بازگشت به صفحه کامل
گزارش/

میبد ، یکی از 11 شهر نمونه گردشگری کشور


۳ شهر از ۱۱ شهر نمونه گردشگری کشور در استان یزد قرار دارد، میبد ، تفت، ابرکوه

 


به گزارش میبد خبرر، استان یزد با بیش از ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت، چهارمین استان وسیع کشور است که در قسمت مرکزی فلات ایران در حاشیه دشتهای کویر لوت قرار دارد و بیش از یک میلیون و ۲۶ هزار نفر در آن زندگی می کنند که بیش از نیمی از این جمعیت در مرکز استان استقرار یافته اند.

 

شهر یزد، مرکز استان یزد محسوب می شود و این استان پس از انتزاع طبس، دارای ۱۰ شهرستان با عنوانهای یزد، اردکان، میبد، اشکذر، تفت، ابرکوه، خاتم، مهریز، بافق و بهاباد است.

 

بدون استثنا در همه شهرستانهای استان یزد آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی وجود دارد و روستاها نیز از این قاعده مستثی نیستند و تعداد زیادی از روستاهای استان یزد، دارای جاذبه گردشگری هستند و برخی از آنها نیز به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده اند.

 

 

۳ شهر از ۱۱ شهر نمونه گردشگری کشور در استان یزد قرار دارد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در مورد شهرهای نمونه گردشگری استان یزد اظهار داشت: در سطح کشور ۱۱ شهر به عنوان شهر نمونه گردشگری شناخته شده اند و که سه مورد از این شهرها در استان یزد واقع شده و شامل میبد، ابرکوه و تفت هستند.

 

سید مصطفی فاطمی عنوان کرد: در همه شهرستانهای استان یزد روستاهای هدف گردشگری وجود دارد و ۵۰ روستای استان یزد، روستای گردشگری معرفی شده اند.

 

وی ادامه داد: برخی روستاها نیز به عنوان مناطق نمونه گردشگری مصوب شده اند که از آن جمله می توان به مناطق خرانق، چک چک، ‌ کویر شهر نو، حاجی آباد زرین، رباط پشت بادام، کویر سیاهکوه، شیرکوه، علی آباد، توران پشت، نارین قلعه، کویر رستاق، باتلاق گاوخونی یا رباط خرگوشی، سریزد، قره تپه، نهر مسیح، کفه نصرت آباد، بافت تاریخی شهرسب و هارونی، فهرج و کویر کربنو اشاره کرد.

 

معرفی همسایگان و راه های دسترسی به یزد

فاطمی عنوان کرد: البته مناطق دیگری نیز در استان یزد مناطق نمونه گردشگری هستند که در گذشته مصوب شده و اقداماتی نیز در برخی از آنها برای توسعه گردشگری انجام شده است.

 

استان کویری یزد که در مرکز ایران قرار دارد، از جهات مختلف دارای همسایگانی است و از شمال غرب با سمنان، از غرب با اصفهان، از جنوب و جنوب غرب با فارس، از شرق با خراسان جنوبی، شمال شرق خراسان رضوی و از شرق و جنوب شرق با کرمان همجوار است و از همه این مسیرها راه دسترسی به استان یزد وجود دارد.

 

گردشگرانی که از شمال کشور و پایتخت قصد سفر به استان یزد را دارند می توانند از مسیر تهران، قم، کاشان، اردستان، نایین به استان یزد سفر کنند و بعد از نایین، جاده اردکان و نخستین ورودی به استان یزد آغاز می شود و این یکی از بهترین مسیرها برای سفر به استان یزد است.

 

 

بهار یزد آب و هوایی آفتابی و خنکایی دلپذیر دارد

یزد به لحاظ آب و هوایی در ایام نوروز وضعیتی ناپایدار دارد اما شرایط آب و هوایی آن بسیار مطلوب است به نحوی که امروز در نخستین روز فروردین، هوا کاملا آفتابی و خنک و دلپذیر است و عصرهای آن خنک تر و گاهی بارانی همراه با وزش باد است.

 

آب و هوای استان یزد به دلیل واقع شدن در حاشیه کویر، خشک و سرد بیابانی است و این آب و هوا در سه ناحیه کوهستانی، نیمه کوهستانی و جلگه ای مشهود است، میزان متوسط بارندگی آن نیز بین ۱۶۰ تا ۲۱۰ میلیمتر نوسان دارد به طوری که مقدار متوسط باران با توجه به شرایط منطقه ای، متفاوت است، در ارتفاعات بارندگی بیشتر است و هرچه به دشتهای کویری نزدیک می شویم به حداقل می رسد.

 

مردم استان یزد ایرانی اصیل و از نژاد آریایی هستند و به دلیل موقعیت جغرافیایی و سوابق تاریخی استان، کمتر با نژادهای غیرایرانی آمیخته اند.

 

زبان مردم، فارسی با گویش یزدی است و زرتشتیان یزد نیز به زبان نیکان خویش، فارسی درسی سخن می گویند.

 

در شهرها و روستاهای استان یزد، نزدیک به هزار آب انبار وجود دارد که شیوه طراحی آنها تقریبا یکی است و برخی از آب انبارها دارای دو پله پاشیر برای استفاده مسلمانان و زرتشتیان بوده است.

 

بادگیر نیز از شاخص ها و نشانه های خانه ها و مناظر عمومی بافت تاریخی شهرهای استان یزد است و علاوه بر ابهت و زیبایی بخشیدن به ساختمان، نقش بسیار موثری در تهویه فضای درونی بناها و خنک کردن سرداب ها و آب انبارها دارند.

 

ساباط ها، دربندها، آسیابها، باغ های تاریخی و حتی دربهای تاریخی، جاذبه های زیست محیطی و صنایع دستی و سوغات یزد نیز از ویژگی های بی نظیری است که سفر به یزد برای هر گردشگری را خوشایند و دل انگیز می کند.

 

 

امکان اسکان روزانه بیش از ۸۴ هزار نفر در یزد وجود دارد

اما یزد در ایام نوروز برای مسافران نیز تسهیلات در نظر گرفته و ستاد تسهیلات نوروزی، با برنامه ریزی های مدون از چندی پیش، تلاش کرده تا سفری پر خاطره و آسان برای گردشگران نوروزی رقم بزند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در یزد برای اسکان روزانه ۸۴ هزار و ۲۲۰ مسافر، پیش بینی های لازم انجام شده به نحوی که روزانه ۸۰۰ نفر در مهمانپذیرها، ۱۲۰ نفر در هتل آپارتمانها، روزانه ۲۵ هزار نفر در مدارس و بقیه در هتل ها و کمپهای موقت اسکان داده خواهند شد.

 

محمدمهدی شرافت تاکید کرد: هیچ مسافری در سفر به استان یزد بدون اسکان نخواهد ماند و با مراجعه به ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی، اسکان به بهترین نحو ممکن برای مسافران فراهم خواهد شد.

وی همچنین از راه اندازی ماشین سیار راهنمای مسافران نوروزی در یزد خبر داد و گفت: این ماشین برای نخستین بار در استان یزد به راه افتاده و اطلاعات مورد نیاز مسافران را در اختیار آنها قرار می دهد.

شرافت همچنین از ایجاد ۱۰ پایگاه راهنمایی مسافران نوروزی در مناطق مختلف یزد به ویژه مبادی ورودی خبر داد و اظهار داشت: گردشگران می توانند از این پایگاه اطلاعات مربوط به اسکان، آثار و بناهای تاریخی، راه های دسترسی، جاذبه های طبیعی و دیگر اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 1.0 stars out of 5.