بازگشت به صفحه کامل
مدیر عامل آب منطقه ای یزد:

متوسط بارش در استان یزد تاکنون ۹ میلی‌ متر است/ مصرف بیش از 6 میلیون متر مکعب آب انتقالی در فضای سبز استان/ رودخانه های میبد ساماندهی می شود


مدیر عامل آب منطقه ای یزد بیان داشت: بخش موثر سال آبی یعنی پاییز و زمستان را ازدست داده ایم و در ابتدای اسفند ماه متوسط بارش در استان حدود 9 میلی متر بوده است.

محمد مهدی جوادیان ‌زاده مدیر عامل آب منطقه ای یزد در حاشیه جلسه شورای حفاظت منابع آب میبد در گفتگو با خبرنگار میبد خبر با اشاره به اینکه متوسط بارش در استان یزد تا ابتدای اسفند ماه 9 میلیمتر بوده است بیان داشت: متاسفانه بخش موثر سال آب که از ابتدای مهرماه تا انتهای شهریورماه سال بعد می باشد و بویژه فصول پاییز و زمستان را از دست داده ایم و در ابتدای اسفندماه سال جاری متوسط بارش در استان 9 میلی متر بوده که مهمترین نگرانی ما نیز این کاهش بارندگی می باشد.

وی افزود: البته این میزان در شهرستانهای میبد و اردکان بواسطه بارندگی های اخیر که از سامانه شمالی و مدیترانه ای بوده بیشتر از بقیه شهرستانها استان بوده و به متوسط 14 میلی متر می رسد و امیدواریم که در ادامه سال آبی شاهد بارندگیهای بیشتر بوده و جبران کمبود بارشها شود.

مدیر عامل آب منطقه ای یزد با بیان اینکه با همکاری کشاورزان، جهاد کشاورزی و اداره برق خاموشی 45 روزه چاههای کشاورزی در زمستان را در شهرستان میبد داشته ایم اذعان داشت: جای امیدواری است با اجرای این طرح و با توجه به اینکه کاهش بارندگی داشته ایم با محدود کردن برداشتها بتوانیم به منابع آبی کمک کرده و جبران کمبودها شود.

وی با بیان این مطلب که اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی تأثیر بسیار خوبی برروی قنوات و کاهش افت سطح آب زیرزمینی داشته است، گفت: اثرات مثبت این طرح مستقیماً  برای کشاورزان منفعت دارد.

جوادیان ‌زاده با اشاره به وجود 2 رودخانه در شهر میبد اظهار داشت: در شهر میبد 2 رودخانه است که از داخل شهر رد می شود و ریختن نخاله های ساختمانی در این رودخانه ها از یکی از نکرانی های اصلی ما می باشد که تصمیم گرفته شده با این کار به شدت مقابله شده و شهرداری و آب منطقه ای با همکاری هم برنامه ای برای ساماندهی این رودخانه ها را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: طرح های نیز برای بخش های متروکه این رودخانه ها در نظر گرفته شده تا بتوان از آنها در بحث جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری استفاده کرد و ان شا الله این طرح ها در آینده ای نزدیک اجرایی می شود.

مدیر عامل آب منطقه ای یزد با بیان اینکه فقط خشکسالی یک بحران استان نیست ابراز داشت: ممکن است در سالهای بعد به خاطر تغییرات اقلیمی شاهد بارش های مخرب در کوتاه مدت باشیم و با توجه به اینکه دیگر زمین توان جذب آنها را نداشته این آب ها به سیلاب تبدیل شده و خسارتهای خیلی شدیدی را بوجود آورند که در سالهای کنونی نیز مواردی از آن را در استان شاهد بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز منطقی نیست، تصریح داشت: در حال حاضر بیش از 6 میلیون متر مکعب یعنی 10 درصد آب انتقالی در انشعابات فضای سبز شهری مصرف می شود.

جوادیان‌زاده گفت: موضوع جدا سازی آب شرب از شبکه آبیاری فضای سبز یک موضوع مهم و حساس می باشد که در کنار حفظ فضای سبز و استفاده از آب خام برای آبیاری فضای سبز، جداسازی آب شرب از شبکه آبیاری فضای سبز باید صورت گیرد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در پایان از تشکیل کارگروه مدیریت مصرف در  فضای سبز شهری خبر داد و افزود: این کارگروه با حضور یک نماینده از شهرداری، آب و فاضلاب شهری، فرمانداری و آب منطقه ای تشکیل و تمام انشعابات شهرداری بررسی و جمع بندی شده و این یک گام مؤثر در مدیریت مصرف آب است.

انتهای پیام/اد




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.