بازگشت به صفحه کامل

غریب مظلوم اما مشهور یزدی!


آذر یزدی متولدومتدفن محله خرمشاد یزداست که از خانواده تازه مسلمان شده که عالم به اسلام بود پرورش یافت و لقب "خادم قرآن" را به خود اختصاص داد اودر سن 87 سالگی و بدون آنکه ازدواج کند در نهایت غربت در گذشت و انگار این غریبی تا کنون ادامه دارد!

یادداشت: حسان کریمی میبدی

آذر یزدی متولدومتدفن محله خرمشاد یزداست که از خانواده تازه مسلمان شده که عالم به اسلام بود پرورش یافت و لقب "خادم قرآن" را به خود اختصاص داد اودر سن 87 سالگی و بدون آنکه ازدواج کند در نهایت غربت  در گذشت و انگار این غریبی تا کنون ادامه دارد!!!
آذر یزدی نویسنده کتاب های  زیر است:
1.دوره هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» شامل دفترهای «قصه‌های کلیله و دمنه»، «قصه‌های مرزبان نامه»، «قصه‌های سندباد نامه و قابوس نامه»، «قصه‌های مثنوی مولوی»، «قصه‌های قرآن»، «قصه‌های شیخ عطار»، «قصه‌های گلستان و ملستان» و «قصه‌های چهارده معصوم»
2.دوره ده جلدی «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» شامل دفترهای «خیر و شر»، «حق و ناحق»، «ده حکایت»، «بچه آدم»، «پنج افسانه»، «مرد و نامرد»، «قصه‌ها و مثل‌ها»، «هشت بهشت»، «بافنده داننده» و «اصل موضوع»؛
3.«گربه ناقلا»
4. «شعر قند و عسل»
5. «مثنوی بچه خوب»
6. «قصه‌های ساده برای نوآموزان»
7. «تصحیح مثنوی مولوی»
8. «گربه تنبل»
9. «خودآموز مقدماتی شطرنج»
10.«خودآموز عکاسی برای همه»
11. «قصه‌های پیامبران»
12.«یاد عاشورا»
13.«تذکره شعرای معاصر ایران»
14. «لبخند»
15.«چهل کلمه قصار حضرت امیر (ع)»
16. «دستور طباخی و تدبیر منزل»
17.«خاله گوهر»
 اما با دانسته ها و کارهای نکرده زیراین مظلومیت و غربیت را بیشتر حس می کنیم !
آیا می دانستید
مهدی آذر یزدی را هانس کریستین اندرسن ایران می نامند؟
روز درگذشت آذر یزدی روز ملی ادبیات کودک نام گذاری شد؟
مهدی آذر یزدی برنده جایزه یونسکو در سال 1343 است؟
مهدی آذر یزدی برنده جایزهٔ سلطنتی کتاب است؟
مهدی آذر یزدی برنده 3 کتاب برگزیدهٔ سال است؟
مقاوم معظم رهبری ایشان را  پر کننده خلاء زنجیره‌ی طولانی فرهنگی دانستند؟

و حال می دانستید
1.هیچ مراسمی به صورت سالیانه  برای آذر یزدی در یزد گرفته نمی شود؟
2.هنوز بعضی از آثار آذر یزدی مجوز ارشاد نگرفته و منتشر نشده است ؟
3.آرمگاه آذر یزدی در آرامگاه تولدش  همچون خرابه ای در مرکز شهر یزد نمود دارد و هیچ بنایی  برای "پدر ادبیات کودک ایران "احداث نگردیده است؟

 انگار تنها دلخوشی آذر یزدی رهبری بود

مقام معظم رهبری  در مورد کتاب" قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" آذر یزدی فرمودند:" نه فقط فرزندان، بلکه در سطح شعاع ارتباطات فامیلی و دوستانه، هرجا دستم رسید و فرزندی داشتند که مناسب بود با این قضیه، این کتاب ایشان را معرفی کردم."
امام خامنه‌ای تاکید کردند: بچه‌های ما داشتند به دوران مُراهقی - یعنی نزدیکی به بلوغ - میرسیدند، دوره هم دوره‌ی طاغوت بود و همه‌ی عوامل در جهت گمره‌سازی ذهن و دل جوان حرکت میکرد. من دلم میخواست چیزی باشد که جوانهای ما با او هدایت شوند و جاذبه هم داشته باشد. خب، کتاب خوب که خیلی بود. بنده فهرست پیشنهادی کتاب مینوشتم و بین جوانهای دانشجو و دانش‌آموزهای سطوح بالای دبیرستانها پخش میشد، اما برای بچه‌های کوچک، دستمان خالی بود، تا اینکه کتاب ایشان را من پیدا کردم. نگاه کردم دیدم این از جهات متعددی، از دو سه جهت، همان چیزی است که من دنبالش میگردم.

مقام معظم رهبری تصریح کردند: به نظرم دو جلد یا سه جلد آنوقت چاپ شده بود، خریدم. بعد هم دنبالش گشتم تا اینکه جلد پنجم به نظرم یا ششم - حالا درست نمیدانم، یادم نیست - درآمد؛ بتدریج چاپ شد و من رفتم تهیه کردم و برای فرزندانم خریدم.
امام خامنه‌ای افزودند: خواستم این حق‌شناسی را من به نوبه‌ی خود کرده باشم. ایشان یک خلأئی را در یک برهه‌ی از زمان برای زنجیره‌ی طولانی فرهنگی این کشور پر کردند. این کار، باارزش است. خداوند از شما - آقای مهدی آذر یزدی! - این خدمت را قبول کند و مأجور باشید. این ستایشهای زبانی و اینها، اجر کارهائی که با اخلاص انجام گرفته باشد، نمیشود؛ اجر کار مخلصانه را خدا باید بدهد و خدا هم خواهد داد.


حال اگر اسم آذر یزدی را در گوگل سرچ کنید می فهمید گوگل، آذر یزدی را بهتر از مسئولین پرادعای یزدی می شناسد!!




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.