بازگشت به صفحه کامل
پیشنهاد:

راه اندازی چالش 14 سکه


«مهریه هر چه کمتر باشد، به طبیعت ازدواج نزدیکتر است، چون طبیعت ازدواج معامله که نیست، خرید و فروش که نیست، اجاره دادن که نیست، زندگی دو انسان است. این ارتباطی به مسائل مالی ندارد. ولی شارع مقدس یک مهریه‌ای را معین کرده که باید یک چیزی باشد. اما نباید سنگین باشد. بایستی عادی باشد جوری باشد که همه بتوانند انجام دهند.»

بسمه تعالی

تبریک حلول ماه شعبان المعظم و اعیاد شعبانیه، خدمت تمامی خوانندگان محترم.

ماه شعبان تنها ماهی در میان ماه های قمری است که شهادت هیچکدام از ائمه معصومین(علیها السلام) در آن قرار ندارد و به قول معروف ماه شادی و سرور اهل بیت(ع) است.

شیعیان اهل بیت(ع) نیز فرصت این ماه را غنیمت می شمرند و بسیاری از مراسم های شادی شان را در ماه شادی اهل بیت برگزار می کنند. یکی از مهمترین مراسماتی که خیلی پررنگ در این ماه شاهد برگزاری آن هستیم، برگزاری مراسم ازدواج و عروسی است.

از بخش های مهم هر ازدواج تعیین مهریه می باشد. موضوعی که بعضا در جلسه خواستگاری چانه زنی های زیادی بر سر آن می شود و در میان دختران و پسران درمورد زیاد بودن و یا کم بودن آن اختلاف نظرهای بسیار زیادی نیز هست.

برخی زیاد بودن آن را ملاک ثبات زندگی می دانند و برخی هم کم بودن آن را دلیل بر آرامش در زندگی و عاقلانه بودن.

در اینجا بخش هایی از سخنان امام خامنه ای(حفظه الله) را در مورد میزان مهریه بررسی می نماییم:

«مهریه هر چه کمتر باشد، به طبیعت ازدواج نزدیکتر است، چون طبیعت ازدواج معامله که نیست، خرید و فروش که نیست، اجاره دادن که نیست، زندگی دو انسان است. این ارتباطی به مسائل مالی ندارد. ولی شارع مقدس یک مهریه‌ای را معین کرده که باید یک چیزی باشد. اما نباید سنگین باشد. بایستی عادی باشد جوری باشد که همه بتوانند انجام دهند.

خطبه‌ی عقد ۱۳۷۴/۵/۱۸»

«بعضی خیال می‌کنند مهریه‌ی سنگین به حفظ پیوند زناشویی کمک می‌کند. این خطاست. اشتباه است. اگر خدای ناکرده این زن و شوهر نااهل باشند، مهریه‌ی سنگین هیچ معجزه‌ای نمی‌تواند بکند.

خطبه‌ی عقد ۱۳۷۵/۵/۱۱»

رهبر معظم انقلاب تا جایی معتقد به کم گرفتن مهریه می باشند که در یکی از مراسم های خطبه عقد از مردم خواهش کردند که مهریه را زیاد نگیرند:

«من از مردم سراسر کشور خواهش می‌کنم که آن قدر مهریه‌ها را زیاد نکنند. این سنت جاهلی است. این کاری است که خدا و رسول (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در این زمان بخصوص، از آن راضی نیستند. نمی‌گوییم حرام است. نمی‌گوییم ازدواج باطل است. اما خلاف سنت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اولاد ایشان و ائمه‌ی هدی (علیهم‌السلام) و بزرگان اسلام است. خلاف روش این‌هاست و به‌خصوص در زمان ما که کشور احتیاج دارد به این‌که همه‌ی کارهای صحیح، آسان شود، هیچ مصلحت نیست که بعضی ازدواج‌ها را این‌طور مشکل کنند.

خطبه‌ی عقد ۱۳۷۳/۹/۲»

خود ایشان نیز مقید به مهریه کم هستند و در خطبه های عقدی که جاری می کنند؛ شرط خواندن عقد توسط ایشان داشتن مهریه 14 سکه یا کمتر می باشد.

متاسفانه فرهنگ سازی در این زمینه بسیار ضعیف بوده و هنوز هم بسیاری از خانواده ها مهریه بالا را نشانه ثبات زندگی، تفاخر، روشنفکری و ... میدانند.

یکی از فعالیت هایی که می توان در  زمینه فرهنگ سازی مهریه کم انجام داد؛ استفاده از فضاهای مجازی به وجود آمده در سالهای اخیر، برای رواج این سنت حسنه می باشد. اما چگونه؟

در سالهای اخیر شاهد راه اندازی چالش ها و کمپین های مختلف در فضاهای مجازی بوده ایم. چالش هایی همچون احترام به مادر، حرکت بین خطوط، ما عاشق مبارزه با صهیونیستیم و ...

پیشنهاد می دهیم برای مهریه های کم نیز چالشی در فضاهای مجازی همچون اینستاگرام و تلگرام و ... راه بیندازیم. به این صورت: زوجهایی که مهریه شان 14 سکه و یا کمتر می باشد، از صفحه ای که در سند ازدواجشان میزان مهریه درج شده است، عکس گرفته و این عکس را در صفحات خود به اشتراک بگذارند. سایر جوانان مجرد! هم می توانند با پسندیدن و بازنشر دادن این تصاویر به رواج هرچه بیشتر این چالش و کمپین کمک کنند.

ان شاءالله این چالش بتواند فرهنگ تعیین مهریه کم را در میان مردم رواج بیشتری دهد.

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.