بازگشت به صفحه کامل
نیویورک تایمز اعلام کرد

نبرد گسترده سایبری میان آمریکا و ایران/جواب ایران به آمریکا برای استاکس نت


زمانی که مذاکرات هسته ای رده بالا در اروپا در جریان بود، دامنه دشمنی های بین ایران و آمریکا به طور جدی به عرصه سایبری و مجازی کشیده شد.

به گزارش  یزدرسا به نقل از راه دانا، ‬‎نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که سند آژانس امنیت ملی آمریکا که به تازگی فاش شده است حاوی مطالبی است که از افزایش شدید استفاده ایران و آمریکا از سلاح های سایبری برضد یکدیگر هم به منظور جاسوسی و هم اعمال خرابکارانه خبر می دهد.



این روند درحالی جریان دارد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف، همتای ایرانی وی در ژنو برای پایان دادن به بن بست موجود برسر برنامه هسته ای ایران در حال مذاکره هستند.

 


این گزارش که در آوریل 2013 برای ژنرال کیت بی الکساندر، مدیر وقت آژانس امنیت ملی تهیه شده بود، توضیح می دهد که چگونه مقامات ایرانی سال قبل از آن درمورد برنامه ریزی های آمریکا برای جاسوسی از رایانه ها یا حمله سایبری به شبکه های اینترنتی ایران به مدارک جدیدی دست یافته بودند.

 

در این گزارش به طور دقیق توضیح داده شده است که چگونه آمریکا و انگلیس با همکاری یکدیگر تلاش می کرده اند تا با پیامدهای کشفیات ایران در این زمینه مقابله کنند.

این ماجرا دو سال پس از آن روی داد که کرم استاکس نت به شبکه رایانه های تاسیسات غنی سازی هسته ای تهران خسارات سنگینی وارد کرد.

 


بد افزار استاکس نت حاصل فعالیت نیروهای آمریکایی و اسرائیل بود

 

در این سند که این ماه برای نخستین بار در اینترسپت منتشر شد، درمورد اهداف حملات سایبری توضیحی داده نشده اما این نهاد جاسوسی برای نخستین بار به حمله به زیرساخت های هسته ای ایران اذعان کرده است.

 

اینترسپت نشریه برخطی است که افشاگری های ادوارد اسنودن را منتشر می کند.

 

برنامه حمله به تاسیسات هسته ای ایران مربوط به دوران جورج دبلیو بوش می شود که باعث به راه افتادن چرخه ای از عملیات انتقام جویانه و در نتیجه افزایش رقابت و درگیری سایبری بین آمریکا و ایران شد.

 

در این سند آمده است حتی زمانی که مذاکرات هسته ای رده بالا در اروپا در جریان بود، دامنه دشمنی های بین ایران و آمریکا به طور جدی به عرصه سایبری و مجازی کشیده شد.

 

دیوید جی روسکوف، نویسنده «ناامنی ملی»، که مطالعه ای درمورد تصمیم گیری های استراتژیک برخی دولت های آمریکاست، معتقد است: هزینه احتمالی استفاده از سلاح های هسته ای به حدی زیاد بود که هیچ کس فکر نمی کرد بتوان آنها را تهیه و استفاده کرد.

 

وی افزود در مقابل به نظر می رسد هزینه استفاده از سلاح های سایبری به حدی پایین است که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد.

 

مایکل اس راجرز، مدیر جدید آژانس امنیت ملی آمریکا نخستین وظیفه خود را جلوگیری از حملات سایبری دانست و راه آن را پرهزینه ساختن چنین حملاتی برای کشورهایی مانند روسیه، چین و ایران دانسته است.

 

در این سند آمده است سه مرحله حملات سایبری برضد بانک های آمریکایی که در اوت سال 2012 آغاز شد، همگی به دست کارشناسان ایرانی و با هدف انتقام گیری از فعالیت های غرب برضد بخش هسته ای این کشور طراحی و اجرا شده بود؛ در این سند تاکید شده است که مقامات ارشد ایرانی از این حملات مطلع بوده اند.

 

انتهای پیام/ص




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.