بازگشت به صفحه کامل
نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی:

مصوبه اخیر کنگره به وضوح نشان داد آمریکا غیرقابل اعتماد است


نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد:‌ دولت آمریکا به عنوان یکی از امضا کنندگان توافق بین‌المللی برجام باید به اجرای آن متعهد باشد و در صورت تصویب نهایی مجلس سنا در مورد منع خرید آب سنگین از ایران باید این مصوبه را وتو کند.

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌و گو با ایسنا با اشاره به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا در منع خرید آب سنگین از ایران گفت: طبق  قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق بین المللی برجام کشورها باید به انجام تعهدات‌شان در توافق هسته‌ای پایبند باشند و از آن عدول نکنند. از این رو از لحاظ حقوقی آمریکا متعهد به اجرای برجام است، هیچ کدام از نهادها و سازمانهای داخلی آمریکا نمی‌توانند خدشه‌ای به آن وارد کنند.

وی تاکید کرد: بر این اساس نهادهای داخلی آمریکا، کنگره وسنا و احزاب حتی اگر با برجام مخالف باشند نمی‌توانند بر خلاف توافق بین‌المللی برجام عمل کنند و دولت آمریکا مسئول انجام تعهداتش است از این رو اوباما رئیس‌جمهور این کشور باید در صورت تصویب مصوب مجلس نمایندگان در مجلس سنا آن را وتو کند و  پایبندی‌اش به این توافق را نشان دهد. چون در غیر این صورت برجام را به صورت آشکار نقص کرده است.

وی یاد آور شد: کشورها بعد از عقد قرارداد و تعهد بین‌المللی دو یا چند جانبه با یکدیگر و یا با سازمان ملل باید بر اجرای آن پایبند باشد و تغییر دولت‌ها ارتباطی با پایبندی و اجرای آن توافق نیست این موضوع شامل برجام نیز می‌شود و کشورها باید در هر صورت تعهدات برجام را اجرایی کنند. از این رو حتی اگر مصوبه منع خرید آب سنگین از ایران در مجلس سنا نیز به تصویب برسد رئیس جمهور آمریکا باید آن را وتو کند، چون در غیر این صورت این رویکرد به معنای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است که با روح برجام منافات دارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اگر آقای اوباما این طرح و این مصوبه را وتو نکند این حق برای ایران محفوظ است که از ابزارهای خود مندرج در توافق نامه علیه آمریکا اقدام کند. البته این رویکرد آمریکا نیز نشان دهنده نقص تعهداتش برای تمام دنیاست.

وی همچنین با بیان این‌که «این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا را می‌توان در راستای سیاست دخالت آمریکا در امور داخلی کشورها دانست» گفت: آمریکا از قبل از انقلاب اسلامی با سرنگونی دولت مصدق و بعد از آن با اقدامات خصمانه در طول جنگ تحمیلی و همچنین حمایت ازتروریسم و تحریم‌های یکجانبه علیه ما از هر گونه اقدامی علیه جمهوری اسلامی دریغ نکرد، اقداماتی که تا همین الان ادامه دارد و می‌توان مصوبه مجلس نمایندگان را در همین راستا ارزیابی کرد.

 

به گفته‌ دهقانی این مصوبه این نکته را به وضوح برای همگان مشخص می‌کند که آمریکا با سیاست‌های خصمانه علیه ایران  غیر قابل اعتماد است.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.