بازگشت به صفحه کامل

سخنرانی آیت الله اعرافی در برنامه تلویزیونی شبکه تهران


آیت الله اعرافی در برنامه انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری درشبکه تلویزیونی تهران ضمن پرداختن به اهمیت انتخابات پیش رو و حضور حداکثری ملت شریف، مهمترین مولفه ها و شاخصه های انقلاب اسلامی ایران را در 10 اصل دسته بندی نمودند

به گزارش میبدخبر به نقل از ستاد مردمی آیت الله اعرافی در برنامه انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری درشبکه تلویزیونی تهران ضمن پرداختن به اهمیت انتخابات پیش رو و حضور حداکثری ملت شریف، مهمترین مولفه ها و شاخصه های انقلاب اسلامی ایران را در 10 اصل دسته بندی نمودند:
اصل اول، انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت.
اصل دوم، که انقلاب بر آن تاکید دارد، وحدت اسلامی و ملی ماست.
اصل سوم، تجلی روح تمدنی اسلامی در انقلاب اسلامی است.
اصل چهارم، وحدت اسلامی و بین الملل اسلامی است.
اصل پنجم، در انقلاب اسلامی عقلانیت در کنار انقلابی بودن شکل گرفت.
اصل ششم، در انقلاب اسلامی عدالت محوری، مستضعف گرایی، استکبار ستیزی و پرهیز از تجملات بویژه در زندگی مسئولان است.
اصل هفتم، پیشرفت و توسعه علمی است.
اصل هشتم، مردم سالاری دینی است.
اصل نهم، صدور اندیشه انقلاب اسلامی است.
اصل دهم، بیداری و هوشیاری ما و شماست.
 
بنا بر این گزارش متن سخنرانی کامل آیت الله اعرافی یه شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله و صلاه و سلام علی رسول الله و علی آله آل الله

عرض ادب و سلام دارم محضر ملت شریف ایران و همه جوانان، کارگران، دانشجویان، زنان و قشرهای گوناگون، به‏ویژه عرض ادب و ارادت دارم محضر دوستان عزیزمان در استان بزرگ تهران و شهر تهران و شهرهای این استان و قشرهای گوناگونی که همه در کنار هم در این آسمان انقلاب و پایگاه بزرگ کشور زندگی می کنند و به وظایف بزرگ خودشان عمل می‏کنند.

بحث خبرگان بحث بسیار مهمی است خبرگان نماد اقتدار ملت ایران است و جایگاهی است که در لحظه های سرنوشت ساز تصمیمات بزرگی می گیرد. ملت ایران با انتخاب خبرگان آگاه و هوشمند حضور خودشان را در تعیین بالاترین نقطه اتکاء نظام اعلام می کنند. در حقیقت حضور در خبرگان و انتخابات بزرگ خبرگان، یعنی انتخاب بلاواسطه آگاهان و هوشمندان خبره و انتخاب باواسطه رهبر و ولی امر و امام امت.

فرصت انتخابات هم یک فرصت بزرگی است برای اینکه قشرهای گوناگون ملت پیرامون مسائل اساسی کشور به گفتگو بنشینند. عالمان دین و نخبگان کشور با بدنه ملت ارتباط برقرار کنند برای بنده همه که در طول چند دهه گذشته در تهران، دانشگاه ها، حوزه ها و مراکز گوناگون همواره خادم کوچکی بودم و ارتباط داشتم؛ این فرصت بسیار مغتنم بود تا از نزدیک با قشرهای گوناگون از جوانان، مردان و زنان متدیّن ارتباط برقرار کنم.

انقلاب اسلامی، انقلابی بوده است که در معادلات کلان علمی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی بشر نقش بی بدیلی ایفا کرده است. انقلاب اسلامی برآمده از ملت بزرگ ایران، دانشگاه ها، حوزه ها و اراده قاطعانه قشرهای گوناگون کشور و با رهبری امام عظیم الشأن و بزرگوار ما بود.

انقلاب اسلامی خود را در قالب جمهوری اسلامی و نظام جمهوری اسلامی متجلی کرد و بر محور ملت و اراده ملت و رهبری امام و پس از آن زعامت مقام معظم رهبری شکل گرفت.

این فرصتی است برای مرور مهمترین مشخصه ها و مولفه های انقلاب اسلامی. انقلاب اسلامی از آن شما ملت و برآمده از اراده پولادین شما مردم، بویژه عزیزانمان در استان تهران بوده است. امواج انقلاب در ایران و جهان همواره در حال انتشار بوده و ما از این فرصتها برای تبیین انقلاب بایستی استفاده کنیم.

بنده در محضر جوانان عزیز و قشرهای گوناگون مروری می کنم بر مهمترین مولفه ها و شاخصه های انقلاب اسلامی:

اصل اول: انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت.

ایران، اسلام و انقلاب پدیده های به هم پیوسته و در هم تنیده اند. در چند دهه پیشین مرحوم استاد شهید مطهری «خدمات متقابل اسلام و ایران» را نوشت و در آنجا نشان داد که ملت بزرگ ایران در عصر اسلامی در شکوفایی تمدن اسلامی و دانش های گوناگون چه نقش بزرگی را ایفا کرد. امروز مطهری نیست ببیند که همان ملت و همان جوانان با همان سابقه کهن در عرصه انقلاب درخشیدند و پایه های جمهوری اسلامی را استوار کردند و برگ زرینی بر آن کارنامه درخشان افزودند.

اصل دومی که انقلاب بر آن تاکید دارد، وحدت اسلامی و ملی ماست.

ما کشور پهناوری داریم، در کشور ما مذاهب گوناگون، اقلیت ها، اقوام و نژادها و اندیشه های گوناگون وجود دارد. در تهران همه این برش های گوناگون از نژادها، زبان ها و قومیت ها حضور جدی دارند. انقلاب اسلامی و امام عظیم الشأن ما بر وحدت اسلامی و ملی تأکید داشتند. ملیت و اسلامیت ما دو برگ در هم تنیده و جداناشدنی هستند و ما به این عناصر افتخار می کنیم. در این میان تعامل و همگرایی همه اقوام، نژادها و مذاهب اسلامی بسیار مهم است، هم افزایی حوزه و دانشگاه به عنوان مهمترین نخبگان ملت از جایگاه بزرگی برخوردار است.

اصل سوم در اندیشه امام و انقلاب اسلامی برآمده از اراده شما ملت بزرگ تجلی روح تمدنی اسلامی در انقلاب اسلامی است.

ما معتقدیم که اسلام و ایران در تاریخ خود همواره جلوه گاه یک روح تمدنی بوده اند، روح تمدنی یعنی ما یک پیامی داریم که به همه قلمروهای بشر پاسخ می دهد و برای بشر معاصر پیام نو می آورد. انقلاب اسلامی بر احیای تمدن اسلامی و بازگشت به هویت ناب اسلامی تاکید دارد.

اصل چهارم وحدت اسلامی و بین الملل اسلامی است.

به فضل الهی و در پرتوی انقلاب اسلامی امروز ما شاهد این هستیم که به رغم همه توطئه ها، آن عظمت ملت ایران و اندیشه های تابناک امام و انقلاب اسلامی در جهان یک زنجیره ای از بین الملل اسلامی را شکل داده است.

این را کسی می گوید، کارشناسی که در طول سال به کشورهای مختلف سفر می کند. بنده بارها در سفر به کشورهای منطقه و غیرمنطقه تجلی این روح تمدنی و شکل گیری زنجیره بین الملل اسلامی را با الهام گیری از انقلاب اسلامی ایران دیده ام. در ملاقات های گوناگون با شخصیت های بزرگ اسلامی و غربی دیده ام که چگونه در برابر انقلاب اسلامی فروتن هستند و عظمت انقلاب اسلامی را می پذیرند و در ملاقات با سفیران و مقامات بزرگ علمی جهان بارها این را دیده ام که آنها به این روح تمدنی و شکل گیری بین الملل اسلامی توجه دارند.

بین الملل اسلامی که ما می گوییم یعنی، نفی التقاط، تحجر، افکار افراطی و تکفیری که جهان اسلام را دچار دگرگونی و فروپاشی می کند ما پرچم دار همگرایی امت اسلام و بین الملل اسلامی هستیم.

اصل پنجم در انقلاب اسلامی عقلانیت در کنار انقلابی بودن شکل گرفت.

گاهی بین این دو ناسازگاری تفسیر می شود که این تفسیر غلطی است. ما عقلانیت، حکمت و هوشمندی ملت ایران را برآمده از اندیشه انقلاب، اسلام و امام می دانیم اما عقلانیتی که با انقلابی بودن، شجاعت و مبارزه با ستمگران درآمیخته است نه انقلابی گری که ریشه در تحجر و خشکی و جنود دارد بلکه انقلابی گری که ریشه در منطق و عقلانیت دارد.

اصل ششم در انقلاب اسلامی عدالت محوری، مستضعف گرایی، استکبار ستیزی و پرهیز از تجملات بویژه در زندگی مسئولان است.

انقلاب اسلامی راه و روش حکومت داری مردمی و عدالت خواه را نشان داده است. بنابراین عدالت توجه به اقشار مستضعف و پرهیز از تجملات یک اصل مهم در اندیشه امام و انقلاب اسلامی است که این را مردم باید از مسئولان بخواهند.

اصل هفتم پیشرفت و توسعه علمی است.

بارها در گفتگوی با مقامات علمی و شخصیتهای علمی در جهان بنده به عنوان عضوی از شورای انقلاب فرهنگی آمار و ارقام تحولات و پیشرفتهای علمی را عرضه کردم؛ حقیقتاً مکرر دیدم که مایه شگفتی کسانی شده که یک ملتی و یک کشوری علی رغم این همه توطئه ها و جنگ تحمیلی و تحریم ها و هزاران مصیبتی که بر این ملت تحمیل کردند. اما دانشگاه، جوانان، صنعتگران و کارگران ما همه در مسیر توسعه کشور به پیش رفتند.

ما امروز برحسب ارزشیابی های بین المللی در تولید عمل و مقالات علمی در منطقه رتبه یک را داریم. در فناوری های پیشرفته از جمله انرژی هسته ای با دست خالی، اراده دانشگاه و صنعتگرانمان کاخهای بزرگی را بنا کردیم. و این پیشرفت البته باید بر الگوی ایرانی اسلامی استوار شود و با اعتماد به نفس استمرار پیدا کند و بر پایه های اقتصاد مقاومتی ما رشد خود را در همه بخشها ادامه بدهیم. معنای سخن این نیست که ما مشکل نداریم، ضعف نداریم، بلکه معنای سخن این است که گامهای بزرگی برداشتیم.

اصل هشتم مردم سالاری دینی است.

از جلوه های بزرگ شما ملت و نخبگان ما این بوده است که در انقلاب مردم سالاری دینی پایه ریزی شد. مردم سالاری دینی همانی است که امروز در منطقه و جهان اسلام نیست و دنیا در برابر آن تعظیم می‏کند.

ما مردم سالاری، دموکراسی، انتخابات را بر پایه های ارزشهای اخلاقی و دینی استوار کردیم و قانون اساسی ما جلوه گاه یک تئوری جدید مردم سالاری است. انتخاباتهای گوناگون، تعیین همه ارکان قدرت، بر اساس آرای مردم و اوج آن هم اسلامیت در خبرگان و ولایت فقیه متجلی می شود.

اندیشه ولایت فقیه یک اندیشه مترقی و ضامن صیانت گر از ارزشها و هم جمهوریت است. اینها به هیچ نحو از یکدیگر جدا نیست.

اصل نهم صدور اندیشه انقلاب اسلامی است.

اندیشه انقلاب اسلامی در جهان انتشار پیدا کرده است بنده به عنوان کارشناسی که با ده ها کشور جهان روزانه در ارتباط هستم به جوانان عزیزم و ملت بزرگ می توانم این مژده را بدهم که نخبگان زیادی در جهان با همت شما رشد کرده اند. و نگاه آنها به ایران، انقلاب اسلامی، زبان فارسی و اندیشه های متعالی اسلام است. و جبهه مقاومت امروز در عراق، یمن، شام، سوریه، آفریقا و آسیا آرام آرام شکل گرفته است.

این جبهه فکر و منطق است، این جبهه عقلانیت و اراده ملتها است. این عظمت شماست که در این آئینه مقاومت اسلامی تجلی کرده است. اگر در برجام و سایر مذاکرات قدرتها در برابر شما سر تعظیم فرود می آورند به خاطر عظمت شما و شکل گیری جبهه مقاومت در جهان است. این جبهه به فضل الهی پیش خواهد رفت.

اصل دهم بیداری و هوشیاری ما و شماست.

برادران، خواهران، جوانان و همه قشرهای عزیز این را بدانید ما ملت بزرگی هستیم و انقلاب بزرگی ایجاد کردیم. بنده از نزدیک شرایط نابسامان بسیاری از کشورهای منطقه را دیده ام.

شما ملت با زعامت ولی فقیه و رهبری بسیار هوشمند دینتان را صیانت کردید. در اکثر محورهای و شاخصهای توسعه گامهای خوبی به جلو برداشته اید و ضمن اینکه ما امنیت خود را حفظ کردیم و در عین حال از آرمانهای بزرگ انقلاب و استکبار ستیزی گامی به عقب بر نداشتیم ، اراده شما ، جوانان شما، مستشاران ما، از نیروهای عزیز ما در کشورهای مختلف پشتوانه قدرت ما در عرصه سیاست هستند.

قدرت ما در سایه ولایت فقیه شکل گرفته، در زعامت رهبری معظم در بیش از دو دهه اخیر ما گامهای بزرگی در توسعه علمی ، در پایه ریزی ارکان قدرت فرهنگی اجتماعی برداشته ایم و در بین الملل هم ارکان نظام استوار شده و جبهه انقلاب اسلامی در حال پیشرفت است.

همه اینها به معنای این نیست که ما در درون کشور با آسیبهای اجتماعی مواجه نیستیم، هستیم. به معنای این نیست که دشمنان زیادی در جهان مقابل ما قرار دارند، به معنای این نیست که هراس از اسلام، انقلاب و ایران ترویج می شود. به معنای این نیست که تکفیر در حال ایجاد تفرقه در میان امت اسلام است، چرا اینها هست. اما فکر می کنم علی رغم تهدیدها، ضعف ها و دشمنی ها، توان شما ملت و ما در پرتو قانون اساسی و اندیشه امام و زعامت فقیه عادل، شجاع و دارای تدبیر می تواند بر همه مشکلات فائق شود این امید فراوان است.

ما امروز، هم از راهپیمایی 22 بهمن عبور کردیم و جلوه اقتدارمان را در این حرکت عظیم به نمایش گذاشتیم و هم در انتخاباتی به فضل الهی شرکت خواهیم کرد که نماد همگرایی، هوشمندی ، بصیرت و آگاهی ملت ما خواهد بود و پایه خبرگان آگاه و مجلس مقتدر ریخته خواهد شد.

ما در واپسین روزهای سال همدلی و همزبانی ملت و دولت، باید از همه خادمان ملت و دولت تشکر کنیم، عرض ادب و سپاس داشته باشیم به محضر ملت بزرگ ایران و رهبر عظیم الشأن و این همدلی و همزبانی را در عرصه انتخابات نشان بدهیم.

جوانان ما رویش های جدید دارند. دانش،آگاهی و عقلانیت شما می تواند راه های روشنی را به روی ما بگشاید. بی تردید آینده درخشان و امید بخش است، و این توان شما در عرصه ها ظهور خواهد کرد. بنده در سفرهایی که به خارج دارم بارها از بزرگان کشورها این را شنیده ام که آینده شما درخشان است.

در ملاقات های که با سید مقاومت، سید حسن نصرالله داشته ام ، ایشان بر عظمت رهبر، و شکوه ملت ما تأکید داشته و اینکه این عظمت و شکوه پشتوانه امید ملت های محروم است. امیدواریم در انتخابات این را نشان بدهیم و جایگاه رفیع اسلام، ایران، انقلاب اسلامی و ملت بزرگ را به نمایش بگذاریم.

ما هستیم و شما و حضور در هفتم اسفند پای صندوق های رأی ، حضوری آگاهانه، هوشمندانه، همراه با بصیرت و آگاهی به فضل الهی. از خداوند می خواهیم که ملت ما را در همه عرصه ها و قله های پیروزی و فتح نائل بفرمایید و این انتخابات سرآغاز فصل جدیدی از اقتدار، عظمت و شکوه ، هم افزایی همه اقشار و طبقات ملت ما بشود و بر عزت و عظمت کشور، ملت و رهبر عظیم الشأن ما افزوده گردد انشاءالله و جبهه مقاومت در عالم به پیروزی برسد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.