بازگشت به صفحه کامل
تجربه کاهش دلارهای بلوکه شده از 150 به 7 میلیارد تکرار می شود؟

مردم منتظر سود سالانه 41میلیارد دلاری اجرای برجام هستند


در حالی سیروس ناصری زیان تأخیر در اجرای برجام را روزانه بین 100 تا 150 میلیون دلار اعلام کرد که با این تفاسیر مردم از روز بعد از اجرای برجام باید منتظر سود سالانه 41میلیارد دلاری اجرای برجام از دولت روحانی باشند.

به گزارش میبدخبر به نقل از تسنیم، سیروس ناصری عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای در زمان ریاست روحانی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: "بین 100 تا 150 میلیون دلار در روز هزینه مستقیم تحریم‌ علیه ایران است. مردم برای یک دوره این هزینه را قبول کردند اما وقتی با توافق هسته‌ای مواجه شدند و دیدند این مسئله قابل حل است و به یک توافق خوب رسیدیم، توجیهی ندارد که این هزینه‌ها ادامه پیدا کند. بر اساس گزارش کمیسیون برجام که 22 روز بعد از زمانی بود که ایران می‌توانست توافق را تصویب کند، چیزی حدود 2 تا 2500 میلیون دلار در این 22 روز هزینه‌ای بوده که به‌خاطر تحریم‌ها به کشور تحمیل شده است".

تحلیل این دیپلمات درباره ضرر 2.5 میلیارد دلاری تأخیر 22روزه در تصویب برجام، تیتر یک بسیاری از روزنامه‌های اصلاح طلب و موافقان دولت طی روز جاری شد و در روند تصویب طرح برجام در مذاکرات امروز مجلس نیز موافقان از این تحلیل بهره جستند و البته دولت‌مردان نیز تاکنون این تحلیل را رد نکردند.

هرچند طبق توافقی که مذاکره کنندگان هسته‌ای پیشتر اعلام کرده بودند و در جریان مذاکرات امروز مجلس هم مطرح شد، زمان اجرایی شدن برجام از 26 مهرماه است، اما به‌فرض قبول کردن تأخیر 22روزه در تصویب برجام، به نظر می‌رسد طرح چنین تحلیل‌هایی قبل از بررسی برجام در مجلس که احتمالاً برای تحت فشار قراردادن افکار عمومی و نمایندگان مجلس جهت تصویب برجام بوده باشد، انتظارات مضاعفی را در مردم برای بهبود اوضاع اقتصادی پس از لغو تحریم‌ها شکل می‌دهد که خود دولت‌مردان با شکل‌گیری این انتظارات موافق نیستند، ولی تاکنون اظهارنظر مخالفی از دولت با این‌گونه تحلیل‌ها شنیده نشده است.

با فرض اینکه بپذیریم تحریم روزانه بین 100 تا 150 میلیون دلار هزینه مستقیم برای کشور داشته و تأخیر 22روزه در تصویب برجام 2.5 میلیارد دلار هزینه برای کشور داشته است، پس باید از روز بعد از اجرای برجام و لغو تحریم، مردم منتظر سود سالانه حداقل 41 میلیارد دلاری فقط از ناحیه اجرای برجام و لغو تحریم‌ها باشند.

البته سوابق نشان می‌دهد، برخی مسئولان پس از حصول نتیجه دلخواه از برخی مواضع تاکتیکی قبلی عدول می‌کنند که نمونه بارز آن کاهش رقم دلارهای بلوکه شده ایران از 150 میلیارد دلار قبل از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در وین به 7میلیارد دلار پس از اعلام رسمی نتیجه مذاکرات بوده است.

انتهای پیام/ص




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.