بازگشت به صفحه کامل
لاریجانی در صحن علنی مجلس:

سازمان انرژی اتمی طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای را تهیه کند


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات ایذایی در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.

 به گزارش " میبد خبر"؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (30 تیر 95) گفت: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای اظهارات برخی از نمایندگان 1+5 در شورای امنیت گرچه از نظر حقوقی حاوی تعهدی برای ایران نبود اما از جهات مختلف خطاهایی را در بر داشت که برای جایگاه دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نوعی سقوط آزاد محسوب می‌شود.

وی افزود: از طرفی دبیرکل در گزارش خود پایبندی ایران به تعهدات را دلگرم‌کننده می‌داند و از طرف دیگر هیچ اشاره‌ای به نگرانی‌های ایران و شکایت ایران از عدم اجرای همه تعهدات طرف 1+5 نمی‌کند. آیا دبیرکل مامور بود که گزارش کامل از اجرای تعهدات دو طرف ارائه کند یا مامور ناظر 1+5 در این ماجراست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای بانکی‌مون در گزارش خود پرتاب موشک بالستیک ایران را مخالف روح توافق هسته‌ای دانسته اما قضاوت در تخطی را برعهده شورای امنیت گذاشته است. سوال این است که پرتاب موشک با کدام قسمت از توافق هسته‌ای ناسازگاری دارد؟ روح برجام یک امر سیالی نیست که مجالی برای دبیرکل ایجاد کند که هر حرف بی‌ربطی را به آن نسبت دهد.

لاریجانی اضافه کرد: در توافق هسته‌ای هیچ اشاره‌ای به موضوع موشک بالستیک وجود ندارد و صرفا در قطعنامه (2231) آن هم در زمینه آن به این امر اشاره شده است که ایران از ساخت موشک‌هایی که طراحی آن برای حمل سلاح هسته‌ای باشد پرهیز کند. مگر ایران چنین طراحی انجام داده است که دبیرکل سازمان ملل آن را با روح برجام در تغایر اعلام کرده است.

وی ادامه داد: مگر ایران چنین طراحی را انجام داده که آقای دبیرکل آن را با روح برجام در تغایر اعلام کرده است.

دبیرکل سازمان ملل در استدلال خود آورده است «چون بالقوه می‌تواند باعث  افزایش تنش در منطقه شود» واقعا تعجب‌آور است که دبیرکل سازمان ملل مطالب خود را بر چنین پایه سستی قرار داده است. اگر چنین مبنایی را بپذیریم ایران نباید حتی 2 میلیون بشکه نفت هم بفروشد چون برخی از کشورهای منطقه آن را دستاویز تنش قرار می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر دیگران دنبال تنش در منطقه هستند چه ربطی به قدرت دفاعی ایران دارد. آقای دبیرکل تنش را کسانی در منطقه ایجاد کردند که یک سال و نیم یمن را به خاک و خون کشیدند و شما با وقاحت بی‌سابقه حتی حاضر نشدید از منظر حقوق بشر برای کودکان قربانی جمله‌ای درباره آنان اظهار کنید.

لاریجانی خاطرنشان کرد: تنش را در منطقه کشورهایی ایجاد می‌کنند که از رهبر دینی کشور خود سلب تابعیت می‌کنند و شما خود را به خواب زده‌اید. تنش را در سوریه کسانی 5 سال ادامه دادند و موشک‌های تاو به دست تروریست‌ها رساندند و علی‌القاعده شما می‌دانید این موشک‌ها ساخت کجاست و چون شماره سریال دارد می‌توانید بفهمید به دست چه کسانی داده شده است و هیچ گاه شما در این باره سخنی نگفتید.

وی افزود: آقای دبیرکل پس از توافق هسته‌ای تاکنون 52 لایحه و قطعنامه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان و سنای آمریکا علیه کشور ما طرح شده که اکثر قریب به اتفاق آن کاملا با روح برجام مخالف است. گرچه همه آنها مسیر تصویب را طی نکرده اما سه مصوبه اخیر در مجلس نمایندگان آنقدر صراحت در مخالفت با برجام دارد که مقامات کاخ سفید هم با آن اعلام مخالفت کردند. چطور در این زمینه‌ها سکوت کردید. آیا مصوبه مجلس آمریکا در مورد روادید مخالف روح برجام نبود؟ چرا در گزارش خود آن را ذکر نکردید؟

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سبک‌تر از دعاوی اشاره دبیرکل و برخی اعضای شورای امنیت به سفرهای فرمانده نیروی قدس و عراق است که آن را مصداق نقض دانسته است. گزافه‌گویی هم حدی دارد. به جای تشکر از ایران و نیروی قدس که با حضور غیرتمندانه خود در مقابل تروریست‌های وحشی به کمک دولت عراق پرداختند و توانستند از بسیاری از شهرهای عراق داعش را بیرون کنند که دعانامه کذایی منتشر می‌کنید. فضاحت‌آورتر تراوش چنین کلماتی از جانب نمایندگان آمریکا و دو کشور اروپایی در شورای امنیت بود.و

لاریجانی اضافه کرد: این در حالی است که داعش در هفته‌های اخیر نیز عملیات وحشت‌آوری داشته. شما که نه جرات مقابله با داعش را دارید و نه روش آن را می‌دانید به طوری که داعش به راحتی در سه کشور اروپایی جولان داده و عملیات وحشیانه خود را سامان بخشیده چرا با بی‌پروایی مقابله ستایش‌برانگیز سپاه قدس را مصداق نقض دانسته‌اید.

وی افزود: اگر به دنبال فهم چرایی رشد تروریسم در منطقه هستید که آسیب آن را خود تا حدی چشیده‌اید باید به همین رفتارهای بی‌منطق و دوگانه خود بنگرید که نمونه دیگر آن در اجازه تشکیل اجلاس تروریست‌های آدم‌کش منافق در پاریس و یاوه‌گویی‌های آن مسئول عقب‌افتاده سعودی می‌توان یافت گرچه این اجلاس و مطالب مطروحه آن به قدری بی‌ارزش و خارج از نزاکت بود که در مستوای اظهارنظر نیست. اما برای کشورهای اروپایی که هر روز دم از مبارزه با تروریست می‌زنند شرم‌آور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با کمال تاسف از اقدام دبیرکل سازمان ملل، به دولت آمریکا و مجلس نمایندگان و سنا هشدار می‌دهد اقدامات ایذایی در مقابل در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی  جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.

لاریجانی در پایان گفت: لازم است سازمان انرژی اتمی مطابق قانون مربوطه طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی در درجات مورد نیاز کشور را آماده کند و مجلس شورای اسلامی را در جریان امر قرار دهد.

منبع: http://www.farsnews.com



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.