بازگشت به صفحه کامل
یک شایعه و چند پاسخ؛

میبدی‌ها در زمستان بیشتر از آب انتقالی استفاده می کنند/جایگزینی دو چاه جدید با چاههای بی کیفیت آب در میبد


رییس آبفای میبد گفت: سال گذشته به خاطر کمبود بارش ها ورودی سد کمتر از خروجی بوده و به تبع آن برای تمامی نقاط استان این کاهش دبی و سهمیه با توجه به سهمیه تخصیصی صورت گرفته است. در این زمینه سهمیه آب در بخش صنعت کمتر شده ولی سهمیه آب شرب و بهداشت کمتر نمی شود.

به گزارش میبدخبر، چندی پیش احمد عمویی رئیس اداره منابع آب منطقه شمالی یزد در گفتگو با میبد خبر با اشاره به وضعیت بحرانی آب در دشت یزد-اردکان از حفر 6 حلقه چاه آب جدید در میبد خبر داد و بیان داشت: این چاه ها برای در سال جاری برای مواقع اضطراری حفر شده تا اگر به بحران برخوردیم وارد شبکه شوند.

وی افزود: متاسفانه این امر در شهرستان اردکان قابلیت اجرا ندارد و در تابستان که مصرف در این شهرستان 2 برابر می شود ظرفیت تامین نیمی از آب مصرفی را داریم و مابقی موجود نیست.

با توجه به این مطالب شایعاتی در خصوص کم شدن سهمیه آب انتقالی شهرستان میبد به واسطه حفر این چاه ها و افزایش سهمیه مناطق دیگر یا شهرستان همجوار را در پی داشت.

احمد بنا رئیس اداره آبفای میبد در خصوص وضعیت آب انتقالی و تاسیسات آن بیان داشت: جدیدا برای مرمت و اصلاح خط اصلی آب انتقالی از مخزن تا جاده قبل از پادگان نبی اکرم(ص) لوله تعویض و GRP به سایز 600 میلی متر شده و پس از پایان آن و به موازات جاده اصلی مخزن جدیدی ایجاد می شود.

وی افزود: در این راستا 2 مخزن به ظرفیت 500 مترمکعب که یکی برای شهرستان میبد و دیگری برای شهرستان اردکان است، ساخته می شود.

***کاهش دخیره سازی آب در میبد تاثیری بر سهمیه آب شرب و بهداشت مردم نداشته است

رئیس اداره آبفای میبد با بیان اینکه آب انتقالی به میزان معینی به سد وارد و خارج می شود، اظهار داشت: در چند سال اخیر میزان ورودی و خروجی یا برابر بوده یا در پاره ای موارد میزان ورودی بیشتر بوده است ولی سال گذشته به خاطر کمبود بارش ها ورودی سد کمتر از خروجی بوده و به تبع آن برای تمامی نقاط استان این کاهش دبی و سهمیه با توجه به سهمیه تخصیصی صورت گرفته است. در این زمینه سهمیه آب در بخش صنعت کمتر شده ولی سهمیه آب شرب و بهداشت کمتر نمی شود.

***جایگزینی دو چاه جدید با چاه های بی کیفیت آب در میبد

بنا با اشاره به اینکه برای اینکه سال آینده به مشکل گم آب برنخوریم پیشنهاد حفر چندین چاه جدید شد، گفت: با توجه به این امر چندین چاه جدید حفر شد که دو مورد چاه جابجایی و یکی هم به جای چاه قبلی که تخریب شده بود، ایجاد شد. بر این اساس دو حلقه چاه توسط آب منطقه ای استان برای استفاده در شرایط حساس پلمپ شد که سعی شد این چاه ها از چاه های قدیمی که ECبالایی دارند، باشد و چاه های جدید که EC بهتری دارند وارد مدار شوند.

وی با بیان اینکه برای وارد مدار شدن چاه های جدید بالغ بر 10 میلیارد تومان بودجه نیاز است، ابراز داشت: سهمیه آب انتقالی میبد سال قبل 180 لیتر بر ثانیه بوده و در حال حاضر 150 لیتر بر ثانیه است. با توجه به تخریب تاسیسات آب انتقالی و مشکلاتی که پیش آمد برای اینکه مخازن آب خالی نماند تا 200 لیتر بر ثانیه آب به ما تخصیص داده شد.

***میبدی ها در زمستان بیشتر از آب انتقالی استفاده می کنند

رئیس اداره آبفای میبد در پایان با اشاره به اینکه EC آب میبد بین 600 تا 700 است، یادآور شد: با توجه به اینکه در فصل زمستان با کاهش مصرف آب روبرو هستیم یکی دو چاه بیشتر روشن نیست و بیشتر آب انتقالی وارد چرخه مصرف می شود و به همین دلیل شیرهای آب مخازن تعبیه شده در شهربرداشته می شود ولی در زمان پیک مصرف بویژه تابستان که 380 تا 385 لیتر بر ثانیه مصرف داریم و EC آب بالای 2000 است مازاد آب مصرفی را از چاه ها استفاده می کنیم.

با این تفاسیر هر چند خیلی نمی توان برای کیفیت آب استان یزد و به تبع آب میبد و شهرستان های دیگر دفاع تمام قدی داشت اما مطمئنا شایعاتی چون کم شدن سهمیه آب میبد بخاطر حفر چاه های شهرستان های همجوار رد می شود و می توان گفت در حال حاضر بنا به شرایط فصلی بهترین آب موجود با توجه به سهمیه اختصاصی برای مردم میبد تامین می شود.

با نظر به بیانات رهبری بر اینکه مشکل اصلی مردم یزد آب است می توان گفت این مشکل حیاتی استان یزد بر هیچ مسئولی پوشیده نیست و انتظار می رود با تدبیر بیشتر و تخصیص بودجه مناسب در تامین آب مردم استان یزد تلاش بیشتری شود چراکه حساس بودن این موضوع باعث تنش در منطقه و هر از گاهی شیوع چنین شایعاتی می شود که در مواقع بحران می توان خطرساز و تشدید کننده بحران باشد.

انتهای پیام/اد

 

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.