بازگشت به صفحه کامل
سیدمحسن فلاح معاون فرماندار در گفتگو با میبدخبر:

طرح «مهندسی مهاجرت و مدیریت مهاجرت» از 16 مهر آغاز به کار خواهد کرد/ بانک اطلاعاتی مهاجرین داخل شهرستان در شرف تکمیل است


سیاست کلی شهرستان این است که مهاجرینی که مشکل قانونی و قضایی ندارند نهایت همکاری را با آنهاها داشته باشیم و در اولین فرصت خدماتی که در شهرستان نیاز دارند را به آنها ارائه دهیم. مهاجرین مشکل دار هم طبق مقررات و مسائل قانونی با آنها برخورد می شود.

به گزارش خبرنگار میبدخبر: طرح «مهندسی مهاجرت و مدیریت مهاجرت شهرستان» میبد از 16 مهرماه آغاز به کار خواهد کرد. برای اطلاع از جزئیات این طرح با معاون فرماندار میبد سیدمحسن فلاح به گفتگو نشسته ایم که در زیر می خوانید:

در ابتدا بفرمایید روند مهاجرت به میبد چگونه است؟

ابتدا باید با تاریخچه مهاجرت به میبد و از میبد آشنا باشیم.

در دهه های گذشته روند مهاجرت از میبد بود. مردم شهرستان برای کسب و کار به کشورهای حوزه خلیج فارس و استان های جنوبی مانند بندرعباس مهاجرت می کردند و درآمد حاصل از کارشان به داخل شهرستان روانه می شد.

مهاجرت به میبد در ابتدای جنگ تحمیلی صورت گرفت. یعنی ما مهاجرینی از استان های مرزی و جنگ زده داشتیم که به شهرمان می آمدند. چون آمادگی برای این امر وجود داشت شهرک هایی نیز ایجاد شده بود و این مهاجرین ساماندهی می شدند و مشکل خاصی به وجود نیامد.

بعد از جنگ هم یکسری مهاجرین اتباع خارجی (افغان ها) به میبد آمدند. آنها نیز شهرکی داشتند که با کارت در آن شهرک مستقر می شدند.

شکل سوم مهاجرت به میبد در دهه های اخیر با روند صنعتی شدن شهرستان و توسعه نامتوازن بخش صنعت شروع شده است که مهاجرین به دلیل کار به داخل شهرستان می آیند.

نگاه مدیریت شهری میبد به این نوع از مهاجرین چگونه است؟

نگاه اول ما مثبت است. سفره ای در شهرستان پهن شده، همه کار می کنند و از این طریق امرار معاشی برای خانواده خود به وجود می آورند. مردم و مسئولین نیز کمک می کنند تا چرخه اقتصادی شهرستان پویا باشد.

اما از نگاه دیگر یا آن روی سکه بحث مهاجرینی است که به بهانه کار آمده اند و متأسفانه در حاشیه کار، مشکلات و آسیب های زیادی را برای شهرستان به بار آورده اند به خصوص در مباحث فرهنگی.

برای مدیریت مهاجرت به میبد از کجا شروع می کنید؟

در ابتدا بحث مدیریت مهاجرینی است که به میبد می آیند. طبق ماده 3 قانون سال 1376 هر ایرانی که کارت ملی دارد وقتی محل زندگی خود را تغییر می دهد حتما باید به ثبت احوال خبر دهد و آدرس جدیدش را اعلام کند. براساس این قانون فرد باید مراتب را به سازمان ثبت احوال کشور اطلاع دهد.

ما براساس این قانون از تیرماه طرح موضوع را در جلسه فرهنگ عمومی شهرستان مطرح کردیم. در این جلسه مصوب شد که این قانون در شهرستان اجرایی شود. کارشناسان مرتبط فرمانداری با همکاری دادگستری، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره صنعت، معدن و تجارت و بخش عمران شهرک های صنعتی میبد همکاری لازم را در این زمینه با هم داشته باشند.

برای اینکه این مصوبه ضمانت اجرایی داشته باشید چه اقدامی انجام داده اید؟

پیشنهاد شد هرکس که برای کار به میبد می آید ابتدا در دو دفتر کاریابی که در شهرستان وجود دارد درخواست کار بدهند. دفتر کاریابی نیز استعلام هایی را از فرد بگیرد. این استعلام ها در 5 گروه تقسیم می شود که فرد باید به دفتر سلامت کار ارجاع دهد.

این دفتر در میبد پیش بینی شده است که در یکی از انجمن های شهرستان که زیر نظر بهزیستی است این کار را برعهده گرفته است. بعد از جمع بندی استعلام 5 گانه باز فرد به دفتر کاریابی برمی گردد تا در کارخانه هایی که درخواست نیرو دارند فرستاده شوند.

کسانی که در مغازه کار می کنند یا مغازه ای را تاسیس می کنند چطور؟

اصناف و کارگاه های کوچک نیز که زیر نظر اداره اصناف قرار دارند باید این مسیر را طی کنند.

چه موارد دیگری در این طرح دیده شده است؟

در ادامه کار تهیه بانک اطلاعاتی کل مهاجرین داخل شهرستان صورت می گیرد. چه غیربومی ها داخل کشور باشند و یا اتباع بیگانه باید اطلاعاتشان در این بانک قرار بگیرد.

تهیه این بانک در چه مرحله ای است؟

در شرف تکمیل است و کار آن شروع شده است.

برای اینکه این بانک اطلاعاتی تکمیل باشد چه کسانی به شما کمک می کنند؟

برای اجرایی شدن این کار گام اساسی را باید مدیران کارخانه ها بردارند. آنها باید نهایت همکاری را برای پذیرش نیروی جدید با دفتر سلامت کار داشته باشند.

در ادامه ارگان هایی که به هر نوعی کار اولیه این مهاجرین را انجام می دهند باید اطلاعاتشان را به این بانک ارائه دهند.

اطلاعاتی که اخذ می شود محرمانه است؟

بله. این اطلاعات کاملا محرمانه است.

آیا نمونه این طرح در کشور وجود دارد؟

خیر. آقای مهندس موسوی که این طرح را تهیه کرده اند برای اینکه طرح جامع و کامل باشد به وزارت کشور مراجعه کرده اند ولی آنها هیچ طرحی را برای ارائه به وی نداشته اند. این طرح اولین طرح است که در این زمینه کلید خورده است. وزارت کشور نیز از ما خواسته است که در صورت پیاده شدن در میبد طرح را برای آنها ارسال کنیم.

برای مهاجرین خارجی مانند افغان ها چه برنامه ای دارید؟

طی جلسه ای که در فرمانداری با حضور بنگاه داران املاک شهرستان، نیروی انتظامی و اداره های مربوطه مصوب شد که در داخل شهرستان منزل به اتباع بیگانه اجاره داده نشود. از مردم خواهش داریم همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند تا اتباعی که در شهرستان زندگی می کنند در شهرک میهمان پذیر اسکان داده شوند.

سیاست کلی شهرستان در قبال مهاجرین چیست؟

سیاست کلی شهرستان این است که مهاجرینی که مشکل قانونی و قضایی ندارند نهایت همکاری را با آنهاها داشته باشیم و در اولین فرصت خدماتی که در شهرستان نیاز دارند را به آنها ارائه دهیم. مهاجرین مشکل دار هم طبق مقررات و مسائل قانونی با آنها برخورد می شود.

این طرح از چه زمانی شروع به کار می کند؟

آغاز این طرح 16 مهرماه است که انجمن زندانیان شهرستان این کار را انجام می دهد.

از این که در این گفتگو شرکت کردید از شما متشکریم.

رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 1.0 stars out of 5.


پیشکسوت
ضمن عرض سلام و خسته نباشید به معاون محترم فرماندار ،
با افاغنه بدون مجوز چه کردید که حالا می خواهید ایرانیان غیر بومی را مهندسی کنید ؟
+1 (1 رای)
پست شده در ۱۳۹۳/۰۷/۱۶ ۰۹:۰۷
حرف ناب
با سلام و احترام
تقاضای انتشار مطلب
مسابقه ی وبلاگ نویسی حماسه ی جاویدان تا 20 مهرماه تمدید شد
منتظر تبادل لینک با شما هستیم
http://harfenab.ir/index.php/goldan2/4559-2014-09-19-16-58-21.html
http://so­bhezagros.ir/node/158619/
0 (0 آرا)
پست شده در ۱۳۹۳/۰۷/۱۵ ۰۹:۲۰
فلاح يخداني
خداكنه كه تا آخر برنامه اين طرح موبه مو اجرائي شود و مردم متدين ميبد را از نگراني بيرون بيايند.
+1 (1 رای)
پست شده در ۱۳۹۳/۰۷/۱۴ ۱۴:۵۶