بازگشت به صفحه کامل
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان میبد:

مجموعه نظامی پایگاه متفقین در میبد مرمت و ساماندهی می شود/ پایان فاز نخست مستند نگاری سه بعدی نارین قلعه


رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان میبد از اجرای طرح مرمت و ساماندهی مجموعه نظامی پایگاه متفقین(انگلیسی‌ها) در میبد خبر داد.

به گزارش میبدخبر، مجموعه پایگاه انگلیسی‌ها واقع در دهستان شهدای شهرستان میبد، بنایی است متعلق به جنگ جهانی دوم که با شماره 14517 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

چندی پیش در برخی کانال های تلگرامی خبری مبنی بر عدم پیگیری میراث فرهنگی میبد برای مرمت فرودگاه انگلیسی ها و مرمت آن منتشر شد که رسول مشتاقیان رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان میبد در واکنش به این مطالب از مرمت و ساماندهی صفر تا صد فرودگاه انگلیسی ها با اعتباری بالغ بر 100 میلیون ریال خبر داد.

رسول مشتاقیان در گفتگو با خبرنگار میبدخبر، در خصوص پیگیری برنامه مرمت و ساماندهی مجموعه نظامی پایگاه متفقین در میبد بیان داشت: جنگ جهانی دوم و اتفاقات سال‌های  1318 تا 1324 و تحولات سیاسی و تاریخی در سطح دنیا و نیز هرج و مرج و پیامدهای اقتصادی ایران در این دوره، باعث شد تا شاهد حضور نظامیان متفقین در ایران باشیم و به دلیل استفاده ایران به عنوان کریدور ارتباطی شمال و جنوب شاهد ساخت پایگاه ‌هایی برای استقرار نظامیان در آن سالها بودیم.

وی افزود: هر چند مستنداتی در این خصوص به صورت مکتوب تاکنون به دست نیامده است اما با دیدن تصاویر مربوط به حضور نظامیان خارجی در ایران، درمی‌ یابیم که آنان در این دوره، حضوری چشم‌گیر در ایران داشته‌اند. 

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان میبد با اشاره به مقوله دفاع به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های کلیدی امنیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشور، گفت: این مقوله جهت تهدیدات روز افزون از طرف دشمنان و عوامل آن‌ها، در اجرای جنگ‌های نیابتی از اهمیت راهبردی برخوردار است. 

مشتاقیان با اشاره به مراکز نظامی شامل تمام ساختمان ‌های نظامی، سنگرهای انفرادی، پادگان‌ها، انبارها و دیگر موارد، تصریح کرد: روش‌های طراحی مناسب برای یک مرکز نظامی از دیدگاه معماری با در نظر گرفتن قواعد پدافند غیرعامل، موضوعی حائز اهمیت است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد با اشاره به معماری خاص نظامی ایران در دوره جنگ جهانی دوم، از اجرای طرح مرمت و ساماندهی مجموعه نظامی پایگاه متفقین(انگلیسی‌ها) در میبد خبر داد و گفت: پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد در این مقوله به نقطه‌ای از ایران که دارای سابقه طولانی در شهرنشینی و معماری بوده، پرداخته و میراث معماری نظامی معاصر را در شهر میبد بازشناسی کرده‌ تا بتواند راهکاری در خصوص حفاظت و احیای این مجموعه ارائه دهد. 

پایان فاز نخست مستند نگاری سه بعدی نارین قلعه

وی یکی از اقدامات میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی کهن شهر میبد را مستندنگاری سه بعدی نارین قلعه که در فاز نخست با استفاده از لیزر اسکن انجام شد، ذکر و در این مورد اظهار کرد: اسکنرهای لیزری سه بعدی به عنوان فناوری ‌هایی نسبتاً جدید در زمینه‌ نقشه‌ برداری، روز بروز در حال توسعه و پیشرفت هستند و با نیازهای روز نقشه ‌برداری ارتباطی نزدیک دارند.

مشتاقیان به نقش محسوس این تکنولوژی در طرح‌‌های نقشه ‌برداری به ویژه طرح‌های سازمان میراث فرهنگی، افزود: لیزر اسکنرها اساساً برای جمع‌آوری اطلاعات زمینی بکار می‌روند و یکی از محاسن این سیستم‌ها، اخذ اطلاعات به صورت آنی در مقیاس واقعی است.

وی در مورد کاربرد این روش در برداشت تمام جزئیات سایت نیز تصریح کرد: این دستگاه نقاط زیادی از محل را برداشت می‌کند که به دلیل زیاد بودن آنها، تبدیل به حجم و در نهایت نقشه می‌شوند و یکی از اهداف انجام این عملیات در نارین قلعه میبد نیز همین بوده تا بتوان مدل‌های سه ‌بعدی، بدون بافت و ترکیب بافت طبیعی و نقشه‌های معماری شامل پلان، نما، مقطع طولی و عرضی این بنا تهیه شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد از دیگر اهداف استفاده از این فناوری را جمع‌آوری اطلاعات با مقیاس طبیعی برای مدل‌سازی قلعه تاریخی با ساختاری پیچیده عنوان کرد و گفت: در این روش می‌توان تمام جزئیات قلعه را با بهترین حالت و مقیاس واقعی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برداشت کرد که این نکته بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/اد




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.