بازگشت به صفحه کامل
آیت الله اعرافی در خطبه های نماز جمعه قم:

عقلانیت و مقاومت دو رکن اساسی سیاست خارجی ما است


امام جمعه قم گفت: در قضیه برجام و دیگر مصالح نظام، گفت‌وگو و مذاکره ما همراه با منطق مقاومت و استواری در راه خداوند است و به فضل الهی و پیروی از رهبری این کشور در خط مقاومت و مبارزه با ظلم در همه عالم باقی خواهد ماند.

به گزارش میبد خبر به نقل از خبرگزاری فارس، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با بیان اینکه مشورت و همفکری اصلی است که می‌تواند زندگی را آرام کرده و مسیر رشد و تعالی را به روی خانواده بگشاید، افزود: بسیاری از آسیب‌ها و گره‌ها در روابط خانوادگی به استبداد رای برمی‌گردد و این مسئله سرآغاز مشکلات زیادی می‌شود.

وی افزود: الگوی خانواده سالم و موفق الگویی است که مجالست، هم‌نشینی و گفت‌وگوی خانوادگی در آن رواج داشته و در میان اعضای خانواده قرار بر همکاری و تعاون باشد.

امام جمعه قم بیان کرد: اصل دیگری که باید در خانواده مورد توجه قرار گیرد مشاوره و رایزنی است و باید اعضای خانواده برای حل کردن مشکلات به مشورت و رایزنی اهتمام داشته باشند و این اصل مورد تاکید فراوان اسلام است.

وی افزود: هرگز بشر نمی‌تواند مشکلات را بشناسد و بر مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی غلبه کند مگر اینکه بر مشورت و دوری از خودرایی و خودپسندی تکیه کند.

اعرافی با بیان اینکه اسلام در همه قلمروها از جمله مسائل فردی، اجتماعی و خانوادگی مورد تاکید است بیان کرد: امروز نظام مشاوره‌ای مورد تاثیر مبانی غرب قرار دارد و باید در این خصوص مراقبت‌های لازم را داشته باشیم.

امام جمعه قم افزود: از ره‌توشه‌های علوم انسانی غرب بهره‌ می‌گیریم ولی باید به شدت مراقب باشیم چرا که نظام علوم اجتماعی غربی و نظام مشاوره با مبانی فکری غربی آمیخته است.

وی تصریح کرد: وظیفه حوزه و دانشگاه است که علم و دانش امروز را با مبانی اسلام بسنجند و پالایش کرده و علم را بر پایه‌های مبانی اسلام استوار کنند. اقدامات ارزشمندی در حوزه‌ها و دانشگاه‌های ما انجام شده که بسیار ارزشمند است ولی کافی نیست.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها تصریح کرد: وظیفه این نهادها در برابر مسائل اساسی جامعه بسیار سنگین است و یکی از وظایف اصلی حوزه و دانشگاه پایه ریزی علوم انسانی بر اساس مبانی اسلام است.

وی در خطبه دوم نماز جمعه یاد شهیدان رجایی و باهنر، ‌شهدای ۱۷ شهریور و شهدای مقاومت در سراسر عالم اسلام را گرامی داشت و به مقام امام شهیدان ادای احترام کرد.

اعرافی تلاش دولتمردان در سطح ملی و استانی برای خدمت رسانی به مردم را ستود و گفت: تلاشی که برای کاهش تورم و گشایش در امور اقتصادی انجام شده قابل تقدیر است.

وی به فرا رسیدن هفته تعاون اشاره کرد و گفت: در خصوص تعاون مسائل بسیار مهمی وجود دارد و در اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی سه شعبه اقتصاد دولتی، خصوصی و تعاونی رسمیت یافته و بر اقتصاد تعاونی تاکید شده است.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه جامعه با تعاون و همکاری رشد پیدا می‌کند گفت: در کشور ۱۰۰ هزار تعاونی و در استان قم هزار تعاونی فعال داریم.

اعرافی ادامه داد: البته با وجود اینکه در قانون اساسی بر اقتصاد تعاونی تاکید شده و در برنامه‌های پنج ساله توسعه نیز توجه به تعاونی‌ها مورد تاکید قرار گرفته است ولی هم اکنون سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور کمتر از ۱۰ درصد است و این در حالی است که طبق برنامه پنجم باید این میزان به بیش از ۲۰ درصد می‌رسید.

وی با اشاره به اینکه ضلع مهمی از اقتصاد مقاومتی تعاون است افزود: اقتصاد مقاومتی به کالاهای اساسی و استراتژیک توجه کرده و در اقتصاد مقاومتی به خاطر متغیرات سیاسی در عرصه بین‌الملل جامعه ما آسیب نمی‌بیند. رهبری بر تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی تاکید کردند و دولت باید این فرمان مهم را مورد توجه قرار دهد.

اعرافی گسترش تعاونی‌ها را در گرو ایجاد فرهنگ کار جمعی دانست و یادآور شد: در برنامه ششم توسعه باید به تعاون بیش از گذشته توجه شود و دولت باید تسهیلات روان‌تری در اختیار تعاونی‌ها قرار دهد.

وی اضافه کرد: به جوانان و تحصیل‌کردگان توصیه می‌کنم با تکیه بر ابتکارات خود به سمت تشکیلات تعاونی حرکت کنند و نباید فراموش کرد که تعاونی‌ها از جمله راه‌ حل‌های مشکل اشتغال است.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در سیاست خارجی باید عقلانیت و مقاومت را در کنار یکدیگر رعایت کنیم، گفت: باید گفتمان منطقی نظام اسلامی را در صحنه بین‌الملل نشان داده و از سوی دیگر شجاعت و مقاومت خود را فراموش نکنیم.

وی تصریح کرد: در قضیه برجام و دیگر مصالح نظام، گفت‌وگو و مذاکره ما همراه با منطق مقاومت و استواری در راه خداوند است و به فضل الهی و پیروی رهبری این کشور در خط مقاومت و مبارزه با ظلم در همه عالم باقی خواهد ماند.

اعرافی ادامه داد: امیدواریم که مجلس با رعایت همه جوانب دقت لازم را داشته و نقاط آسیب را شناسایی کنند و غربی‌ها فکر نکنند که با اقدام یک جانبه می‌توانند ملت را تسلیم کنند.

امام جمعه قم ادامه داد: ما در برجام مواضع خود را با استواری اعلام می‌کنیم، آمریکا و انگلیس بدانند ملت ایران ملتی هوشمند بوده و در برابر وقایع عالم بیدار است و تصور نکنند که با اقدامات یک‌جانبه می‌توانند ملت را تسلیم کنند و مجلس و نهادهای قانونی نیز به وظایف خود عمل خواهند کرد.

وی با اشاره به برگزاری دو انتخابات مهم در کشور تاکید کرد: ‌در مسائل داخلی کشور آرامش، وحدت و انسجام درونی را مورد توجه قرار داده و نیازمند قانون‌مداری و پذیرش قوانین هستیم.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه ندای قم و مراجع عظام تقلید دعوت به وحدت میان علما بوده است گفت: در امت اسلام نیاز به همکاری و وحدت داریم و امیدواریم که شخصیت‌های جهان اسلام این حقیقت را بشنوند و بدانند که دشمنان اسلام درصدد هستند که امت اسلام را با اختلافات گوناگون پراکنده کنند.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.