در قانون اصل بر برائت افراد است و وظیفه شورای نگهبان در این خصوص نیز احراز عدم صلاحیت کاندیداهاست است نه احراز صلاحیت آنها. بنابراین باید به سمت تفسیر درست از قانون برویم و این مشکلات را تا قبل از رسیدن به فضای رقابت های انتخاباتی به لحاظ قانونی و اجرایی حل و فصل کنیم. ما با توجه به موضوع برائت باید به سمت تقویت دیدگاه احراز عدم صلاحیت برویم؛ نه اینکه اگر دلیلی برای عدم صلاحیت نبود، شورای نگهبان با این استناد که صلاحیت نامزد برایش احراز نشده است مانع از حضور نامزدها در فضای رقابتی شود.

 

مدیر مسئول سابق روزنامه اعتماد ملی در ادامه به محور سوم سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و ابراز داشت: نکته سومی که ایشان روی آن تأکید داشتند این بود که «حتی فرزند من نیز از نظر من خبر ندارد.» نکته ای که از این فرمایش برداشت می شود این است که نباید برخی برای توجیه دخالت هایشان در امر انتخابات، با این استدلال که از نظر رهبری خبر دارند؛ مردم را فریب دهند. چراکه زمانی که ایشان اطلاع از نظرشان را از نزدیک ترین عضو خانواده شان دریغ می کنند، پس هیچ نهادی نیز ازنظر ایشان آگاه نیست.

 

وی نکته های چهارم و پنجم فرمایشات مقام معظم رهبری را نیز این گونه بیان داشت: نکته چهارم این است که ایشان از تمام ایرانی ها حتی کسانی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند، دعوت کردند تا در انتخابات شرکت کنند و نکته پنجم نیز موضوع رعایت حق الناس در انتخابات است که مخاطب این سخن وزارت کشور، شورای نگهبان و هیئت های اجرایی است.

 

حق شناس در پاسخ به این سؤال که «اگر شما کاندیدا بودید و توسط شورای نگهبان رد صلاحیت می شدید، چه واکنشی از خود نشان می دادید» اذعان داشت: انتظار ما از شورای نگهبان این است که به عنوان متولیان امر، احترام امامزاده را حفظ کنند. ما امیدواریم که شورای نگهبان فرمایشات رهبری را دستور کار خود قرار دهند و به قانون احترام بگذارند.

 

وی در انتها تأکید کرد: من به عنوان یک شهروند و یک فعال سیاسی و کسی که معتقدم انتخابات می تواند شاخص مهمی در قدرت و قوام نظام جمهوری اسلامی و کشور باشد؛ امیدوارم که شورای نگهبان این بار بتواند به خوبی به وظایفش عمل کند.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.