بازگشت به صفحه کامل
رئیس اداره بهزیستی شهرستان میبد:

طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در روستاهای بخش مرکزی میبد اجرایی می شود+ تصاویر


رئیس اداره بهزیستی شهرستان میبد از اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه با رویکردی جدید در روستاهای بخش مرکزی خبر داد.

به گزارش میبد خبر، سید محسن فلاح در نشستی با حضور بخشدار و دهیاران بخش مرکزی میبد در رابطه با طرح CBR بیان داشت: طرح CBR  راهبردی در درون برنامه توسعه جامعه در جهت توانبخشی افراد معلول، برابرسازی فرصت‌ها و الحاق اجتماعی معلولین، که از طریق تلاشهای مشترک معلولین، خانواده، جامعه و سایر مؤسسات دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود.

وی در ارتباط با هدف این طرح بیان داشت:  طرح توان بخشى مبتنى بر جامعه با هدف شناسایی افراد معلول ، جهت ارائه خدمات توان بخشی و تامین وسایل مورد نیاز افراد معلول که به نهادهای ارائه دهنده خدمات دسترسی نداشته و یا از لحاظ مالی توانایی استطاعت آن ها را ندارند، اجرا می شود. از دیگر  اهداف این طرح می توان به اطمینان دادن معلولان در مورد توانمندی‌هایشان، تأمین دسترسی افراد به خدمات عمومی و منظم، آموزش به خانواده‌ها و پیشگیری از انواع معلولیت‌ها ، تدارک فرصت‌ها برای حضور معلولان فعال در جامعه و موارد بوده است.

رئیس بهزیستی میبد در رابطه با اجرای این طرح در مناطق روستایی اظهار داشت: طرح یادشده در مناطق روستایی یا محروم با هدف شناسایی افراد معلول ، ارائه خدمات توان بخشی و تامین وسایل مورد نیاز آنها اجرا می شود که به نهادهای ارائه دهنده خدمات دسترسی نداشته یا از لحاظ مالی توانایی ندارند. 
وی ابراز داشت: در واقع این طرح فرآیندی برای توسعه خدمات توان بخشی در سطح محلی و برابرسازی فرصت ها و افزایش حضور افراد دارای ناتوانی در جامعه است که از طریق مشارکت افراد معلول، خانواده های آنان، جامعه محلی، نظام بهداشتی- درمانی، آموزشی، حرفه ای، خدمات اجتماعی و بهزیستی اجرا می شود.
فلاح ادامه داد:  این طرح در راستای خدمات دهی بهتر به نیازمندان تحت پوشش بهزیستی در سطح روستاها با همکاری تسهیل گران محلی، بهورزان، دهیاران، شوراها و سایر گروههای اجتماعی اجرا می شود. در اجرای این طرح خدماتی که برای یک فرد معلول در روستا لازم است در زمینه های مختلف مانند درمان، اشتغال و تحصیل توسط تسهیل گران محلی ارائه می شود.

وی با ذکر اینکه تسهیل گران رابطی بین افراد معلول وبهزیستی هستند افزود: تسهیل گران با همکاری شورا و دهیاری در هر روستا افراد معلول را شناسایی کرده و به آنها خدمات ارائه می دهند. از این رو با رویکردهای قبلی در زمینه توان بخشی که انجام خدمات را به افراد متخصص و در مراکز ویژه محدود می کردند، تفاوت های اساسی دارد.

رئیس بهزیستی میبد یادآور شد: تسهیل‌گران محلی و میانی ، بهورزان، دهیاران ، خانه های بهداشت و مجتمع های روستایی از شرکای بهزیستی در اجرای این طرح هستند.

فلاح در پایان درخواست کرد که برای فراهم ساختن زمینه اشتغال و مناسب سازی معابر برای معلولان حمایت ها و تمهیدات لازم اندیشیده شود تا این افراد بتوانند در جامعه ایفای نقش داشته باشند.
CBR در ایران با ارائه خدمات ششگانه به معلولین که شامل: آموزش در خانواده، آموزش در جامعه، استفاده از سیستم ارجاع، ارائه وسایل کمک توانبخشی، اشتغال و کاریابی معلولین و خدمات حمایت اجتماعی معلولین است به دنبال تغییر نگرش منفی نسبت به معلولین و ورود آنان به صحنه اجتماعی از طریق تقویت توانمندی هایشان می باشد تا بتواند به اصول پنجگانه خود تحت عنوان اصل مساوات، اصل عدالت اجتماعی، اصل همبستگی، اصل تلفیق عموم و اصل کرامت و عزت نفس جامه عمل بپوشاند.

انتهای پیام/اد

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.