بازگشت به صفحه کامل
رئیس بهزیستی میبد درجمع خبرنگاران:

طلاق و اعتیاد مهمترین معضلات شهرستان میبد/ افزایش خرید و فروش فرزند در میبد / میبد تا سال 1404 با پدیده سالمندی مواجه می شود


رئیس بهزیستی میبد در نشست خبری گرامیداشت هفته بهزیستی طلاق و اعتیاد را دو معضل اصلی شهرستان میبد دانست و از همکاری و تعامل بیشتر و جدی مسئولین شهرستان را جهت حل این معضلات خواستار شد.

به گزارش میبد خبر، به مناسبت آغاز هفته بهزیستی سعید مشایخ رئیس اداره بهزیستی شهرستان میبد با اصحاب رسانه شهرستان نشست خبری برگزار کرد.

مشایخ در نشست خبری گرامیداشت هفته بهزیستی گفت: میبد دومین شهرستان از نظر جمعیت و تعداد مراکز توانبخشی و همچنین از نظر کارمند و تعداد مؤسسات نسبت به جمعیت در رتبه اول استان قرار دارد. روابط عمومی این مرکز نیز توانسته در امر اطلاع رسانی رتبه دوم استان را به خود اختصاص دهد.

وی در رابطه با مددجویان این شهرستان بیان داشت:در اداره بهزیستی بیش از هزار و 800 پرونده مربوط به مددجویان وجود دارد که شامل معلولان جسمی، حرکتی، گفتاری و زنان سرپرست خانوار می شود. بیش از 200 پرونده نیز در حوزه اجتماعی در این مرکز وجود دارد. بهزیستی 160 وظیفه را برعهده دارد ولی متاسفانه بودجه این سازمان از دیگر سازمانهای خدمت رسان بسیار محدودتر می باشد در حالیکه بهزیستی با اکثر معضلات شهر بطور مستقیم درگیر و در ارتباط است. پولی که در سال برای مددجو می آید 20 میلیون تومان بیشتر نمی شود.

رئیس اداره بهزیستی میبد به طرح های این مرکز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در شهرستان طرح های بزرگ و مهمی اجرا شده یا در حال اجرا می باشد که از مهمترین آنها می توان به دانشنامه ازدواج، مشاوره ژنتیک که برای اولین بار در کشور در این شهرستان اجراشد و همچنین طرح استانی آموزش حین ازدواج اشاره کرد که در برخی از این طرح ها میبد بعنوان پایلوت اجرای طرح انتخاب شده است.

وی طلاق و اعتیاد را مهمترین معضلات شهرستان معرفی و اظهار داشت: آمار طلاق و اعتیاد رشد قابل توجهی در شهرستان داشته است که اعتیاد خود مهمترین عامل جدایی زوجین در شهرستان بوده است. اعتیاد به مواد صنعتی در میبد کاهش یافته و لی اعتیاد سنتی رو به افزایش می باشد. در این شهرستان با توجه به درصد اعتیاد در کل کشور حدود 24 درصد می باشد. 99 درصد جنایت در شهرستان توسط معتادین صورت می گیرد و بیش از 90 درصد زندانیان زندان اردکان معتادین می باشند. 50 درصد از مراجعین به این مرکز معتادان هستند.

وی در ادامه افزود: در شهرستان میبد 2 مرکز ترک اعتیاد زیر نظر بهزیستی هست که یکی مرکز دکتر کارگر و دیگری مرکز دکتر آخوندی نسب و مراکز دیگر ترک اعتیاد به دلیل نظارت سخت بهزیستی بر آنها و و دریافت دارو از ازعلوم پزشکی از این نهاد مجوز دارند. در مراکز وابسته به ما معتادینی که برای ترک قدر به پرداخت هزینه نیستند مقداری از هزینه های آنها توسط بهزیستی تامین می شود. مهمترین معضلی که در اداره با آن رو برو هستیم مراجعه معتادین و برخی بیماران اعصاب روان می باشد که مشکلاتی را برای کارمندان ایجاد می کند. از هر سه طلاق دلیل یکی از آنها اعتیاد و دلایل دیگر شامل بیماریهای اعصاب و روان، دخالت در زندگی زناشویی و عدم آشنایی با مهارتهای زندگی می باشد. در این زمینه 2 کار تحقیقاتی در سطح شهرستان و دیگری کار مقایسه ای بین شهرستانهای میبد و اردکان در زمینه عوامل طلاق برنامه ریزی شده که در صورت تامین بودجه عملیاتی می شود. یکی از مهمترین راهکارهای کاهش آمار طلاق دانشنامه ازدواج هست که شناخت درستی به خانواده ها، زوجین و جوانان می دهد و میبد نیز بعنوان پایلوت این طرح می باشد.

مشایخ مهاجرین به میبد را یکی از علل افزایش طلاق در میبد عنوان کرد و گفت: متاسفانه آمار طلاق و اعتیاد در شهرستان میبد با ورود مهاجرین افزایش یافته است. از دیگر مشکلات می توان به تاثیرات نامطلوب برخی از فرزندان این مهاجرین بر روی فرزندان و دانش آموزان میبدی اشاره کرد. بحث دیگری که 15 درصد از طلاق های شهرستان را به خود اختصاص داده خیانت زوجین می باشد که شبکه های اجتماعی، ماهواره و فساد و فحشای برخی از این مهاجرین از عوامل ایجاد کننده این خیانت می باشد. البته از این طرف ضعف باورهای مذهبی و دینی را می توان مهمترین عامل به دام افتادن زوجین در مسئله خیانت دانست. با توجه به اینکه زنها به مساله خانت بسیار حساس هستند سازش دادن زوجین در این مورد بسیار سخت و غیرممکن می باشد.

وی با اشاره به وجود بیش از 200 زن سرپرست خانوار در میبد بیان کرد: برای توانمند سازی این زنان سرپرست خانوار برنامه هایی از جمله تشکیل گروه های همیار، ایجاد شغل، آموزش مهرتهای زندگی و مشاوره به اجرا در آماده است و سالیانه 25 درصد از این زنان با ایجاد شغل از چرخه حمایت بهزیستی خارج می شوند.

رئیس بهزیستی میبد در رابطه با خانواده های بد سرپرست عنوان کرد: در اورژانس اجتماعی بخشی بعنوان بخش بحران با سامانه تلفنی 123 وجود دارد که به خانواده های درگیر بحران مشاوره می دهد. اگر در خانواده ای سرپرست یا پدر خانواده غیر قابل کنترل بوده و برای فرزندان مزاحمت ایجاد کند توسط این بخش فرزندان به مراکز شبه خانواده ارجاع داده می شوند که در شهرستان میبد 5 مرکز در این زمینه وجود دارد که 3 مرکز پسرانه و 2 مرکز دخترانه برای افراد زیر 14 سال و بالای 14 سال می باشد.خوشبختانه در مرکز دخترانه با مدیریت موفقی که داشته توانسته 130 ازدواج موفق را برای مددجویان این مرکز داشته باشد. بهزیستی برای اداره مرکز پسران با مشکلاتی روبروست که از جمله می توان به کنترل آنها و مسئله اشتغال اشااره داشت که با وجود این مشکلات احتمال دارد مرکز پسران بالای 14 سال در شهرستان تعطیل شود با این وجود تنها شهرستان میبد بوده که زیر بار ایجاد مرکز رفته است و هیچ کدام از شهرستانها و مرکز استان این مسئولیت را برعهده نگرفته اند.

وی درخواست فرزند خواندگی در میبد را  یکی از امور پیگیر در این اداره عنوان و توضیح داد: در میبد 50 نفر متقاضی فرزند خواندگی داریم که در سال با توجه به شرایط و مقررات تنها می توانیم 1 یا 2 بچه به این خانواده های متقاضی بدهیم و برخی خانواده ها با توجه به قوانین و زمان طولانی دریافت فرزند اقدام به خرید فرزند می کنند که آنها دچار مشکلات متعددی می کند. پدیده جدیدی بنام فرزند فروشی مدتی است که باب شده است و فروشنده ها برای دختر 25 میلیون تومان و پسر 15 میلیون تومان از خوانواده های متقاضی دریافت می کنند و با توجه به افزایش این امر در آینده چیزی به نام فرزند سرراهی نداریم. متاسفانه خرید و فروش فرزند در میبد زیاد صورت می گیرد که مشکلاتی برای متقاضیان ایجاد کرده از جمله اینکه برای این فرزندان مدارک هویتی صادر نمی شود و فرزند با مشکل بی هویتی روبروست و دادگاه میبد نیز در این زمینه به شدت سخت گیری و از صدور شناسنامه جلوگیری می کند. این سخت گیریها باعث می شود تا این بچه های مظلوم در آینده دچار مشکل نشوند. 

مشایخ در رابطه با طرح مشاوره قبل از ازدواج در کاهش آمار معلولیت در جامعه تصریح داشت: در این طرح  قبل از هفته 18 بارداری یکسری آزمایشات انجام شده تا سلامت جنین بررسی شده و از تولد نوزاد معلول جلوگیری شود. بهزیستی با اجرای این طرح در کشور از تولد 1200 نوزاد معلول جلوگیری کرده و این میزان در استان یزد به دلیل اجرا جلوگیری از تولد 400 نوزاد معلول می باشد. با اجرای این طرح می توان جلوی خیلی از بیماریهای معلولین گرفته شده و مشکلات خانواده ها کاسته شود.

رئیس بهزیستی میبد در رابطه با نگهداری سالمندان در شهرستان گفت: در شهرستان ما خانه سالمندان نداریم ولی مرکز روزانه سالمندان حبیب بن مظاهر هست که 30 ظرفیت یارنه ای داشته و در آن برای مردان و زنان سالخورده از ابتدای صبح تا ساعت 13 برنامه های فکری، تفریحی و مذهبی اجرا می شود و با ناهار از آنها پذیرایی می شود. یکی دیگر از مراکز، مرکز ویزیت در منزل سالمندان می باشد که تیم پزشکی مددجویانی را که احتیاج به خدمات توانبخشی یا خدمات دیگر دارند را پوشش می دهند و هزینه ای نیز از مددجو دریافت نمی شود چون بابت کار درمانی مراکز یارانه می گیرند. تا سال 1404 جامعه میبد جامعه سالمند می شود یعنی بیش از 20 درصد جمعیت سن بالای 60 سال دارند و این خود باعث بوجود آمدن شرایط خاص و بستر سازی مناسب ویژه سالمندان می شود. حضور سالمندان در برنامه های فرهنگی و مذهبی مساجد تاثیر بسزایی در روحیه آنها دارد پس لازم است مساجد بستر سازی مناسبی جهت استفادع سالمندان داشته باشند.

وی تعداد موسسات فعال در شهرستان را 8 موسسه عنوان کرد و بیان داشت: موسسات بیشتری مجوز فعالیت گرفته اند که متاسفانه کمتر دید خیر و خدمت رسانی بوده و بیشتر جهت جذب کمکهای مالی تشکیل شده که پس از کم شدن بودجه سازمان و به تبع آن کاهش کمکهای مالی به آنها تعطیل شده اند.

مشایخ در پایان ضمن دعوت از خیرین برای یاری رسانی به مددجویان سازمان بیان داشت: در نظر داریم برای ورود خیرین به این عرصه اطلاع رسانی دقیق صورت گرفته تا خیرین با زمینه های مختلف جهت یاری رساندن به مددجویان آشنا و سازمان را در این امر یاری نمایند. در این زمینه با حضور خیرین بازدید هایی صورت گرفته توانسته ایم نظر آنها را جهت مساعدت جلب نماییم. موسسات ما نیز در این زمینه ارتباط خوبی با خیرین برقرار داشته اند. امیدوارم مسئولین شهرستان نیز همکاری و تعامل بیشتری جهت راهکار و حل معضلات اجتماعی با بهزیستی داشته باشند.

انتهای پیام/اد

 



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.