بازگشت به صفحه کامل

مستند "نارین قلعه" تولید شد


مستند «نارین قلعه» به کارگردانی معصومه کیانی با ساختار و شیوه‌ روایی خواب‌گردی در مرحله تدوین قرار دارد.

به گزارش "میبدخبر"؛ معصومه کیانی کارگردان مستند «نارین قلعه»  پیرامون تولید این فیلم مستند گفت: این فیلم گذشته قلعه‌ای را به تصویر می‌کشد که زمانی «شهری پُر ماجرا»، روزگاری دیگر «زیگورات» و در دوره‌هایی نیز «قلعه‌ای نظامی» بوده است؛ اما نه از دید تاریخ ‌نگار، بلکه با ساختار و شیوه‌ای روایی که به نوعی خواب‌گردی در قلعه می‌انجامد و افسانه‌ای دیگر را در قالبی مستند بازگو می‌کند.
وی ادامه داد: شخصیت‌های این مستند در سه دوره اساطیری، تاریخی و مدرن ظاهر می‌شوند و بنابر دوره‌شان، یکی به هیبت تندیس، دومی سایه‌وار و آن دیگری از در رویا، به هزارتوی افسانه‌ها و اسطوره‌های قلعه راه می‌یابند.
کیانی درباره‌ روند پژوهش مستند «نارین قلعه» گفت: پژوهش اولیه‌ این فیلم بر اساس منابع مکتوب و نیز برخی سفرنامه‌هایی که از گذشته‌ میبد یاد کرده بود، فراهم شد اما بُن‌مایه‌ اصلی آن با تحقیق‌های میدانی و گفت‌وگوهایی بی‌واسطه که دربرگیرنده‌ تاریخی شفاهی بود، به دست آمد. البته درستی چنین یافته‌هایی در تطابق با صورت‌های روایی منابع مکتوب آشکار می‌شد.
وی با بیان اینکه مراحل تصویربرداری مستند «نارین قلعه» به خاطر شرایط ناپایدار جوی مدت زیادی به طول انجامید، عنوان کرد: پیش تولید این مستند طی سه دوره صورت گرفت. در دو سفر پژوهش‌ها کامل‌تر و لوکیشن‌های فضاهای بازسازی مشخص شد و در سفر پایانی، فیلم با دکوپاژی دقیق فرم خود را پیدا کرد. تصویربرداری این مستند بنابر تعهد قرارداد، باید زمستان سال گذشته صورت می‌گرفت که به دلیل شرایط نامناسب فصلی و اهمیت موقعیت نور در فضاهای معماری فیلم، اردیبهشت ماه امسال به پایان رسید. پروسه تصویربرداری نیز به دلیل وجود فضاهای بازسازی، فرم روایی فیلم و ظرافت نورپردازی سخت و فشرده بود.
معصومه کیانی در پایان صحبت هایش گفت: البته ساخت مستندهای تاریخی دشواری‌های خاص خود را دارد، چرا که این ساختار روایی باید بر پایه‌ پژوهش‌هایی دقیق استوار شده و کوچکترین تناقضی با تاریخ نداشته باشد. در ساخت همین فیلم که ما با بنایی به جای مانده از دوران کهن روبه‌رو بودیم و بخش‌هایی از آن نیز در طول سال‌ها از بین رفته بود، اگر ساختار مقاله‌ را انتخاب می‌کردیم، نمی‌توانستیم انتظاری هم داشته باشیم که در خاطر مخاطب با اندوهی از گذشته‌ این قلعه بر جای ماند.
عوامل تولید مستند ۳۰ دقیقه‌ای «نارین قلعه» که هم اکنون مراحل تدوین را سپری می‌کند، عبارتند از پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: معصومه کیانی، مدیر تصویربرداری: مجید قربانی‌فر، گروه تصویربرداری: سهیل عبداله‌پور و محسن خانی، صدابردار: حسین باباخانی، آهنگساز: حیدر ساجدی، مدیر تولید: سیمین داودی، مدیر تدارکات: سیدعلی‌محمد جلال‌زاده، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

 


منبع:مهر




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 1.0 stars out of 5.