بازگشت به صفحه کامل
واکنش ها به صحبت های مدیرکل حمل ونقل استان یزد بالا گرفت

دلالی شغل نیست؛مفسده اقتصادی است/آبروی دارالعباده درخطر ؛ مسئولین در خواب عمیق /«قانون جنگل» در پایانه بار یزد!


نشست مشترک خبرنگاران یزد رسا با رئیس انجمن صنفی شرکت ها و موسسات حمل و نقل یزد، نائب رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل یزد و رئیس انجمن صنف رانندگان پایانه یزد و جمعی از رانندگان به منظور بررسی معضل دلالی که شرف و آبروی دارالعباده یزد را در پایانه یزد لکه دار کرده است در پایانه باربری یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار یزد رسا، در پی پیگیری موضوع « دلالی عجیب در پایانه بار یزد»  ، نشست مشترک خبرنگاران یزد رسا با سید محمود رسولی، رئیس انجمن صنفی شرکت ها و موسسات حمل و نقل یزد، امیری، نائب رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل یزد و ملانوری ، رئیس انجمن صنف رانندگان پایانه یزد و جمعی از رانندگان به منظور بررسی معضل «دلالی بار» که شرف و آبروی دارالعباده یزد را در پایانه بار یزد لکه دار کرده است در پایانه باربری یزد برگزار شد.

 

در این نشست صنوف مختلف در پایانه یزد با انتقاد از صحبت های بشیری مدیر کل حمل و نقل استان یزد که در مصاحبه با خبرنگار یزد رسا، «دلالی» را شغل اعلام کرده بود (لینک خبر) ضمن برائت از دلالی و دلالان خواستار برخورد جدی مسئولین با این معضل شدند.

 

 

از وجود «سالن اعلام بار» دفاع می کنیم


سید محمود رسولی حسینی، رئیس انجمن صنفی شرکت ها و موسسات حمل و نقل یزد و حومه در این نشست با اشاره به معضل دلالان بار در پایانه یزد اظهار داشت: سالن اعلام بار در پایانه یزد ، یکی از ارکان این پایانه محسوب می شود و ابزاری است که از طریق آن رانندگان از حق و حقوق خود دفاع کنند و واقعیت هم همین است که سالن اعلام بار باید وجود داشته باشد و ما هم به عنوان «انجمن صنفی شرکت ها و موسسات حمل و نقل یزد» از سالن اعلام بار دفاع می کنیم و سیاست های غلط برخی مسئولین در راستای کم اهمیت کردن آن را نادرست می دانیم.

 

 

هیچ پایانه ای به اندازه پایانه یزد مشکل ندارد! / مسئولین فقط حرف می زنند


وی گفت: حمل و نقل، بخش خیلی حساسی است که نیازمند توجه خاص است و مدیریتی صحیح را می طلبد ؛ نه سلیقه مسئولین را .

 

وی تأکید کرد: من تاکنون به تعداد زیادی از پایانه های سطح کشور سر زده ام ، ولی هیچ کجا معضلات پایانه یزد را ندارد، که این به مدیریت آقایان برمی گردد.


رسولی افزود: پایانه بار یزد و به طور کلی حمل و نقل استان دچار هرج و مرج شده و مسئولین فقط به حضور در رادیو وتلویزیون و ایراد سخنرانی مشغولند و عملاً اقدامی برای بهبود اوضاع انجام نمی دهند.

 

 

عدم حمایت مسئولین حمل و نقل استان از نرخ کرایه و دلالانی که مثل خوره بر پیکره حمل و نقل استان افتاده اند


رئیس انجمن صنفی شرکت ها و موسسات حمل و نقل یزد تاکید کرد: در گذشته از نرخ تعرفه بار در سراسر استان محافظت می شد و هم رانندگان و هم شرکت ها تکلیف خود را می دانستند ولی متاسفانه اکنون این تعرفه فقط در سطح پایانه نظارت صورت می گیرد البته  آن هم بیشتر سوری است.


وی گفت وقتی که مسئولین حمل و نقل استان از نرخ کرایه در سراسر استان محافظت نمی کنند این باعث یک نوع رقابت ناسالمی می شود که ثمره آن دلال است که مثل خوره بر پیکره حمل و نقل استان افتاده و دارد حمل و نقل استان و حتی آبروی شهر دارالعباده را میبرد.

 

 

 دلالی شغل نیست؛ دلال «مفسد اقتصادی» است
وی گفت: کسی که با عنوان دلال از رانندگان اخاذی می کند نمی توان گفت که وی صاحب شغل است ؛ بلکه دلال «مفسد اقتصادی» است.


رسولی تأکید کرد: اظهارات بشیری در این زمینه که «همیشه در سالن اعلام بار، بارها اعلام می شود» صحت ندارد و ما خود می دانیم که این بارها به پایانه نیز نمی رسد و دلال آن را می فروشد ، چه برسد به این که به سالن اعلام بار برسد.


وی گفت: متأسفانه دلالان در پایانه یزد به جز دلالی بار به ترویج فحشاء نیز مشغولند و در چندین مرحله مکاتباتی با مسئولین قضائی استان داشته ایم که موردی بررسی شده ولی استمرار نداشته است.

 

 

آبروی «دارالعباده» درخطر؛ مسئولین درخواب عمیق! /توزیع مواد مخدر توسط دلالان پایانه باربری یزد و سکوت مسئولین!


رسولی حسینی تاکید کرد: دلالان در پایانه یزد به انواع اقدامات خلاف از توزیع مواد مخدر تا ترویج فحشا مشغولند ولی آقایان مسئول خود را به خواب زده اند و آبروی استان و حمل و نقل استان توسط این دلالان تحت الشعاع قرار گرفته است.


رئیس انجمن صنفی شرکت ها باربری یزد اعلام کرد: ما حاضریم از جانب انجمن هزینه کنیم تا بساط این دلالان برچیده شود؛ ولی اراده ای از سوی مسئولین نمی بینیم.

 

 

حتی حاضریم برای دلالان ایجاد اشتغال کنیم اما متولیان امر حمل و نقل...


وی گفت : ما حاضریم در راستای رفع این معضل ، با تمام افرادی که دلسوز حمل و نقل استان هستند همکاری کنیم و حتی حاضریم این دلالان را سامان دهی کنیم و برایشان شغل قانونی دست و پا کنیم؛ ولی متاسفانه نیت برخی مسئولین در راستای حل این معضل نیست و دلالان به ابزار دست برخی، برای سود جوئی تبدیل شده اند.


رسولی عنوان کرد: اگر متولیان امر حمل و نقل خواستار «تعادل در عرضه و تقاضا» در بار هستند، پس چرا آن ها از 3 درصد سهم خود کم نمی کنند و همیشه دست خود را به جیب راننده و شرکت می کنند ؟!

 

 

عدم رعایت تعرفه مصوب سال 73 در خارج از پایانه و عدم امکان رقابت/ اشکال اصلی پایانه یزد در «ساختار مدیریتی»

 

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه سال 73 انجمن صنفی رانندگان و شرکت ها تعرفه را تعیین می کنند؛ ولی متأسفانه این تعرفه فقط در سطح پایانه اعمال می شود و در خارج از پایانه این تعرفه رعایت نمی شود و این باعث شده است که امکان رقابت وجود نداشته باشد.


وی تاکید کرد: در پایانه بار بندرعباس ، روزانه هزاران بار عرضه و حمل می شود؛ ولی دلالی وجود ندارد . چون مدیریت دلسوز وجود دارد ولی پایانه یزد با این معضل دست و پنجه نرم می کند و مسئولین نیز به جای سامان دهی ، «دلالی بار » را شغل می دانند! در صورتی که بر اساس قوانین موجود، دلال «مفسد اقتصادی» است.


وی اشکال اصلی پایانه یزد را در «ساختار مدیریتی» ناصحیح دانست که با سیاست های اشتباه ، حمل و نقل استان را «ضربه مغزی» کرده است.

 

 

در قانون تعیین حوزه جغرافیایی تجدید نظر شود/ رانندگان یزدی 15 روز معطّل می شوند، غیر بومی ها نیم ساعت!


 «نایب رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل یزد» نیز در ادامه اظهار داشت: علت اصلی دلال بازی ذر پایانه یزد، قانون حوزه جغرافیایی است و حتماً باید در آن تجدید نظر شود ؛ زیرا در این تقسیم بندی حوزه شهر یزد به شدت کم شده و از طرف دیگر بسیاری از کارخانجات به خاطر مسائل زیست محیطی از محدوده شهر بیرون برده شده اند و این باعث شده عملاً در حوزه یزد ، باری برای حمل وجود نداشته باشد . در صورتی که شهرهای اطراف یزد با حجم انبوه بار مواجه هستند و این باعث شده دلالان برای پیدا کردن ناوگان شرکت های شهرستان به پایانه بیایند و این هرج و مرج را بوجود آورند.


وی با بیان این که خواب راننده یزدی در پایانه بار یزد ، بین 10 تا 15 روز است گفت: وجود دلالان باعث شده خواب رانندگان غیر یزدی به ساعت هم نرسد و بار را بگیرند.

 

 

 80درصد بارها به سالن اعلام بار نمی رود/با شعار «شرکت محوری» قصد نابود کردن سیستم حمل و نقل استان را دارند


امیری تاکید کرد: 80 درصد بارها به سالن اعلام بار نمی رود حتی برای یکبار، در صورتی که بشیری مدیر کل سازمان حمل و نقل گفته بود امکان ندارد و همه بارها برای یکبار به سالن می رود.


وی عنوان کرد: نرخ کرایه باید در سراسر استان رعایت شود و در گذشته که رعایت می شد ما مشکلی نداشتیم ولی اکنون آقایان با شعار شرکت محوری و شرکت توانمند قصد نابود کردن سیستم حمل و نقل استان را دارند و در این بین شرکت های معدودی که کاغذی هستند بمانند و فعالیت کنند و بقیه به امان خود رها شوند.


امیری افزود: شرکت های به اصطلاح توانمند شرکت های کاغذی ای هستند که با انحصار گرایی سعی در بیرون کردن شرکت ها ی دیگر از صحنه رقابت هستند و در این راه از حمایت همه جانبه مسئولین برخوردار هستند.

 

 

رشد قارچ گونه شرکت ها در یزد

وی از روند ثبت و ایجاد قارچ گونه شرکت در استان گلایه کرد و گفت: درست است که به زعم آقایان بار در سطح استان 3 برابر شده ولی چرا شرکت ها رشد 600 درصدی داشته اند و این توازن عرضه و تقاضای ادعای آقایان را نقض می کند و همین رشد چند برابری توازن عرضه و تقضا را به هم زده و دلالان میوه این سیاست های اشتباه هستند.


امیری برای حل معضل دلالی و سروسامان گرفتن حمل و نقل استان گفت: ابتدا باید مسئولین استانی و کشوری برای حل این موضوع اراده خود را اعلام کنند و قدم های اجرای آن را نیز بردارند و دست از مدیریت سلیقه ای تحمیلی بردارند و در حوزه جغرافیایی تجدید نظر شود تا بارگیری در سطح استان برای تمامی شرکت ها آزاد شود و در اینجا رقابت سالم می شود و نه در فضای انحصاری.

 


وی در پایان خاطر نشان کرد بدون داشتن برنامه ای جامع و همه جانبه نمی توان آینده ای برای حمل و نقل استان تصور کرد.

 

ملانوری رئیس انجمن صنف رانندگان پایانه یزد اظهار داشت: حمل و نقل استان یزد یکی از بزرگترین صنعت استان و کشور است که متأسفانه در استان یزد در حال فراموش شدن است.

 

آمارهای مدیرکل سازمان حمل و نقل یزد ساختگی است/ با مدیریت سلیقه ای نمی شود حمل و نقل استان را اداره کرد


وی تأکید کرد:آمارهای مدیرکل سازمان حمل و نقل یزد ساختگی است و این مدیر کل ضربه ای که بر پیکره حمل و نقل ما زده هیچ مدیر دیگری نزده است و بشیری سعی دارد با آمارهای ساختگی و گمراه کننده بر سوء مدیریت خودش سرپوش بگذارد.

 


ملانوری عنوان کرد: با مدیریت سلیقه ای نمی شود حمل و نقل استان را اداره کرد بلکه باید آقایان تابع قانون باشند و مشکل ما با بشیری نیست با مدیریت بد اوست برای ما فرقی نمی کند که چه کسی رئیس باشد اصلا چوب کبریت بذارند ولی مشکلات باید رفع شود و با فرافکنی نمی شود مشکلات را پنهان کرد.

 


وی با بیان اینکه نرخ کرایه مطابق 20 سال گذشته تابع توافق دو انجمن صنفی رانندگان و شرکت هاست گفت: متأسفانه این نرخ فقط در سطح پایانه رعایت می شود در صورتی که باید در سراسر استان رعایت شود ولی آقایان می خواهند با تز خود پایانه بار و رانندگان را نابود کنند.

 

 در یزد آقایان با شغل خواندن دلالی اقدامی در جهت رفع این آفت نمی کنند/سیستم حمل و نقل پایانه بندر عباس در یزد پیاده سازی شود
ملانوری افزود من تا کنون چند سفر به پایانه های اراک و تهران داشته ام ولی از دلال خبری نیست ولی در یزد آقایان با شغل خواندن دلالی اقدامی در جهت رفع این آفت نمی کنند.

 

وی تاکید کرد: ما خواستار آن هستیم که سیستم حمل و نقل پایانه بندر عباس در یزد پیاده سازی شود تا این مشکلات را نداشته باشیم ولی مسئولین امر بدون دلیل قانع کننده ای قبول نمی کنند که این طرح اجرائی بشود.

 


ملانوری در مورد وضعیت بهداشت پایانه یزد گفت: ما قبول داریم که وضع بهداشت به حال خود رها شده ولی سازمان نظارتی ندارد.

 


نکته جالب این که خبرگاریزد رسا به توصیه رانندگان ، برای پیگیری وضعیت بهداشت پایانه بار یزد ، با درهای قفل شده سرویس های بهداشتی مواجه شد که شواهد حاکی از آن بود که چند لحظه قبل قفل شده بودند!!

 

بشیری مدیرکل حمل ونقل استان یزد چه گفته بود

 

 

 

 

«قانون جنگل» در پایانه یزد

مدیر کل حمل و نقل استان یزد هفته گذشته در مصاحبه با خبرنگار یزد رسا گفته بود: دلالی شغل است! و نمی شود با آن ها برخورد کرد و آن ها بازاریاب شرکت های حمل و نقل هستند در حالی که مسئول صنف رانندگان در واکنش به اظهارات بشیری این آمار را غیر واقعی اعلام کرد.
 

به گزارش خبرنگار یزد رسا؛ امروزه یکی از مشکلات بزرگ رانندگان که شاید نتوان از آن چشم پوشی کرد حساب دلال بازی هایی است که در پایانه های باربری به بلای جان رانندگان تبدیل شده است.


استان یزد نیز از وجود این دلالان مستثی نیست و پایانه باربری یزد یکی از پایانه هایی است که دچار این معضل شده است به طوری که دلال بازی، رانندگان را به مرز ورشکستگی رسانده است!

یزد رسا بر پی بررسی این مشکل ریشه دار، با حضور در پایانه باربری یزد با تعدادی از رانندگان با سابقه به مصاحبه پرداخت که هر کدام از رانندگان یزدی با گلایه از آشفته بازار پایانه با بری یزد، همه از دلال بازی برخی افراد نفوذی به شدت اعلام نارضایتی کردند.

 

به دنبال این نارضایتی رانندگان یزدی خبرنگار یزد رسا همت خود را برای بررسی بیشتر این معضل به کار بست و به سراغ مسئولین مربوطه رفت تا ابعاد این مسئله را از طریق آن ها دنبال کند.

 

محمدرضا بشیری مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد رسا به اشاره به وجود دلالان در پایانه یزد اظهار داشت: در پیدایش این دلالان عوامل متعددی دخیل هستند که یکی از این مشکلات ناشی از رکود تورمی است که در کشور وجود دارد و این رکود تورمی باعث شده است که تولید کالا و منابع در استان کاهش پیدا کند و در نتیجه وضعیت حمل و نقل نیز دچار مشکل شود.

 


وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی ترابری کشورنرخ کرایه حمل و نقل کالا بر اساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد افزود: در پایانه یزد سالن اعلام بار داریم که این سالن در ضوابط ما جایگاهی ندارد و سیاست ما تقویت و حذف آن نیست و در پایانه های جدید استان سالن اعلام بار تعبیه نمی شود.

 


وی گفت: سالن اعلام بار برای رانندگان و شرکت های ضعیف مفید است و برای شرکت ها و رانندگان قوی ضرر دارد و جلو فعالیت آن ها را می گیرد و سالن اعلام بار موجب می شود که مزایده شکل بگیرد در صورتی که باید مناقصه ای باشد.

 


بشیری اظهار داشت: سیاستی که در این اداره دنبال می کنیم شرکت محوری است و نه راننده محوری و آن چیزی که برای ما مهم است وجود شرکت های توانمند است.


وی تأکید کرد: که در پایانه بار همه شرکت ها موظفند که بارهای خود را در سالن اعلام بار بفرستند و اگر شرکتی نفرستد با آن برخورد می شود.

 

این اظهارات در حالی گفته می شود که خبرنگار یزد رسا قبلا به نقل از رانندگان از عدم اعلام بار گزارش داده بود که بشیری این موضوع را بشدت تکذیب کرد و گفت:خود رانندگان به سالن نمی آیند و بار نمی گیرند!


وی درصد جذب بار در سالن اعلام بار توسط رانندگان را حدود 30 درصد اعلام کرد و گفت: رانندگان به سالن نمی آیند و قریب به 70 درصد بارها را جذب نمی کنند!

 

دلالی شغل است/دلالان بازاریاب شرکت های حمل و نقل از ادعا تا واقعیت

بشیری در مورد وجود دلالان گفت: دلالی شغل است! و نمی شود با آن ها برخورد کرد و آن ها بازاریاب شرکت های حمل و نقل هستند.


بشیری مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان یزد در ادامه اظهار داشت: انجمن صنفی رانندگان یزد به سود رانندگان یزدی عمل نمی کند و با جلوگیری از سیستم عرضه و تقاضا موجبات این وضع را فراهم کرده است.



وی در مورد سالن اعلام بار گفت: در سیاست های ما برای تقویت آن برنامه ای نداریم و باید پایانه یزد به سمتی حرکت کند که عرضه و تقاضا خودش قیمت و تعامل ایجاد کند.

 

بشیری در مورد راهکارهای رفع معضل دلالان گفت: باید سیستم عرضه و تقاضا در پایانه یزد نهادینه شود و شرکت های شهرستانی و مرکز استان تفاهم نامه همکاری امضا کنند تا این واسطه ها را از بین برود و با شرکت هایی که اعلام بار در سالن ندارند برخورد شود.

 

اما آن روی سکه...

 

با پیگیری های بیشتردر خصوص اظهارات مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان یزد خبرنگار یزد رسا به سراغ صنف رانندگان استان یزد رفت که با اظهارات متفاوت و قابل تأمل این مسئول روبرو شد!


مسئول صنف رانندگان قرار گرفت در واکنش به اظهارات بشیری این آمار را غیر واقعی اعلام کرد و تصریح کرد: این آمار از روی توجیه بیان شده است و آقایان خبرندارند که در پایانه چه خبر است!

 


ملانوری گفت: اگر این موضوع را به طور حضوری پیگیری کنید مطمئناً آمارهای اشتباه  مدیر کل حمل و نقل استان یزد عیان می شود.

 

مسئول صنف رانندگی با اشاره به اظهارات بشیری در خصوص اینکه «نمی شود با آنها برخورد کرد و آن ها بازاریاب شرکت های حمل و نقل هستند» گفت: خود شرکت های حمل و نقل اعلام کرده اند که دلالان به شرکت ها مرتبط نیستند پس چطور می شود این ادعا را کرد که دلالی شغل است!

 

حال با اظهارات مدیر کل حمل و نقل استان یزد در خصوص رانندگان قوی و ضعیف و عدم حمایت از رانندگان و شرکت های ضعیف یاسد گفت آیا این همان قانون جنگل نیست که قوی می ماند و ضعیف نابود می شود؟!

 

 

آیا بهتر نیست که به مشکلات توجه بیشتری شود تا رانندگان از این وضعیت نابهنجار نجات یابند؟ رانندگان یزدی و بومی که سال ها است با این معضل دست و پنجه  باید برای رفع مشکل دلالان به کجا مراجعه کنند؟

 

 

مگر نه این است که دست فروشان و فروشندگان بدون مجوز بدون هیچ وقفه ای دستگیر یا فعالیتشان متوقف می شود حال مسئولان را چه شده که دلالان بدون مجوز آزادانه نان مردم را آجر می کنند؟

 

 

خبرنگار یزد رسا بنا به رسالت رسانه ای خود تا رسیدن به نتیجه مطلوب این موضوع را پیگیری خواهد کرد پیگیری ها را ادامه می دهد  و ابعاد این معضل را هرچه بیشتر بررسی می کند.

 

انتهای پیام/ع




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.