بازگشت به صفحه کامل

ندوشن در حصار جاده‌هاي مرگ


بخشدار ندوشن با اشاره به ظرفیت ‎‎های بالای معدنی، گردشگری، دامپروری و اجتماعی این بخش، بزرگترین معضل این بخش را راه دسترسی پرتردد آن که حتی پایین‎تر از استانداردهای راه روستایی است، ذکر می‎کند.

به گزارش میبد خبر، « سيد  بهروز موسو ی ندوشن » در جمع خبرنگاران يكي از مهمترين ظرفيت‌هاي بخش ندوشن را وجود معادن متعدد در اين منطقه مي‌داند و تصريح مي‌كند: در حال حاضر 30 معادن فعال و نيمه فعال در اين بخش معدن‌خيز شهرستان ميبد وجود دارد.

وي با اشاره به محروميت‌هاي ندوشن از منافع معادن خود ، مي‌گويد: اين معادن به رغم آسيب‌ها و تببعات زيادي كه براي مردم ندوشن دارند، نه تنها در اشتغال مردم بومي و محلي ندوشن منطقه تاثيري ندارند بلكه در تامين قانوني زيرساخت‌هاي منطقه نيز كوتاهي مي‌كنند.

بخشدار ندوشن در اين باره به قانون اختصاص سه درصد عوارض معادن و 15 درصد از حقوق دولتي آنها براي تامين زيرساخت‌هاي منطقه‌ي خود اشاره و اظهار مي‌كند: يكي از مهمترين چالش‌هاي منطقه ندوشن جاده غيراستاندارد آن به ويژه از كارخانه فولاد آالياژي تا روستاي نيوك است كه حتي فاقد استانداردهاي يك راه روستايي است.

وي مي‌گويد: براساس آمارهاي موجود روزانه 1100 تردد در اين جاده كم‌عرض و غيراستاندارد اتفاق مي‌افتد و با توجه به تردد كاميون‌هاي معدني و سنگين هر از گاهي شاهد حوادث ناگوار و حتي منجر به فوت در اين جاده هستيم.

وي با بيان اين كه پيگيري‌هاي صورت گرفته از طريق دستگاه‌هاي متولي امر براي دريافت اعتبار 15 تا 20 ميليارد توماني جهت ا صلاح اين مسير تاكنون نااميدكننده بوده است، تنها اميد مردم بخش ندوشن را مشاركت شوراي معادن منطقه براي تامين اين زيرساخت عنوان مي‌كند.

موسوی به مشکل عدم آنتن دهی تلفن همراه در قریب 30 کیلومتر از این جاده مرگ اشاره و عنوان می‎کند: البته امیدواریم با وعده‎‎های مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان این مشکل مترفع شود.

وی همچنين خواستار مساعدت متوليان امر براي تكميل جاده ورزنه – ندوشن مي‌شود و تصريح مي‌كند: اتصال اين دو منطقه با توجه به تنش‌هاي آبي بين دو استان مي‌تواند نه تنها رونق هر دو منطقه بلكه در كاهش اين تنش‌ها موثر واقع شود.

وي با اشاره به عنايت ويژه استاندار يزد به تكميل اين جاده، ابراز اميدواري مي‌كند كه شركت ايميدرو در زمينه تمكيل اين راه اهتمام لازم را داشته باشد.

غبار بی‏‏‌توجهی روی جاذبه‎‎های تاریخی و طبیعی ندوشن

بخشدار ندوشن در بخش ديگري از سخنانش ندوشن را با توجه به پيشينه و آثار تاريخي و طبيعي بي‌نظير خود داراي پتانسيل تبديل قطب گردشگري در منطقه مي‌داند و تاكيد مي‌كند: بخش ندوشن با قريب 120 جاذبه ثبت شده در ليست آثار ملي، جايگاه بالايي نسبت به جمعيت ش در كشور به خود اختصاص داده و هموراه مورد توجه گردشگران بوده است.

وي با بافت تاريخي و بناهاي ارزشمند اين بخش از جمله مسجد جامع ندوشن متعلق به قرن ششم هجري و منار جنبان 700 ساله يا جاذبه طبيعي سنگ‌آب‌هاي ندوشن و دره‌ي وحشت كه مي‌تواند اين بخش را در كانون توجه گردشگران قرار دهد اشاره مي‌كند و مي‌گويد: متا سفانه به دنبال بي‌توجهي مسئولان و حذف مراقب آثار در اين بخش، در حال حاضر بسياري از ديدني‌هاي ندوشن تخريب يا مورد تعرض سارقان و سودجويان قرار گرفته است.

موسوی ابراز اميدواري مي‌كند: در مديريت جديد ميراث فرهنگي استان موضوع مراقب آثار تاريخي ندوشن مجدداً احيا ء شود تا ديگر شاهد تخريب جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي اين بخش نباشيم.

وي همچنين به در معرض خطر قرار داشتن برخي آثار و صنايع دستي كهن و ارزشمنند اين بخش كه برخي نيز در مركز استان نگهداري مي‌شود، اشاره مي‌كند و خواستار ساعدت در راه‌اندازي موزه در اين بخش مي‌شود.

تقلیل 70 هزار راس دام سبک قطب دامپروری استان

موسوی بخش ندوشن را قطب دام سبك استان مي ‌ خواند و اظهار می‌کند: البته در یک دهه گذشته به دنبال خشکسالی‎های مفرط که منابع طبیعی و پوشش مرتعی منطقه را به شدت متاثر کرده، جمعیت 100 هزار راسی دام سبک بخش ندوشن به 30 هزار راس تقلیل پیدا کرده است.

وی ادامه می‎دهد: حوشبختانه بارندگی‌های خوب ابتدای امسال تاحدودی باعث جبران خسارت شد و دامداران منطقه را امیدوار به آینده کرده که امیدواریم با تدوام نزول رحمت شاهد احیای مجدد جمعیت دام باشیم .

بخشدار ندوشن به ثبت جهانی بز سرخ ن دوشن به عنوان نژاد برتر در فهرست جهانی یونسکو اشاره و تصریح کرد: متاسفانه این مزیت منطقه ‎ ای در قالب طرح پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی مورد توجه قرار نگرفته و علت آن نیز شیردهی بهتر سایر نژادهای غالب در سایر مناطق کشور مانند نژادهای موسیو و سانن و غیره بوده است.

ندوشن الگوی نشاط اجتماعی برای استان

موسوی به برنامه‎‎های متعدد اجتماعی و فرهنگی متعدد مانند جشنواره‎‎های شاد روستایی با حضور هنرمندان برجسته کشوری و همایش‌های پیاده‏‏روی اشاره و این بخش را به لحاظ نشاط اجتماعی الگویی برای استان قلمداد می‎‎کند.

بخشدا ر ندوشن در پایان با تبریک هفته دولت، از بهره‎برداری 7 طرح عمرانی، ورزشی و خدماتی از جمله دو زمین چمن مصنوعی و یک ایستگاه هواشناسی با اعتبارات بالغ بر 8 میلیارد ریال خبر می‎دهد و ابراز امیدواری می‎کند که با اعتبارات تخصیص یافته و برنامه‎ ‎‎ ریزی‎های انجام شده برای سال جاری شاهد خدمات‎‎رسانی مطلوب‎‎تر به مردم این بخش که جمعیت 3000 نفری ساکن آن در ایام تعطیل به 6000 نفر نیز می‎‎رسد، باشیم.

انتهای پیام/

ایسنا




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.