بازگشت به صفحه کامل
آمریکن اینتر پرایز:

موقعیت نظامی ایران و تمرکز بر نبردهای نامتقارن به اندازه کافی آمریکا را به دردسر انداخته است


اندیشکده آمریکایی در تحلیلی با اشاره به انتصاب رئیس جدید ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان نوشت: افزایش قابلیت‌های نیروهای بسیج و قدس سپاه و گسترش دسترسی ناوگان دریایی ایران به اقیانوس هند از جمله اهداف ژنرال باقری است.

به گزارش "میبد خبر"؛ به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اندیشکده آمریکایی «امریکن اینتر پرایز» در تحلیلی پیرامون تغییرهای صورت گرفته در بدنه نیروهای مسلح ایران نوشت: انتصاب سرلشگر «محمد باقری» به سمت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

سرلشگر باقری پیشینه نظامی مطلوبی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رکن اطلاعات ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران دارد که تاریخچه آن به جنگ عراق علیه ایران برمی‌گردد.

 سرلشگر باقری به عنوان فرمانده جدید و یاران او دستکم از زمان انتصابشان پنج مورد را برای ارتقا اعلام کرده‌اند که افزایش قابلیت‌های نیروهای بسیج، نیروهای قدس سپاه، ارتش سایبری و در عین حال افزایش عملیات اطلاعاتی و گسترش دسترسی ناوگان دریایی ایران به اقیانوس هند از آن جمله هستند.

امریکن اینتر پرایز در ادامه با طرح سئوالی در زمینه این‌که آیا ایران کماکان بر شیو‌های تدافعی نظامی غیرمتقارن بعد از سال 1979 تمرکز خواهد داشت یا با رفع تحریم‌های بین‌المللی نیروی هوایی، دریایی و زمینی طبیعی‌تر که قابلیت عملیاتی بازدارندگی افزون‌تری را علیه کشورهای بهتر مجهز شده به سلاح‌های نظامی حاشیه خلیج فارس داشته باشند را فراهم می‌آورد یا خیر و این‌که چنین موضوعی سال‌ها موجب حیرت تحلیلگران و سیاستمداران آمریکایی شده است، نوشت: اولویت‌های ابتدایی سرلشگر باقری مبین این نکته است که پاسخ به این سئوال منفی است. علائم ارسالی از او نشانگر تداوم جایگاه تمرکز بر پشتوانه‌های عقیدتی در سپاه پاسداران و عدم تغییرات عمده در بدنه ارتش در کوتاه مدت است.

بر این اساس، در صورتی‌که بیشتر عملیات نظامی ایران بر راهبردهای عملیات دسترسی ممنوع و قابلیت‌های پاسخ دهی مناسب (آزمایش موشک‌های بالستیک) باشد، این امر نشانگر تداوم موضع تدافعی ایران بر اساس اصول نبرد نامتقارن خواهند بود. در مقابل، انتصاب افسران بیشتری از ارتش در سمت‌های حساس تصمیم‌گیری یا انجام رزمایش‌هایی بر اساس ترکیب نیروهای سپاه و ارتش نشانگر میل به افزایش قابلیت‌های تدافعی کلاسیک دارند. از سویی تغییرات عمده در بدنه وزارت دفاع ایران برای تولیدهای ماندگار جدید بومی نظامی لازم است.

اندیشکده یاد شده در خاتمه این گزارش با انجام برخی پیش بینی‌ها چون انتصاب‌های آینده در نیروهای هوایی، دریایی و زمینی ارتش به نسبت یگان‌های موشکی، نیروهای قدس و اطلاعات سپاه نوشت: وضعیت نظامی کنونی ایران که متمرکز بر نبردهای نامتقارن و نیابتی است به اندازه کافی آمریکا و شرکایش را به دردسر انداخته است. افزودن قابلیت‌های کلاسیک بیشتر نه تنها چالش‌های امنیتی منطقه را شدید می‌کند  بلکه ممکن است حرکتی صعودی داشته باشد.

 

منبع: فارس




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.