بازگشت به صفحه کامل
کارشناس واحد میانجی گری دادگاه میبد در گفتگو با میبدخبر:

فحاشی و توهین، بالاترین آمار آسیبهای اجتماعی/ عدم استفاده صحیح از فضای مجازی، عامل دیگر طلاق / محبت، اولین و مهمترین راه حل پیشگیری آسیبهای خانواده


حجت الاسلام آقایی با اشاره به پرونده های شکایات خانوادگی بعنوان مسئله مهمی که در آمار شهرستان میبد نگران کننده است، بیان داشت: اگر آسیبهای خانوادگی مهار نشود، در نهایت به طلاق منجر می شود.

به گزارش "میبدخبر"، این روزها طلاق به تیتر اول خبرهای اجتماعی تبدیل شده است. همه بدنبال آنند که بدانند مهم‌ترین و ریشه‌ای‌ترین دلیل افزایش طلاق در کشور و شهرمان چیست. نظرات متفاوتی تا کنون گفته و شنیده شده، اما به‌نظر می‌رسد همچنان این مسئله نیاز به تحلیل و واکاوی‌های بیشتری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین آقایی، کارشناس مذهبی مسائل خانوادگی می باشد که در واحد میانجی گری خانواده در دادگاه میبد مشغول است و توانسته است با تلاشهای خود و دیگر کارشناسان مذهبی در مسائل خانواده، کاهش چشمگیری در آمار طلاق را در شهرستان میبد به ثمر بنشاند.

 با وي پيرامون آسيب‌هاي اجتماعي كه مي‌تواند منجر به طلاق در خانواده شود، به گفتگو نشستيم.

آسیبهای خانوادگی مهارنشده، گام به گام تا مرحله طلاق

حجت الاسلام آقایی با اشاره به پرونده های شکایات خانوادگی بعنوان مسئله مهمی که در آمار شهرستان میبد نگران کننده است، بیان داشت: آسیبهای خانوادگی که مهار نشود، در نهایت به طلاق منجر می شود.

وی گفت: نباید طلاق را اولین اقدام بعنوان راه حل قرار دهیم چراکه طلاق در مرحله آخر است و در اکثر موارد پرونده های وارده در زمینه درخواست طلاق، مربوط به شکایات خانوادگی می شود.

وی افزود: شکایت خانوادگی مانند توهین، جهل و ضرب، افترا، فضای مجازی و ورود به آن، ارتباط نامشروع، اعتیاد، ترک نفقه و غیره .  این ها باعث می شود کم کم چنین مسائلی جمع شود و به آخرین مرحله یعنی طلاق برسد مثلا ممکن است در بین سه یا چهار و یا ده ها سال طلاق اتفاق نمی افتد ولی آسیب در خانواده وجود دارد.

عدم پایبندی به اصول اولیه اعتقادات، مهمترین علت در پرونده های طلاق

کارشناس مسائل خانواده در دادگاه میبد بیان داشت: در پرونده هایی که خود من پیگیری کردم شاید بالای 70 درصد از مردانی که نسبت به خانم هایشان ضرب و جرح دارند، اهل نماز نیستند و برخی حتی پایبند به اصول اولیه اعتقادات خودشان هم نیستند؛ این ضربه می زند و یک آسیب می شود و شاید به طلاق کشیده نشود ولی یک آسیب است.

آسیبهای منجر به طلاق، بیشتر از طلاق به خانواده ها ضربه می زند

حجت الاسلام آقایی با بیان اینکه  بهتر است موضوع طلاق را از دو جنبه کنکاش کنیم، اظهار داشت: موضوع طلاق از دو جنیه قابل بررسی است ؛ یکی خود طلاق و یکی آسیب هایی که منجر به طلاق می شود و بهتر است بدانید که آسیب های خانوادگی ضربه بیشتری به خانواده های ما می زند.

سرقت، فحش و توهین، بالاترین آمار پرونده ها در شهرستان میبد

این کارشناس مسائل خانواده گفت: سال 94 دادگستری کل استان یزد، آماری را برای اکثر شهرستان های منتشر کرد و برای هر شهرستان یک جرم اولی اعلام شد.  اولین رده جرمها سرقت و دومین رده جرم در شهرستان ما به لحاظ آماری، فحش و توهین بود.

وی بیان داشت: یعنی در همین شهر با وجود 216 مسجد و نماز جماعت و با این همه هیئت و روحانی چرا باید جرم دوم در شهرستان میبد فحش باشد؟!

وقتی که توهین و فحش عادی شد، کم کم ضرب و جهل و کتک کاری می آید، زد و خورد شدید هم به خانواده ها کشیده می شود و چه بسا که قطعا به این مراحل می رسد.

این نکته هم بدانید که در میبد در ده ردیف اول نام مواد مخدر  نیست ولی در شهرستان های دیگر هست.

عدم استفاده صحیح از فضای مجازی، عامل دیگر طلاق

وی اظهار داشت: ما خانواده هایی داشتیم که پایبند به اصول شرعی هم بودند و بعد از ازدواج صاحب اولاد هم شدند اما فرهنگ استفاده از فضای مجازی را بلد نبودند و همین باعث شد خانواده از هم پاشیده شود و یا بعضا باعث ارتباط نامشروع شوند.

خداوند در یک سفارش قرآنی در آیه  70 سوره احزاب می فرماید:" یا ایها الذین امنو اتقوالله و قولوا قولا سدیدا "

شما هرچه کردید زبان خود را کنترل کنید ، حرف درست و سنجیده بزنید، خیلی از خانواده هایی که برای تشکیل پرونده شکایت رجوع می کنند می بینیم که هم خود توهین پرونده شده است و هم ضرب و جهل و فحش و کلمات رکیک.

وی گفت: باید بررسی کنیم چرا خانواده های ما با این که اهل نماز و امام حسین(ع) هستند اما مسئله فحش و بدزبانی زیاد شده است و با این بررسی، پرونده ضرب و جهل را کم کنیم؛ دل چرکینی زن و شوهر را کم کنیم و خیلی اوقات این مسائل با یک جلسه راهنمایی مشاوران ما در دادگاه یا بیرون از دادگاه حل می شود.

محبت در خانواده ، اولین و مهمترین راه حل پیشگیری آسیبهای خانواده

حجت الاسلام آقایی افزود: اولین راه حل رفع آسیبهای خانواده این هست که محبت در خانه ها باید زیاد شود. فحش و توهین با محبت مرتبط هستند و همه اینها به پایه های اعتقادی هر فرد برمی گردد و نظرمن این است که کسی می تواند اهل نماز جماعت و روضه باشد ولی به این معنا نیست که اعتقاد قوی داشته باشد و شاید این فرد در اعتقادات مشکل دارد بنابراین بهترین وقت این است که بحث های فرهنگی را از آیات قرآن و روایاتی که وجود دارد، در منابری که داریم استفاده کنیم و این کار اهل منبر و روحانیون و معلمین و مداحان و مخصوصاً خانواده است.

نقش رفتار والدین در تربیت فرزند

وی گفت: وقتی در یک خانواده پدری فحاش و بد دهن باشد، مسلماً اولاد هم یاد می گیرند وقتی پدری جلوی یک اولاد حرمت خانمش را بشکند و فحش به پدر و مادرش بدهد اولاد هم یاد می گیرد پس می شود این کار انجام داد!

حجت الاسلام آقایی بیان کرد: ما فکر می کنیم تربیت اولاد فقط خواندن کتاب است درصورتی که اشتباه هست، اولاد تا کودک هست تربیتش فقط از طریق چشم است، یعنی می بیند که آیا پدر سرسفره رفتارش با مادر چگونه است. می بیند اگر غذا سوخته باشد چه رفتاری با خانمتان دارید. اگر دعوا شد او نگاه می کند که شما فحش می دهید یا نه. من بنشینم پس والدین باید حواسشون خیلی جمع کنند، وقتی دارند جلوی یک اولاد فحاشی می کنند مستقیماً دارند یک تربیت بد را در اولاد جا می اندازند بعد وقتی بزرگ می شوند می گویند ما اینجوری نبودیم زمانه زمانه بدی شده است و... پس از اول باید در برابر بددهنی و فحاشی و کلمات رکیک مقابله شود و نباید در خانه به هرزمینه و اتفاقی که افتاد فحاشی کرد.

با مردم و بخصوص خانواده تان خوب صحبت کنید

حجت الاسلام آقایی در پایان با اشاره به آیه 83 سوره بقره گفت: خداوند میفرماید: "قولوا للناس حسنی"  یعنی با مردم خوب صحبت کنید. در زندگی مشترکتان هم باید رعایت کنید. کسی که شما می خواهید شریک زندگیتان، مرهم غمهایتان و کمک کار مشکلاتتان باشد باید خیلی مراعات کنید و به خودتان اجازه هر کلمه و حرفی را به او ندهید.

ان شالله خداوند همه زندگیها را سالم و شاد و دینمدار قرار دهد، از شما هم تشکر می کنم. والسلام علیکم




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.