بازگشت به صفحه کامل
روایت شاعره میبدی از دیدار با رهبر انقلاب؛

مقام معظم رهبری: شاعران برای ترویج عدالت، ایجاد روحیه مقاومت و تبلیغ فضایل اخلاقی قلم بزنند


بانوی شاعر میبدی در رابطه با دغدغه های اساسی رهبر معظم انقلاب در حوزه شعر و ادبیات گفت: رهبر معظم انقلاب، همواره بر این رسالت شعر تاکید دارند و از شاعران می خواهند فرزند زمان خویش باشند و نسبت به مسائل روز صحیح ترین واکنش ها را نشان دهند.

«فائزه زرافشان» بانوی شاعر میبدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار میبد خبر در رابطه با دغدغه های اساسی رهبر معظم انقلاب در حوزه شعر و ادبیات بیان داشت: در تفکر اسلامی تمام قوای بشر در خدمت تعالی روح انسانند. هنر و علی الخصوص شعر، ابزاری برای ابراز اندیشه هاست. رهبر معظم انقلاب، همواره بر این رسالت شعر تاکید دارند و از شاعران می خواهند فرزند زمان خویش باشند و نسبت به مسائل روز صحیح ترین واکنش ها را نشان دهند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار با شعرا بر این نکته تاکید داشتند که در زمان حاضر نیز شرایط جهان و منطقه ابجاب می کند که شاعران برای ترویج عدالت، ایجاد روحیه مقاومت و تبلیغ فضایل اخلاقی اعم از اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی قلم بزنند.

زرافشان با اشاره به چهار نکته اساسی در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با شعرا اظهار داشت: رهبر انقلاب در بیانات خود شعر فارسی را از دیرباز شعری محجوب و عفیف معرفی کرده که شاعران باید سعی کنند این عفت شعری محفوظ بماند. ایشان بر اثرگذاری، گفتمان سازی و جریان سازی شعر تاکید کردند و از شاعران خواستند که در زمینه ی عدالت و اخلاق و مقاومت جریان سازی کنند. 

وی در ادامه با اشاره به تاکید رهبر انقلاب به نقش آفرینی شعر در تولید و تعمیق اندیشه ابراز داشت: رهبر انقلاب به نقش آفرینی شعر در تولید و تعمیق اندیشه تصریح داشتند و با اشاره به اینکه شاعران قدیم حکیمانی بزرگ بودند تاکید کردند که شاعران حکمت و اخلاق را در شعر مد نظر قرار دهند. همچنین فرمودند: " شعر بایستی در زمینه‌ جدیت، کوشندگی، انضباط در عمل، ژرف‌ نگری در اندیشه، استحکام در هویّت و مجاهدت در برابر دشمن، فعّال باشد. "

زرافشان خاطرنشان ساخت: چهارمین نکته و حسن ختام سخن ایشان تاکید بر ترانه و سرود بود. ایشان فرمودند که  ترانه و سرود خوب کم داریم و در این زمینه کم گذاشته ایم و این مسئله اهتمام بیشتر شاعران را می طلبد.

بانوی شاعر میبدی درباره نقش شاعران در پیگیری مطالبات رهبر انقلاب در موضوعات و دغدغه های مطرح شده، ابراز داشت: اهمیت شعر به خاطر تاثیرگذاری عمیق آن روی مخاطب هاست. شاعر از طریق شعر نه تنها می تواند حرف ها و اندیشه هایش را به گوش مخاطب برساند بلکه می تواند مخاطب را با خود همراه سازد. شعر حماسی می تواند روحیه حماسه را در مخاطبانش برانگیزد، در سایر موضوعات نیز به همین شکل است. اینجاست که نقش شاعران بیش از پیش خود را نشان می دهد و شاعران می توانند با اشعار مناسب و متعالی خود جامعه اسلامی را در جهت پیشبرد اهدافش یاری رسانند و مردم را برای حرکت در این مسیر با خود همراه کنند.

وی در ادامه افزود: برای اطاعت از فرامین رهبری در درجه ی اول باید شاعران از طریق مطالعه و تمرین به اشعار خود قوت و انسجام زبانی بیشتری ببخشند. یک شعر با اشکالات زبانی و ضعف ادبی هر چند در موضوع خوبی سروده شده باشد نمی تواند تاثیرگذاری مثبتی روی مخاطب داشته باشد، چه بسا ممکن است تاثیر منفی و عکس بگذارد. در درجه ی دوم باید شاعران روی مضوعات مورد تاکید رهبری اشراف داشته باشند. ترکیب این دو می تواند شعر مد نظر رهبری را خلق کند؛ شعری خوش لفظ و خوش مضمون.

زرافشان در مورد ضرورت پرداختن و گفتمان سازی عدالت، مقاومت و فضایل اخلاقی در حوزه شعر و ادب بیان داشت: این موضوعات حلقه های مفقوده جهان امروزند. جنگ و خونریزی ها، خودبرتربینی ظالمان و مظلوم کشی هایی که امروز هر روز خبر و آمار جدیدی از آن را می شنویم همه به خاطر این است که بشر امروز اخلاق و فضایل آن را نادیده گرفته است و لازم است شاعران با شعر خود علم عدالت را بار دیگر بر فراز قله اخلاق بشر برافرارند و با شعر خود به حمایت از جریان مقاومت بر خواسته و فضایل اخلاقی را در ذهن افراد یادآوری و بازنشانی کنند.

این بانوی شاعر نقش و تاثیر شعر و ادبیات  در رشد و توسعه عدالت، مقاوت و فضایل اخلاقی در انسان را نقشی کتمان ناپذیر دانست و گفت: اگر از طریق ترجمه اشعار یا همراه سازی شاعرانی از سراسر دنیا با جریان انقلاب بشود در سایر زبان ها نیز اشعاری با این مضامین به دنیا عرضه کرد، دامنه این تاثیرگذاری بسیار گسترده تر و عمیق تر خواهد شد.

«فائزه زرافشان» در پایان در رابطه با تأثیر بیانات مقام معظم رهبری در شکل‌گیری سبک شعر انقلاب اسلامی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با اشرافی که هم بر مقوله شعر و هم گفتمان انقلاب اسلامی دارند بهترین فرد برای رهنمایی و جهت سازی راه شاعرانند. هر ساله رهبر معظم انقلاب در دیدار با شاعران نکات اصلی و عمیقی را به شاعران گوشزد می کنند که عمل به آن ها می تواند شاعران را به بهترین شکل در مسیر شعر انقلاب اسلامی پیش ببرند.

انتهای پیام/اد




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 1.0 stars out of 5.