بازگشت به صفحه کامل
برجام فتح الفتوح نبود، دروازه واردات بود؛

روحانی فروردین94: کشور از رکود خارج شد ؛ روحانی تیر95: ما در ایران مشکل با بیکاری و رکود مواجه هستیم


آیا کشور از رکود عبور کرده یا در معضل رکود و بیکاری غوطه ور است؟ اگر درمان معضل بیکاری ایجاد رونق اقتصادیست و رونق اقتصادی خود وابسته به رونق در تولید کشور است، علت بی تحرکی و حمایت دولت از واردات و سرمایه گذاری در خارج از کشور چیست؟!

به گزارش "میبد خبر"؛ روحانی در سفر امروز خود به کرمانشاه در بخشی از صحبت های خود در جمع مردم این استان گفت:

ما کاستی‌هایی هم داریم، ما در ایران مشکل بیکاری، آب، محیط زیست، رکود، نامناسب بودن محیط کسب و کار و حمل و نقل و از طرفی نیز با مشکلات منطقه‌ای و جهانی مواجه هستیم.
بیکاری یکی از عمده‌ترین این مشکلات است که باید آن را حل و فصل کرد و حل آن تنها با ایجاد رونق اقتصادی و تکیه بر اقتصاد مقاومتی امکان‌پذیر است.


این در حالیست که با وجود تاکید بسیار زیاد کارشناسان اقتصادی از رکود و آثار مخرب سیاست های غلط اقتصادی دولت در تعطیلی صنایع و کسب و کار، و از بین رفتن رونق در بازار حسن روحانی از ابتدای سال تا قبل از این سخنرانی، 14 بار خبر عبور کشور از رکود داده بود و مشورت های دلسوزانه کارشناسان را نشان از کم سوادی آن ها دانسته و تمامی آن ها را رد کرد.

مروری می کنیم بر اظهارات که دکتر روحانی در خصوص عبور از رکود اقتصادی در سال 1394 داشته است:

1-  نشست روساي هيات امناي مناطق آزاد در قشم (9 فروردين 1394 )
امروز اقتصاد کشور از دوره رکود خارج شده است.

2- ديدار نوروزي با مسئولان و مديران قوه قضائيه (دوشنبه 17 فروردين 1394 )
هدف دولت در سال گذشته خروج از رکود و مهار تورم فزاينده بود که به فضل الهي دولت در هر دو زمينه توفيقاتي داشته است و بعد از اينکه کشورمان در هشت فصل داراي رکود و رشد منفي بود در سال 93 از رشد مثبت برخوردار شد و نرخ تورم از 35 درصد ابتداي سال گذشته نيز به حدود 15 درصد رسيد.

3- اجتماع بزرگ مردم استان گيلان در رشت (26 فروردين 1394 )
بحمدالله گام هاي سريع تري را در اين مسير برداشته ايم، ما به شما قول داديم که از رکود کشور را خارج مي‌کنيم. کشور در سال 93 از رکود خارج شده امسال به شما وعده مي‌دهيم سال سال رونق اقتصادي خواهد بود.

4- جلسه توسعه و سرمايه گذاران استان گيلان (26 فروردين 1394 )
ما از رکود عبور کرديم و بايد به رونق برسيم.

5- دکتر روحاني پيش از عزيمت به اندونزي (1 ارديبهشت 1394)
سال همدلي و همزباني است که با توجه به عبور از رکود، در اين سال به دنبال رونق اقتصادي و رشد اقتصادي قابل قبول هستيم.

6- اجتماع بزرگ مردم استان فارس (9 اردیبهشت 1394)
دولت تدبير و اميد هم تورم را توانست مهار بکند و هم توانست رشد توليد را آغاز بکند و از رکود خارج شود.

7- جلسه توسعه و سرمايه گذاران استان فارس (9 ارديبهشت 1394)
امروز ما از دوره رکود که معضل بزرگي در کشور بود، عبور کرده‌ايم و در بخش‌هاي مختلف رشد را تجربه کرده‌ايم.

8- رييس جمهوري در جلسه شوراي اداري استان فارس (10 اردیبهشت 94)
مهار تورم و خروج از رکود در شرايط تحريم انجام شد.

9- اجتماع مردم غرب استان تهران (5 خرداد 94)
رييس جمهوري با اشاره به اينکه همين حضور و اميد شما مردم در 21 ماه گذشته باعث شده در مسايل فرهنگي، رفاهي و شکستن رکود اقتصادي قدم‌هاي موفقي برداريم.

10- جلسه هيات دولت (27 خرداد 1394 )
دولت افتخارش اين است که در شرايط تحريم با رکود و تورم مبارزه کرد و موفق شد.

11- مراسم افطار مسوولان نظام با مقام معظم رهبري (چهارشنبه 3 تير 1394 )
همان شرايط تحريم بود که ما توانستيم با کمک و حضور مردم، تورم را مهار کنيم و از رکود هم خارج شويم.

12- متن نامه به معاون اول دکتر جهانگیری (13 تیر 94)
در دو سال گذشته بيشتر فعاليت‌هاي اين دولت به‌ويژه تلاش‌هاي خستگي‌ناپذير براي رفع تحريم‌ها و بهسازي روابط خارجي، بر اين هدف متمرکز بوده و به موازات تلاش‌هاي انجام شده در حوزه سياست خارجي، گام‌هاي مؤثري نيز براي ثبات‌بخشي به حوزه اقتصاد کلان کشور برداشته شده است که خروج غيرتورمي از رکود در سال 1393، از دستاوردهاي آن به شمار مي‌رود.

13- ديدار رمضاني هيات وزيران با رهبر معظم انقلاب اسلامي (24 تیر 94)
رييس ‌جمهوري در عرصه‌ي اقتصادي، عبور از رکود، تبديل رشد منفي اقتصادي به رشد مثبت، کنترل تورم، کاهش واردات گندم و افزايش صادرات غير نفتي را از دستاوردهاي دولت دانست.

14- گفت وگوي تلويزيوني (12 مرداد 1394)
از روز اول به مردم گفتيم که تا پايان 92 ما تورم را به 35 درصد مي‌رسانيم، آغاز سال مي‌گفتيم تا پايان سال تورم را به 25 درصد که عملاً به 15 درصد رسانديم ما به مردم گفتيم در سال 93 از رکود خارج مي‌شويم و رشد اقتصادي خواهيم داشت ما در اوايل 93 رشد سه درصد خواهيم داشت و رسيديم.

این اظهار نظرها نشان می دهد که رئیس جمهور تاکنون به هر دلیلی علاقه ای به پرداخت و بیان واقعیت اقتصاد ایران نداشته است و به نظر می رسد ارائه آدرس غلط به اقتصاد ایران و گره زدن مشکلات اقتصاد به برقراری توافق، امروز دیگر تاثیر چندانی نداشته و همین امر رئیس جمهور را به نگاهی واقع بینانه تر به مسائل اقتصاد ایران وادار کرده است.

از سوی دیگر روحانی در صحبت های خود راه حل کاهش بیکاری را ایجاد رونق اقتصادی و تکیه بر اقتصاد مقاومتی دانسته است. با این وصف وی باید در مقام رئیس جمهور پاسخگو باشد اگر مشکل کشور رکود و بیکاریست و بیکاری با رونق اقتصادی شکل خواهد گرفت، پس چرا دولت یازدهم برجام را به دروازه واردات تبدیل کرده و هر روز خبر از یک امتیاز اقتصادی به کشورهای صنعتی شنیده می شود و بر میزان واردات کالاهای خارجی به کشور افزوده می گردد؟

چهار ماه از سالی که به اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی نامیده شده است گذشته است و در این 4 ماه نه تنها یک ریال کمک مالی از سوی دولت یازدهم به صنایع کشور تزریق نشده است، بلکه در کنار برداشت‌های غیر‌قانونی مدیران این دولت از بین المال و محاکمه و برکنار نشدن سران این جریان همچون حسین فریدون هر روز خبر شنیدن تعطیلی و ورشکستگی یک شرکت ها و کارخانجات قدیمی و بزرگ کشور همچون ارج شنیده می شود و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بجای تصویب برنامه های اجرایی برای حمایت از تولید داخل، قراردادهایی را به تصویب می رساند که با شعار " ما نمی توانیم" تدوین شده و زمینه برای استعمار نوین در صنعت نفت کشور را فراهم کرده و صنعت نفت را به بزرگترین صنعت وارداتی کشور تبدیل خواهد کرد.

با توجه به اظهارت رئیس جمهور و عملکرد هیئت دولت، سوالی برای مردم به وجود می آ‌ید و آن سوال این است که "کدام را باور کنیم؟" آیا کشور از رکود عبور کرده یا در معضل رکود و بیکاری غوطه ور است؟ اگر درمان معضل بیکاری ایجاد رونق اقتصادیست و رونق اقتصادی خود وابسته به رونق در تولید کشور است، علت بی تحرکی و حمایت دولت از واردات و سرمایه گذاری در خارج از کشور چیست؟ اگر کشور در معضلات اقتصادی به سر می برد، علت دست اندازی مدیران دولت یازدهم به بیت المال در غالب حقوق دریافتی ( که با آگاهی رئیس جمهور و وزرا بوده ) چه بوده است؟

روحانی که با شعار حل مشکلات اقتصادی با توافق هسته ای در انتخابات ریاست جمهوری 92 شرکت کرده بود، قبل از توافق هسته ای با 1+5، برجام را منجی اقتصادی کشور می دانست و چند روز قبل هم در دفاع از برجام، از گشایش های روزانه جدید در پسابرجام خبر داده بود. اکنون یکسال از امضای برجام می گذرد ولی شاخصه های اقتصادی نه تنها نشان از بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش بیکاری نمی دهند، بلکه افزایش بیکاری و رکود بیشتر را گزارش می دهند بطوریکه شخص رئیس جمهور خود به این مسئله در سخنرانی امروز خود اعتراف کرده است. اعترافی تلخ که متاسفانه هنوز با اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی در دولت تدبیر و امید همراه نشده است.

منبع: http://www.rajanews.com




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.