بازگشت به صفحه کامل
نگاهی به عملکرد تنها سینمای میبد؛

نظارت بر نوع اکران فیلم ها در میبد متولی ندارد/همت بلند آموزش و پرورش میبد در اکران «فرهنگ»


طی یکماه گذشته، اکران فیلمهایی همچون "بادیگارد" و "ابد و یک روز"، مورد تحسین و تمجید از سوی شهروندان میبدی قرار گرفت و همچنین مجددا آموزش و پرورش میبد علیرغم نقش غیرمستقیم خود در اکران فیلمها، موقعیت خود را در اجرای یک رسالت حساس فرهنگی در افکار عمومی بازیافت.

به گزارش"میبدخبر"، مدتیست آموزش و پرورش میبد بعنوان یک دستگاه فرهنگ ساز و متصدی اجتماعی با راه اندازی سالن سینمایی شهرستان، درحال اکران فیلمهای مختلف می باشد.

در کلام اول، وجود یک واحد اجتماعی برای ارائه محتوای رسانه ای تحت عنوان سینما به شهروندان، بسیار شایسته و بایسته است اما با نگاهی گذرا به فیلمهای اکران شده در سینمای پرحرف و حدیث میبد، شاهد اکران فیلم هایی متفاوت و گاها متناقض در سینمای شهرستان هستیم.

"محمد رسول الله"، "شاهزاده روم" و "فرار از اردو" از جمله فیلمهایی هستند که به لحاظ ارزشی و محتوای فرهنگی اجتماعی بسیار درخور و متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی هستند اما پخش فیلمهای مفتضحانه ای همچون 50 کیلوآلبالو و اصرار بر پخش آن، علیرغم واکنش دستگاههای دولتی و شخصیتهای مردمی، در نگرش شهروندان نسبت به نظارت بر این واحد رسانه ای تاثیر بسیاری گذاشت.

هرچند داعیه دار مرحله آغازین اکران فیلم در میبد را گروههای مردمی و شناخته شده انقلابی شهرستان، در همین سالن سینمایی کنونی و با عنوان فیلم ارزشی "چ" هستند، اما پس از ایجاد یک سینمای دائمی در شهرستان، بنابر دلایلی، ظاهرا این بخش تاثیرگذار و درآمد زا بدون طی مراحل لازم قانونی، به فرد یا افرادی واگذار شده است.

سوای همه این موارد مطرح شده که توجه بیشتر دستگاه های بازرسی و نظارتی را می طلبد، آنچه که فرهنگ یک جامعه و شهر اسلامی به آن نیاز دارد، تبری جستن از ورود به حاشیه های سیاسی، حزبی و جناحی و تاکید بر حفظ محور انقلابی بودن است.

همچنین طی یکماه گذشته، اکران فیلمهایی همچون "بادیگارد" و "ابد و یک روز"، مورد تحسین و تمجید شهروندان میبدی قرار گرفت و همچنین مجددا آموزش و پرورش میبد علیرغم نقش غیرمستقیم خود در اکران فیلمها، موقعیت خود را در اجرای یک رسالت حساس فرهنگی در افکار عمومی بازیافت.

اما با وجود اینکه اکنون فیلمهایی ارزشی همچون "ایستاده در غبار" درحال اکران است، اما متاسفانه بازهم روند بی ثبات انتخاب فیلم رقم خورده است و فیلمی با عنوان "بارکد" در این سینما پخش می شود.

فیلمی که هرچند همانند فیلم "آلبالو" مفتضح نیست، اما بنابه تکیه بر نظرات غالب بینندگان در سایتهای کشوری، عدم رعایت برخی شئون اسلامی در آن مورد سرزنش قرار گرفته است.

 

این فیلم هرچند بعنوان یک فیلم طنز وارد شده است اما بدآموزی آن در قالب نمایش ناهنجاری هایی که  توسط دو جوان مانند فروش مواد ، قاچاق ، قتل ، تیر اندازی و... صورت میگیرد، ساختار طنزگونه آن ، آنچنان هم نیست که برای بیننده قابل تفکیک باشد و خلاصه اینکه با نگاهی به هزاران نظر بینندگان این فیلم، میتوان نتیجه گرفت، جز سرگرم شدن، چیزی از آموزش یا القای فرهنگ تربیتی اسلامی عاید او نمی شود.

با این حال بنظر می رسد تنها نظرات کاربران سایتها نمی تواند جوابگوی اصل انتخاب فیلم باشد، بنابراین لازم است کسانی در شهرستان بعنوان نمایندگان دستگاهها و نهادهای مردمی، بر نوع فیلم تعیین شده نظارت داشته باشند تا فارغ از موضوع درآمدزایی آن، به بهترین نحو در خدمت فرهنگ و پرورش شهر بود.

 

 




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 4.0 stars out of 5.