بازگشت به صفحه کامل

مردم ایران از خواب بیدار شوند!

مک‌دونالد در ایران ثبت شد؟/خوش رقصی برندهای آمریکایی در گودال رکود صنایع ایرانی!


نفوذ خاموش سبک زندگی، فرهنگ و اقتصاد آمریکایی در جامعه و بازار ایران، مدت‌هاست آغاز شده و در این راستا مجوزهای لازم چه در آمریکا در سطح وزیر امور خارجه و چه از طریق برخی سازمان‌های کشورمان صادر شده است.

میبد خبر؛

بعد از انتشار خبر جنجالی آگهی شرکت مک‌دونالد برای اعطای نمایندگی در تهران و باز کردن فرم ثبت نام الکترونیک نمایندگی‌اش در ایران، حالا اسنادی به دست آمده است که نشان می‌دهد این شرکت بزرگ صنایع غذایی که به نماد آمریکا شهرت دارد، در تاریخ 24/5/1391 درخواست ثبت علامت تجاری کرده است و در تاریخ 25/10/1392 به ثبت رسیده است. علامت تجاری شرکت مک‌دونالد در ایران با نام های تجاری "مک‌فلری" و "McFLURRY" که نام یکی از محصولات شرکت مک‌دونالد است، به ثبت رسیده است.

 

ثبت مک‌دونالد در ایران
مکدونالد در ایران به ثبت رسیده است

"زهرا معصومی‌پور" کارشناس ثبت شرکت‌ها در گفتگو با خبرنگار مشرق این‌گونه توضیح میدهد که «در بحث ثبت شرکت‌ها، گرفتن نمایندگی با گرفتن شعبه از یک شرکت تفاوت می‌کند. اگر یک شرکت خارجی در کشور نمایندگی داشته باشد با همان علامت تجاری خود فعالیت می‌کند ولی اگر بخواهد شعبه‌ای از آن شرکت باشد با علامت تجاری ثبت‌شده متفاوتی از آن شرکت فعالیت می‌کند.»

براساس آنچه در روزنامه رسمی به تاریخ 5 مرداد 93 ثبت شده است شرکت مک‌دونالد به مدت 10 سال، علامت تجاری خود را در ایران به ثبت رسانده است:

 

خبر
 
خبر

مک‌دونالد که یکی از اصلی‌ترین نمادهای سبک زندگی آمریکایی به شمار می‌رود دارای بیش از 31 هزار شعبه و یک و نیم میلیون کارمند در سراسر دنیاست. این شرکت که به عنوان نماد کاپیتالیسم آمریکایی در جهان شناخته می‌شودبا صرف هزینه های سنگین تبلیغاتی در صدد حفظ موقعیت خود به عنوان رتبه اول در حوزه مواد غذایی است. پس از توسعه مک‌دونالد در سطح جهانی، رفته رفته برخی مسائل و مشکلات اخلاقی شهرت این شرکت را تحت تأثیر قرار داد و رفته رفته به تعداد معترضان ضد مک‌دونالد افزود .روز 16 اکتبر امسال (جمعه گذشته) هجدهمین سالگرد "روز ضد مک‌دونالد" بود. پیش تر گزارشی جامع درباره شرکت مک دونالد در مشرق ارائه شده بود که می توانید متن کامل آن را (اینجا) بخوانید.

ثبت مک‌دونالد در ایران
 

علاوه بر مخالفت‌های سیاسی برای حضور شرکت مک‌دونالد در ایران کارشناسان صنایع غذایی نیز مخالف حضور این شرکت در کشورمان هستند. "محمد دریایی" متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی درباره حضور مک‌دونالد در ایران می‌گوید: «به ذبح شرعی و اسلامی آنها اعتمادی نسیت، همچنین نان‌های معروف مک‌دونالد ترکیبی از آرد سفید، جوش شیرین و دارای افزودنی‌های و فاقد سبوس هستند، که این ترکیبات باعث دیابت می‌شود، در حالی‌که ایرانیان از بیماری دیابت بسیار رنج می‌برند.»

ثبت مک‌دونالد در ایران

 

یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش اعتراض مخالفان مک‌دونالد شده است مربوط به یکی از غذاهای عرضه‌شده در این رستوران به نام Foie Gras " " است. برای تهیه این غذای گران‌قیمت، جگر پرنده باید از چربی زیاد و حجم بالایی برخوردار باشد و از آنجا که در حالت طبیعی امکان وقوع این امر وجود ندارد، حجم بالایی از غذای چرب و دارای روغن بالا به وسیله دستگاه و به زور به پرنده خورانده می‌شود. سپس پرنده در قفسی کوچک بدون حرکت قرار داده می‌شود تا چربی بیشتری در بدن او ایجاد شود. این شیوه رفتار با حیوانات که به شکل بی‌رحمانه‌ای صورت می‌گیرد اعتراضات بسیاری را در پی داشته است.

ثبت مک‌دونالد در ایران

ثبت مک‌دونالد در ایران

ثبت مک‌دونالد در ایران

شایعات حضور شرکت مک‌دونالد در ایران تحلیل جالب رسانه اصلاح را به دنبال داشته است. این روزنامه در تحلیل خود می‌نویسد آرزوی حضور مک‌دونالد در ایران بسیار بزرگ است و امکان دارد محقق نشده و باعث سرخوردگی مردم شود.

ثبت مک‌دونالد در ایران

دویچه‌وله آلمان نیز به حضور احتمالی مک‌دونالد در ایران می‌پردازد و در گزارش خود تحت عنوان "آیا تهران هم صاحب مک‌دونالد می‌شود؟" حضور مک‌دونالد را نشانه‌ای از پایان انزوای ادعایی ایران دانسته و با مقایسه‌ای تحقیر آمیز میان جمهوری اسلامی و شوروی سابق می‌نویسد؛ در سال 1990 زمانی که کمپانی مک‌دونالد نخستین شعبه‌اش را در میدان پوشکین مسکو افتتاح کرد، بیش از 30 هزار نفر ساعت‌ها در برابر در ورودی آن برای خرید همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌شده صف کشیدند. تا چند هفته پس از آن نیز مأموران پلیس هر روز باتوم به دست مسئول حفظ نظم صف چند کیلومتری مقابل این رستوران بودند.

ثبت مک‌دونالد در ایران

روزنامه کیهان نیز در گزارشی درباره حضور شرکت مک‌دونالد در ایران می‌نویسد: ذوق و شوق عجیب و غریب این جریان داخلی و خارجی که پیوندی آشکار دارند در حالی است که روسیه پارسال چهار شعبه مک‌دونالد از جمله اولین شعبه آن در میدان پوشکین را تعطیل و اعلام کرد بستن این شعب آغاز یک عصر تاریخی است. 

ثبت مک‌دونالد در ایران

پس از این رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند دولت این کشور مجوز صادرات نوشابه‌های آرکی (ArKay) به ایران را صادر کرده است، خانم غفاری از شرکت "سونا طب پارسیان" در تأیید این خبر به خبرنگار مشرق گفت مسؤولان این شرکت هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برند و حضور آنها در آمریکا تا هفته دیگر به طول می‌انجامد. شرکت آرکی که دفتر اصلی آن در شهر ملبورن ایالت فلوریدا مستقر است، انواع نوشیدنی‌های غیرالکلی را تولید می‌کند .

ثبت مک‌دونالد در ایران

صادرات نوشابه‌های آمریکایی به ایران از دهه 1990 میلادی تا کنون ممنوع بود اما گویا همزمان با اوج‌گیری هشدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت جلوگیری از نفوذ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی آمریکا در ایران، ورود کالاهای ممنوع با برند آمریکایی نیز اوج گرفته است. پایگاه اینترنتی مجله تجارت جهانی خبر داد "جان کری" وزیر خارجه آمریکا به نمایندگی از وزارت خارجه، با قراردادی که ماه سپتامبر میان شرکت‌های "نوشیدنی‌های آرکی" (ArKay Beverages) آمریکا و "سونا طب پارسیان" ایران منعقد شده، موافقت کرده است. طبق این قرارداد، که هفته گذشته اجرایی شد، شرکت آرکی مجاز شد تا نوشابه به ایران صادر کند.

منبع:مشرق




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.