بازگشت به صفحه کامل
گفتگوی تفصیلی/ کارشناس امور آسیب دیدگان بهزیستی استان یزد:

مهاجرت به یزد با هدف تکدی گری/ کودکان متکدی در اولویت ساماندهی قرار دارند


کارشناس امور آسیب دیدگان بهزیستی استان یزد در یک گفتگوی تفصیلی به تشریح آسیب تکدی گری در یزد و علل و عوامل ایجاد آن و راههای مقابله با این آسیب پرداخته است.

به گزارش میبدخبر به قل از یزدبانو، تكدي گري به معناي گدايي كردن ، در يوزگي (فرهنگ فارسي ؛ ج 1 ص 1125)، تكلف در سوال و حاجت خواهي از اين و آن در كوي و برزن و پافشاري بر آن بيان شده است.(لغت نامه دهخدا ، ج 4 ص 6048) متكدي كسي است كه در پي كمك و ياري مادي از ديگران دست را پيش اين و آن مي گيرد و گاه با سماجت تمام خواستار كمك مالي و نقدي و جنسي مي شود. اين عمل در برخي از كشورها به شدت رواج دارد و در كوي و برزن افرادي يافت مي شوند كه مي كوشند بدون هيچ تلاش و زحمتي پولي به چنگ آورند. در برخي از كشورها اين عمل قانوني است و در برخي ديگر نه تنها قانوني نيست بلكه جرم و مجازات حبس و زندان را به دنبال دارد.


*تکدی گری از منظر قرآن
قرآن از مؤمنان مي خواهد كه تنها توجه خويش را به سوي گدايان مبذول ندارند؛ زيرا در جامعه افراد نيازمند بسياري هستند كه از نظر فرهنگي و اجتماعي و شخصيتي به چنان جايگاهي رسيده اند كه براي رفع نيازهاي خويش دست به سوي ديگران دراز نمي كنند . آنان با آن كه نيازمند هستند ولي عفت و حيا ي ايشان به اندازه اي است كه خودنگه دارند و به سوي ديگران براي رفع نياز دست دراز نمي كنند. اگر كسي به ايشان نگاه كند گمان مي كند كه دارا هستند ونياز ندارند در حالي كه واقعا نيازمند مي باشند. اين افراد مي بايست مورد نظر افراد داراي جامعه قرار گيرند و صدقات را به ايشان دهند. در گزارش قرآن از وضعيت افراد فقير با شخصيت جامعه آمده است : للفقراء الذين احصروا في سبيل الله لايستطيعون ضربا في الارض يحسبهم الجاهل اغنياء من التعفف تعرفهم بسيماهم لايسئلون الناس الحافا و ما تنفقوا من خير فان الله به عليم (بقره آيه 273) صدقات براي آن تهيدستاني است كه در راه خدا محصور شده اند و نمي توانند براي كسب در آمد در زمين سير و سفر كنند. از ان جايي كه خويشتن دارند و فقر و بي نوايي خويش را آشكار نمي سازند ، كسي كه از حالشان بي خبر است آنان را توانگر مي پندارد و تو از نشانشان بي نوايي آنان را در مي يابي . آنان با وجود نيازمندي شديد به اصرار از مردم چيزي نمي خواهند . اي مومنان هر مالي را كه انفاق كنيد خدا به آن داناست.


***
با توجه به وجود پدیده تکدی گری در استان یزد و مهاجر پذیر بودن این استان، افراد بومی و غیر بومی بسیاری اعم از زن و مرد و کودک و حتی اتباع بیگانه را در شهر می بینی که به تکدی گری مشغولند.
چندین بار از سوی رسانه های هشدار های جدّی به مردم استان برای کاهش این آسیب داده شده است و برای بررسی این موضوع به سراغ حمیده قائمی زاده کارشناس امور آسیب دیدگان بهزیستی استان یزد رفتیم تا این مسأله را در استان پیگیری کنیم.

 

*خانم قائمی زاده به عنوان اولین سؤال بفرمایید، تکدی گری از چه سنّی در یزد مشاهده می شود؟
تکدی گری از جمله مسائل اجتماعی جوامع است که  اخیرا تکدی گری مانند سایر آسیب های اجتماعی محدود به سن خاص نمی شود و متکدیان لزوما افراد نیازمند نیستند بلکه عوامل متعددی بر تکدی گری افراد تأثیرگذاراست..
دراستان یزد حضور متکدیان در سطح شهر مشاهده می شود و متکدیان علاوه براینکه بر چهره شهر و زیبا سازی محیط های عمومی تأثیر گذارند، فرهنگ شهری را نیز دستخوش تغییر می کنند.


*مهاجران غیر بومی
*آیا از افراد غیر بومی و متکدیان هم آماری در دست هست که چه میزان در گسترش این آسیب در استان نقش داشته اند؟
از بین افرادی که تا کنون در سازمان بهزیستی استان پذیرش شده اند مهاجرانی دیده می شوند که از استانهای همجوار به یزد مهاجرت کرده اند و بررسی ها نشان داده است که برای کسب درآمد در برخی فصول (اواخر تابستان و زمستان) از راه تکدی گری در یزد ساکن می شوند.


*روش این افراد برای تکدی گری چیست ؟
این افراد اغلب با یکدیگرآشنایی دارند و در برخی بافت های فرسوده و یا در برخی پارک ها موقت ساکن می شوند و یا در تقاطع های اصلی یا کوچه ها اقدام به تکدی گری می کنند.


*سوء استفاده از فرهنگ مذهبی مردم یزد چقدر از سوی متکدیان مهاجر مشاهده شده است ؟

بافت فرهنگی مذهبی یزد باعث می شود که شهر پذیرای متکدیان بیش تری باشد و رفتارهای این افراد با دریافت پول و وسایل دیگر تقویت می شود و این گروه با رفتارهای خاص و به همراه کردن کودکان سعی می کنند نیازمندی خود را به گونه ای نشان دهند که اطرافیان را تحت تأثیر قراردهند و عواطف و احساسات مردم شهر را برای دستیابی به خواسته هایشان برانگیزند.
قائمی زاده، بابیان اینکه این گروه از متکدیان که غیر بومی هستند با مشکلات زیادی همراه هستند گفت: اگر چه برگرداندن این متکدیان به موطن و معرفی آنها به مراکز حمایتی استان های خودشان از اهمّ امور است اما با توجه به مشکلات زیاد این افراد احتمال بازگشت پذیری این گروه ها نیز وجود دارد.


*در بین افرادی که برای درمان به یزد می آیند تکدی گری وجود دارد؟
با توجه به اینکه مراکز درمانی باصرفه در یزد وجود دارد افراد نیازمند برای درمان کم هزینه به استان می آیند و گاهی درمان های طولانی مدت برخی از افراد آنها را برای مدتی در استان ساکن می کند و عده ای از این افراد نیز به تکدی گری می پردازند.
مراکز زیارتی و برخی مساجد و درمانگاه ها از جمله مکان هایی است که فرصت سودجویی برخی متکدیان را فراهم می سازد ولی متکدیان حرفه ای توسط مراجع انتظامی و قضایی اعمال قانون خواهند شد و پس از شناسایی افراد نیازمند از امکانات مراکز حمایتی دولتی و غیردولتی استفاده می نمایند.


*در خصوص جمع آوری متکدیان تا کنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟
برخی متکدیانی که با همکاری شهرداری و نیروی انتظامی و با دستور قضایی ساماندهی می شوند ابتدا در مرکز پذیرش اولیه که در اختیارشهرداری ها ست، پذیرفتن آن ها انجام می شود و با ارائه خدمات مددکاری تشخیصی نامبردگان به ارگان های مربوطه ارجاع داده می شوند.
افرادی که مرتبط به گروه هدف کمیته امداد هستند به آن اداره معرفی و افرادی که جامعه خدمت گیرنده از سازمان بهزیستی هستند به مرکز بهزیستی ارجاع داده می شوند.


*بخشی از متکدیان را کودکان تشکیل می دهند در این رابطه توضیح بفرمایید:
برخی متکدیان از طریق فرزندانشان تکدی گری می کنند و اسباب سودجویی آنان شده است. متکدیان گاهی کودکانی را برای تأثیر گذاری بیشتر رفتارشان به همراه خود دارند و ضمن اینکه حقوق کودک را تضییع می کنند به نوعی به کودک آزاری اقتصادی دست می زنند.
در حالی که دلیل عمده ی تکدی گری در برخی از متکدیان نداشتن تمکن مالی نیست و گاهی کودکان به تنهایی در خیابان هستند و به تکدی گری می پردازند، این کودکان اصولا از خانواده های بی سرپرست هستند و گاهی از طرف خانواده یا اقوام به این کار وا داشته می شوند.


*این کودکان جمع آوری و ساماندهی می شوند؟
ساماندهی این کودکان به دلیل عدم همکاری والدین و یا ارائه مستندات و پیچیدگی مسائل خانواده با مشکلاتی همراه است و برخی از کودکان متکدیان نیز بنا به صلاحدید مقام محترم قضایی در مرکز بهزیستی نگه داری می شوند و اگر در بین متکدیان اتباع خارجه شناسایی شوند به اداره کل اتباع ارجاع داده و ساماندهی می شوند.


*چه خدماتی در مراکز نگهدای کودکان به آنان داده می شود؟
کنترل و کاهش آسیب های تکدی گری یکی از اهداف کنترل کلیدی مسائل اجتماعی است و رسیدگی به نیازهای اولیه کودکان و ایجاد محیطی امن به گروه هدف شامل خدمات روان شناسی، مددکاری، پزشکی و دندانپزشکی به صورت تیمی به مراجعه کنندگان خدمات ارائه می شود.
کودکان متکدی در اولویت ساماندهی متکدیان قراردارند و این خدمات گاهی به صورت شبانه روزی و نگهداری صورت می گیرد و در صورت صلاحدید مقام محترم قضایی و بنا به ضرورت انجام می پذیرد.

انتهای پیام/ع




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.