بازگشت به صفحه کامل

موزه مردم شناسی میبد در انتظار کمک‌های دولت و افراد خیر است


موزه یا گنجینه مردم شناسی میبد شامل دست افزارها، سکه‌ها ، کتیبه‌ها، عتیقه‌ها به عنوان مجموعه‌ای معرف زندگی گذشته مردمان این شهر تاریخی استان یزد است.

به گزارش میبد خبر، مسئول موزه مردم‌شناسی میبد آنچه را که در این محل به چشم می‌خورد مرهون همکاری فرهنگ دوستان و خانواده‌اش می‌داند که به گفته وی در مجموعه‌ای جمع آوری و شامل ۶ موزه است.

محمدحسین عطاری افزود: این مجموعه شامل موزه‌های خطوط ( سنگ نوشته‌ها ، کتیبه‌ها ، نسخ خطی ، وقف نامه‌ها و...)، سفال ، عتیقه ، زیلو و  مردم شناسی ( دست افزارهای گوناگون ،شغل‌های از یاد رفته مانند لبافی ، ریسندگی‌های قدیم ، وسایل توزین قدیم ، ابزارآلات کشاورزی و...) و گنجینه مسکوکات است.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۵۰ شروع به جمع آوری آثار این مجموعه کرد و منزل مسکونی که در اختیار داشت، وسایل جمع آوری شده را برای بازدید مردم به نمایش گذاشت و با استقبال مواجه شد و این کار مشوقی برایش شد تا مردم تعدادی از اجناس قدیمی خود را اهدا کنند و با هر اهدایی نام فرد و تاریخ اهدا در دفتر موقوفه‌های موزه ثبت شده است.

وی ادامه داد : بعد از آن به دلیل کمبود فضا وسایل جمع آوری شده را به سالنی در نزدیکی منزل قرار داشت، منتقل کرد که باز هم به علت کمبود فضا از سال ۱۳۷۵ تاکنون تحت پوشش مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) دایر شد و مورد بازدید مردم قرار دارد.

مسئول موزه مردم‌شناسی میبد در ادامه به جمع آوری پنج هزار اثر تاکنون در این مجموعه اشاره کرد که با ساخت و آماده شدن طبقه فوقانی موزه ، هر قسمت از ۶ موزه جای مشخصی خواهد داشت.

وی یادآور شد: در حالیکه ۱۲ سال داشت، همراه پدرش از موزه مشهد بازدید کرد، عشق و علاقه‌ای خاصی در وجودش به جمع آوری اجناس قدیمی و عتیقه در او که قبلا هم به جمع آوری تمبر پشت پاکت‌های پستی مشغول بود ، شکل گرفت و به مرور زمان به جمع آوری وسایل نخ ریسی ، حلاجی ، لباس‌های قدیمی ، دفترها و دستک‌های قدیمی و ... پرداخت و خانواده‌اش نیز در گردگیری ظروف و نگهداری از آنها همکار و همراه و مشوق اصلی وی در این مسیر بودند.

عطاری سه فرزند پسر و یک دختر دارد  که به گفته وی ،فرزندانش نیز در این مجموعه فرهنگی با او همکاری دارند ، مجموعه‌ای که خود با تهیه زمینی کارش را آغاز کرد و درحال حاضر هم محلی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و پژوهش، کتابخوانی با دایر بودن کتابخانه در مجموعه، سخنرانی‌ها با حضور اساتید کشوری  و...تبدیل شده  است .

همچنین در فضای بیرونی آن در مکانی دور از ساختمان که هنوز حیاط سازی نشده باغی از درختان زیتون و... احداث کرده است.

وی معتقد است ،کسی که ایده‌ای را دنبال می‌کند، می‌خواهد ۱۰۰ درصد موفق باشد، اما خود را  ۱۰۰ درصد موفق نمی داند،چون ساختمان نیمه کاره، حیاط سازی نشده و آنچنان که انتظار می‌رفت  و با توجه به  ۲ تا ۳ میلیارد تومان هزینه با او همکاری نشده است

در حالی که در کنار مساجد و اماکن مذهبی که در شهر ساخته می‌شود خیرین و دولت می‌توانند در زمینه احداث مراکز فرهنگی هم همراه و همگام چنین افرادی باشند.

مسئول موزه مردم‌شناسی میبد تصریح کرد: به دلیل نیمه ساز بودن ساختمان تا به حال تبلیغاتی صورت نگرفته و بازدید کنندگان با تماس تلفنی از آن بازدید می‌کند و در ایام نوروز از صبح تا شب و در زمان باز بودن مدارس در ساعت هایی که تعیین می‌شود موزه باز و برای بازدید دایر است.

وی که فوق دیپلم رشته کشاورزی و بازنشسته جمعیت هلال احمر است با اشاره به لزوم همراهی مسئولان در کارهای فرهنگی و اهدافی که دنبال می‌شود خواهان همکاری بیشتر شد و همچنین به حمایت افرادی که به دنبال آشنایی با موزه بخشی از هزینه خریداری وسایلی از موزه را تقبل کرده‌اند قدردانی کرد.

عطاری از مردم خواست با حمایت‌های خود و با اهدای وسایل « دور ریختنی و یا بازیافتنی» را به نام خود یا خویشاوندانشان اهدا کنند و با این کار حامی او باشند.

این فعال حوزه موزه مردم شناسی میبد خاطرنشان کرد: نام اهدا کنندگان در کنار آثاری که اهدا می‌کنند در دفتر موقوفه موزه برای همیشه به یادگار ثبت می‌شود.

وی همچنین در معرفی اجناس موزه به پیشینه آنها و چگونگی کاربرد اجناس و وسایل نگهداری شده در موزه اشاره کرد.

سنگ قبری به چشم می‌خود که سنگ نوشته‌ای دارد و با کنار هم گذاشتن حرف‌های اول هر بیت شعر نام متوفی و حروف آخر هر بیت شعر نیز سال فوت با حروف ابجد به دست می‌آید.

گاو صندوقی که از جنس آهن و جای قفل نسوز با چهار کلید دارد، انواع ساعت‌ آفتابی ، عقربه‌ای ، آبی و...، انواع داس ، بیل ، کف بیل ، خیش و.. ، انواع چادرها و پوشش‌های قدیمی و ... از جمله دیگر وسایلی است که در مجموعه به چشم می‌خورد و هر کدام شرح حالی دارد.

لازم است به دور از جهت گیری‌ سیاسی حمایت کننده کارهای فرهنگی باشیم، کارها و تلاش‌هایی که می‌تواند منتقل کننده فرهنگ گذشتگان، شوق و انگیزه‌ مردم در زمان‌های نه چندان دور برای زندگی در کنار هم با صفا و صمیمیت زیستن باشد.

شهرستان میبد با داشتن اماکن و بافت‌های تاریخی مجموعه چاپارخانه به عنوان موزه پست ، موزه زیلو در مجموعه شاه عباسی و موزه‌هایی دیگر را که شاید به گمنامی موزه مردم شناسی باشند نیز در خود دارد.

انتهای پیام/

ایرنا




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.