بازگشت به صفحه کامل

دیدار علما و مشایخ بنگلادشی با آیت الله اعرافی


جمعی از مشایخ و علمای عضو موسسه محبین اهل بیت رسول(علیهم السلام) بنگلادش، صبح امروز با حضور در جامعه المصطفی العالمیه، با آیت الله اعرافی، رئیس المصطفی دیدار کردند.

به گزارش "میبدخبر" به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، آیت الله اعرافی در این دیدار ضمن خوش آمدگویی به مشایخ و علمای بنگلادشی، اظهار امیدواری کرد این سفر در تقویت روابط ایران و بنگلادش در تمامی ابعاد، به ویژه ارتباط میان مراکز دینی و علمی موثر باشد.

وی، بنگلادش را کشوری با اهمیت و دارای جایگاه مهمی در جهان اسلام دانست و اظهار امیدواری کرد رشد و تعالی این کشور در تمامی زمینه های معنوی، اخلاقی، علمی و فرهنگی، همواره ادامه یابد.

آیت الله اعرافی، با اشاره به رشد چشمگیر همه جانبه ایران، پس از وقوع انقلاب اسلامی، افزایش تعامل و همکاری با کشورهای اسلامی را از راهبردهای اصلی جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی با تاکید بر جایگاه علمی ممتاز جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان، خاطرنشان کرد: پیشرفت های بزرگ علمی جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام مشکلات؛ از جمله جنگ، تحریم و تهدید، ضمن پایبند ماندن به ارزش های انقلابی، موجب شگفتی جهان در عصر حاضر بوده است.

امام جمعه قم، ارائه الگویی از اسلام که پاسخگوی تمامی نیازهای بشر در عصر حاضر باشد را از اهداف اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و ابراز داشت: شهر قم یکی از قطب های مهم علمی و دینی در جهان اسلام به شمار می آید که در آن، ده ها هزار عالم و دانش پژوه دینی به فعالیت علمی اشتغال دارند.

وی، در ادامه به معرفی جامعه المصطفی العالمیه و برخی از دستاوردهای آن در عرصه های مختلف علمی و آموزشی در سراسر جهان پرداخت و افزود: المصطفی تنها نهاد بزرگ علمی در جهان اسلام به شمار می آید که بر آموزش پیروان تمام مذاهب اسلامی بر اساس مبانی مذاهب خود و آشنایی با مبانی سایر مذاهب اهتمام دارد و این نشان دهنده رویکرد فرامذهبی المصطفی است که با هدف افزایش انسجام میان تمامی مذاهب اسلامی اتخاذ شده است.

رئیس المصطفی، با اشاره به توجه ویژه المصطفی به حوزه های علوم فلسفی، اخلاقی و عرفانی در کنار حوزه علوم فقه و اصول، تصریح کرد: قم، مهم ترین مرکز آموزش فلسفه و عرفان در جهان به شمار می آید و جامعه المصطفی نیز همین رویکرد را دنبال می نماید.

وی، اتخاذ رویکرد عقلانی و فلسفی، برای دفاع از مبانی معارف اسلامی در برابر هجمه های فلسفه های غربی را ضروری دانست و افزود: توحید نابی که در عرفان اسلامی وجود دارد،س می تواند مایه نجات بشر و وحدت جهان اسلام باشد؛ اما متاسفانه مفهوم توحید توسط تفکر وهابیت و افراط گرایی در مسیر منحرفی تعریف می شود.

رئیس المصطفی، با اشاره به ارائه زیباترین تصویر از توحید ناب در معارف قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)، ابراز داشت: بهترین تصویر از توحید ناب توسط امیرالمومنین(علیهم السلام) در نهج البلاغه ترسیم شده است که امروز در قم به آن پرداخته می شود.

آیت الله اعرافی، «ولایت» را روح دین و شریعت دانست و تاکید کرد: ولایت پیامبران و انبیای الهی باید محور وحدت تمام مذاهب اسلامی قرار گیرد. ولایت حلقه اتصال انسان با حقیقت ناب است و نه تنها با توحید منافاتی ندارد، بلکه بهترین راه برای دستیابی به آن است.

وی، اخلاق اسلامی را مورد تاکید جامعه المصطفی دانست و گفت: اختلافاتی که امروز در جهان اسلام شاهد آن هستیم، در سایه اخلاق اسلامی قابل حل شدن است.

آیت الله اعرافی، مشترکات فقه اسلامی در حوزه های فرهنگ، اقتصاد، خانواده و ... را بسیار بیشتر از موارد اختلافی دانست و ابراز داشت: جامعه المصطفی به مشترکات فقه اسلامی و فقه پاسخگو به نیازهای روز بشر توجه ویژه ای دارد.

وی افزود: در المصطفی رشته های جدیدی در عرصه های مختلف فقه و اخلاق اسلامی، که پاسخگوی نیاز امروز بشر باشد، پایه ریزی شده است و این علوم با مبانی فقهی تمام مذاهب اسلامی سازگار است.

رئیس المصطفی، پرداختن به علوم انسانی و اجتماعی با نگاه اسلامی را یکی از نیازهای مهم جهان اسلام دانست که در المصطفی پیگیری می گردد.

وی، حل بسیاری از مشکلات امروز جهان اسلام؛ همچون افراط و تکفیری گری را با تقویت مشترکات میان مذاهب توسط همه علمای جهان اسلام ممکن دانست و تاکید کرد: المصطفی آمادگی دارد تجربه های ارزشمند خود در این زمینه را در اختیار تمام مراکز علمی و دینی جهان اسلام قرار دهد.

آیت الله اعرافی، بنگلادش را مانند سایر کشورهای جهان اسلام، در برابر دو خطر مهم دانست وگفت: خطر نخست رشد افکار سکولار و لیبرال در جامعه و خطر دوم نیز سوق یافتن مسلمانان به سمت تفکرات افراطی و تکفیری گری است.

وی افزود: راهی که می تواند جهان اسلام را از این دو خطر برهاند، بر اساس انقلابی بودن در عین عقلانیت و تاکید بر اخلاق و عرفان اسلامی قابل ترسیم است و جامعه المصطفی نیز همین مسیر را دنبال می نماید.

آیت الله اعرافی، در پایان، از آمادگی جامعه المصطفی العالمیه برای همکاری و تعامل با موسسه محبین اهل بیت رسول(علیهم السلام) بنگلادش در عرصه های مختلف خبر داد.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، «سید نعیم الدین احمد»، دبیر کل موسسه محبین اهل بیت رسول(علیهم السلام) بنگلادش، ضمن قدردانی از آیت الله اعرافی و ابراز خرسندی از حضور در جامعه المصطفی، اقدامات نمایندگی المصطفی در بنگلادش را شایسته تقدیر دانست.

وی با اشاره به خدمات جامعه المصطفی در بنگلادش، خواستار گسترش ارتباط و تعامل میان نمایندگی المصطفی و موسسه محبین اهل بیت رسول(علیهم السلام) در زمینه های مختلف علمی و آموزشی شد.

سید نعیم الدین احمد، گسترش حضور وهابیت و گروه های افراطی در بنگلادش را از چالش های خطرناک در برابر محبان اهل بیت(علیهم السلام) در این کشور دانست و ابراز داشت: افزایش اتحاد میان مسلمانان بهترین راه برای مقابله با این چالش ها به شمار می آید و خوشبختانه در سال های اخیر، ارتباط میان موسسه محبین اهل بیت رسول(علیهم السلام) و نمایندگی جامعه المصطفی، وارد مرحله جدیدی شده است و دامنه آن هر روز گسترش می یابد.

دبیر کل موسسه محبین اهل بیت رسول(علیهم السلام) بنگلادش، در پایان، رسما از آیت الله اعرافی برای سفر به این کشور دعوت به عمل آورد.

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.