بازگشت به صفحه کامل

معدن بزرگ چادرملو در آستانه تعطیلی


اختلاف میان بخش معدن و سازمان حفاظت محیط‌زیست بارها منجر به توقف فعالیت‌های معدنی شده یا در مقابل توانسته، آسیب‌های جدی به محیط‌ زیست وارد کند.

به گزارش "میبدخبر" به نقل از یزدرسا، اختلاف میان بخش معدن و سازمان حفاظت محیط‌زیست بارها منجر به توقف فعالیت‌های معدنی شده یا در مقابل توانسته، آسیب‌های جدی به محیط‌زیست وارد کند. در واقع این دو بخش بارها در مقابل یکدیگر قرار گرفته و هر دو سعی بر آن داشته‌اند تا فعالیت‌های بخش دیگر را زیر سؤال ببرند.

این بار بهره‌برداری از آنومالی "دی ۱۹" توسط چادرملو و سنگ‌ آهن مرکزی در استان یزد با مخالفت‌های محیط‌زیست روبه‌رو شده و این مخالفت‌ها توانسته، بهره‌برداری از این محدوده معدنی را از سال ۸۴ تا به امروز به تعویق بیندازد؛ معضلی که قرار بود تا پایان سال ۹۴ حل و فصل شود، ولی نشد.

محیط زیست می‌‌گوید بخشی از آنومالی "دی ۱۹" در محدوده حیات وحش قراردارد و امکان بهره‌برداری از این معدن سنگ آهن نیست، از طرفی سنگ‌آهنی‌ها خود را متعهد می‌دانند تا شرایط زیست اندک جانداران وحشی این منطقه را فراهم سازند و به ازای محدوده تحت بهره‌برداری معدن، حریم زیستگاه جانداران این منطقه را گسترش داده و تحت حفاظت قرار دهند، اما تاکنون این اختلاف حل و فصل نشده است.

"محمود نوریان" مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، درباره بهره‌برداری از آنومالی "دی۱۹"، می‌گوید: بهره‌برداری از این آنومالی، در حال ‌حاضر نیازمند مجوز محیط‌زیست است و در واقع ما با درک دغدغه‌های سازمان محیط زیست و تلاش برای رفع آن‌ها، در حال انجام اقدامات لازم برای اخذ این مجوز هستیم.

وی با اشاره به این که آنومالی دی ۱۹ در مجاورت تاسیسات عظیم مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو  قرار دارد، اظهار می‌کند: در حال ‌حاضر سه هزار نفر به صورت مستقیم در چادرملو مشغول به کار هستند و بی‌شک دو برابر این تعداد اشتغال غیرمستقیم چادرملو است، اما در صورت عدم موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست با فعالیت در این منطقه و با توجه به رو به پایان بودن ذخیره چادرملو، این معدن تعطیل شده و تعداد زیادی بیکار خواهند شد.

"سید محمد ابریشمی" مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو نیز در این خصوص می‌گوید: همان‌طور که با آغاز بهره‌برداری از معدن چادرملو در دل کویر مرکزی و در فاصله ۱۸۰ کیلومتری یزد، اقدام به ایجاد بیش از ۸۰ هکتار فضای سبز کردیم و نه تنها حیات وحش منطقه را برهم نزدیم، بلکه امکان امنیت بیشتر فراهم کردیم، اکنون نیز در صورت موافقت سازمان محیط زیست، متعهد به ایجاد محیطی مناسب، منطبق با اکولوژی زیستی منطقه می‌شویم .

وی عنوان می‌کند: پنج سال دیگر از عمر معدن چادرملو باقی مانده است و به همین دلیل از سال ۱۳۸۴ از مسئولان کشور، بارها درخواست کرده‌ایم تا مجوز برای فعالیت در "دی ۱۹" صادر شود و این در حالی ‌است که با وجود تامین منابع مالی، بهره‌برداری از این آنومالی حداقل چهار سال زمان نیاز دارد.

ابریشمی افزود: در صورت ارائه نشدن مجوز از سوی محیط‌زیست برای آنومالی "دی ۱۹"، اشتغال تعداد بسیاری از کارگرانی که در حال حاضر در معدن چادرملو و کارخانجات تولید کنسانتره مشغول به ‌کار هستند، به خطر می‌افتد و در عین حال فعالیت یک معدن در منطقه محروم؛ آبادانی، توسعه و رفاه و امنیت را به همراه دارد.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.