بازگشت به صفحه کامل
شرح پنجمین کرسی آزاداندیشی دانشگاه میبد؛

فعالیت های علمی و فرهنگی مختلط، بایدها و نبایدها!


پنجمین کرسی آزاد اندیشی با موضوع فعالیت های علمی و فرهنگی مختلط، بایدها و نبایدها در روز دوشنبه مورخ 16/9/94 همزمان با روز دانشجو باحضور باشکوه و کم نظیر دانشجویان و اساتید دانشگاه در سالن آمفی تئائر دانشگاه برگزار شد

به گزارش میبد خبر، علی اکبر کریمی مجری کارشناس این جلسه ضمن گرامی داشت یاد و خاطرۀ امام راحل و شهدای انقلاب به ویژه شهدای دانشجو ایام حزن و اندوه اهل بیت علیهم السلام را تسلیت گفت و روز 16 آذر را روز آرمان خواهی، حق طلبی، نماد استکبار ستیزی و ظلم و ذلت ناپذیری عنوان کرد.
کریمی افزود: روز دانشجو از جهت یادآوری رشادت ها و مجاهدت های شهدای دانشجو، برخاستن روح استکبار ستیزی از دامن دانشگاه و تزریق آن به بطن جامعه و نیز بهترین فرصت برای یادآوری رسالت ها و تکالیف خطیر دانشجویان و جامعۀ دانشگاهی حائز اهمیت است.
وی همچنین در ادامه توضیحاتی پیرامون جایگاه، ماهیت و کیفیت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ارائه کرد و پس از انجام قرعه کشی ابتدا گروه مخالف و پس از آن گروه موافق مجموع مباحث خود را در چهار بازۀ 5 دقیقه ای بیان کردند.
اهم مباحث گروه مخالف بدین شرح می باشد:
1-موضوع بحث دارای ابعاد مختلف اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی و علمی است و باید بحث اختلاط زن و مرد در جامعه و تبعات آن در دین را با ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار داد.
2-ارتباطات اجتماعی همیشه باید با رعایت موازین شرعی و اجتماعی بوده در حالی که در جامعه خلاف آن را شاهدیم و در بسیاری از موارد این حریم ها رعایت نمی شود و زمینه ناهنجاریها و عقب افتادگی ها را رقم زده است.
3-به گواهی آیات، اسناد و گزارش های موجود بسیاری از فعالیت های اجتماعی به صورت انفکاکی قابل انجام است و لزومی به اختلاط نیست همچنین این که در بسیاری موارد فعالیت هایی که به نحو انفکاک انجام شده است در مقایسه با فعالیت های اشتراکی رشد بیشتری داشته است.
هم چنین گروه موافق نیز مهم ترین مباحث خود را در قالب موارد ذیل ارائه کردند:
1-اختلاط به صورت مطلق بد نیست و هیچ محدودیتی ندارد و اگر اختلاط با رعایت موازین و ضوابط شرعی و اجتماعی باشد مشکلی ندارد.
2-زمانی که در جامعه حریم ها و ضوابط رعایت شود تفکیک جنسیتی معنا ندارد و تفکیک شرایط فعلی فرد را دچار مشکل می کند.
3-بر اساس اصول اعتقادی و استناد به آیات قرآن همیشه توجه به مشارکت، تعامل و همکاری بین زن و مرد وجود داشته و حضور زن در جامعه با رعایت حجاب، عفاف و حیا به رسمیت شناخته شده است.
پس از اتمام صحبت ها دو گروه به چهار نفر از حاضرین در جلسه به نمایندگی از دانشجویان حاضر فرصت داده شد تا مباحث و سؤالات خود را بیان کنند که در نهایت به دو گروه زمان لازم جهت جمع بندی و پاسخ به سؤالات حاضرین داده شد.
در پایان مباحث مجری کارشناس ضمن یادآوری این مطلب که قضاوت نهایی و داوری پایانی با در نظر گرفتن مطالب ارائه شده ی دو گروه و اصول منطقی و واقعیت های جامعه بر عهدۀ خود دانشجویان حاضر است نسبت به جمع بندی و ارائه مهم ترین مباحث مطروحه ی دو گروه اقدام کرد.
حسن ختام برنامه پس از ارائه صحبت های دو گروه و پس از پایان صحبت جمع بندی ، از میان حاضرین قرعه کشی به عمل آمده و به چهار نفر از حاضرین به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد.

شایان ذکر است از حواشی قابل توجه این مراسم استقبال و حضور باشکوه و تکمیل شدن ظرفیت سالن پیش از شروع مراسم و شرکت برخی از اساتید و مسئولین همراهی و تشویق حاضرین پس از ارائه مباحث دو گروه تا آخرین لحظه می باشد




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.