بازگشت به صفحه کامل
شهردار میبد:

دفاتر تسهیل گری جهت بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در میبد ایجاد می شود/ پلاکهای بافت فرسوده و تاریخی میبد در طرح تفضیلی جدید جداسازی می شود


شهردار میبد گفت: با همکاری شهرداری و ستاد بازآفرینی بافت های فرسوده دفاتر تسهیل گری جهت بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در میبد ایجاد می شود.

محمود اسد زاده شهردار میبد در گفتگو با خبرنگار میبد خبر در خصوص بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری میبد بیان داشت: در راستای بازسازی و بهسازی بافتهای فرسوده طرحی آماده شد که امیدواریم با مشارکت خود مردم بتوان نسبت به زیر ساخت ها و امکاناتی که در بافتهای فرسوده نظیر آب، برق، گاز، جاده و نزدیکی به شهر وجود دارد این بافت ها را احیا و دوباره حیات را به این بافت ها برگرداند.

وی افزود: منازل جدیدی که بافت های فرسوده احداث می شود در اختیار جوانان برای زندگی قرار خواهد گرفت و اولویت اصلی نیز برای زوج های جوان و خانواده های مستمند با نگاه تامین مسکن این اقشار جامعه می باشد.

اسد زاده با اشاره به نقش شهرداری ها در احیای بافت های فرسوده شهری اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی و بودجه بندی دولت در این راستا برای سال 97 شهرداری ها موظفند در راستای بهسازی و بازآفرینی بافت های فرسوده همکاری ویژه ای با دولت و بخش خصوصی داشته و در اصلاح معابر و تامین زیرساخت های لازم، ایجاد و استقرار مراکز خدمات شهری مثل پارکینگ محل و مساجد، سرویس بهداشتی محل و بازآفرینی بازار سابق محل نقش خوبی را ایفا کنند.

شهردار میبد با تاکید بر این موضوع که در این طرح مردم با مشارکت و همکاری خود می توانند صاحب خانه در بافت فرسوده شوند، گفت: دولت برای اجرای این وامی در حدود 80 میلیون تومان با سود 6 درصد در اختیار مردم قرار می دهد که آنها می توانند با دریافت این وام که باز پرداخت ان نیز بازه طولانی دارد و با پیشرفت کار در مدت دو یا سه سال صاحب خانه در بافت فرسوده شوند. در این زمینه مردم نقش برجسته ای داشته و باید خودشان در اجرای این امر مشارکت فعالی داشته باشند. 

وی با اشاره به اینکه اداره اوقاف میبد با همکاری در این طرح نقش مهمی را در بازآفرینی بافت فرسوده داشته باشد، ابراز داشت: اداره اوقاف میبد می تواند مشارکت خوبی در این طرح داشته باشد و در واگذاری  املاک اوقافی را برای تبدیل به احسن شدن و تبدیل وضعیت انها همکاری داشته باشد که این امر با هماهنگی و رایزنی های انجام شده با مرکز استان و مدیر کل اوقاف قابل انجام است.

اسد زاده به محلاتی که در میبد برای اجرای این طرح انتخاب شده اند اشاره و گفت: سه محله علی آباد، میبد بالا و پایین و شهیدیه در سال 97 به عنوان محلات اصلی پروژه های متععدی معرفی شده که انتظار است ادارات خدمات رسان و کلیه مراکزی که می توانند به دولت در اجرای این طرح کمک کنند و پروژه هایی مورد نظر که لازم بوده در این محلات ایجاد شده یا بازسازی شود آنها را تایید و به ستاد بازآفرینی معرفی تا بتوانیم از طریق آنها بودجه ای بر اساس موارد مصوب از مراکز اصلی آنها در تهران اختصاص دهیم.

شهردار میبد بر استفاده شهروندان از این فرصت مناسب برای بازسازی و بهسازی بافت فرسوده تصریح داشت و عنوان کرد: شهرداری در تعرف انجام و اجرای این پروژها، ستاد بازآفرینی در بافت فرسوده و تاریخی میبد مستقر کرده که مهندسین معمار و فنی در آن مشغول به کار بوده و مردم می توانند برای دریافت اطلاعات در مورد نحوه اخذ وام و اجرای این طرح به این مجموعه مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه در طرح تفضیلی قبلی میبد بین بافت تاریخی و فرسوده تمایزی صورت نگرفته، بیان داشت: متاسفانه این امر در طرح تفضیلی که توسط شرکت شاران طراحی شده پیش بینی نشده و طرح مذکور مورد تایید شورای شهر و شهرداری نیست و باعث شده که مشکلات زیادی برای مردم این مناطق بوجود آید. شهرداری آمادگی این را دارد که با همکاری مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی پلاک های بافت تاریخی و فرسوده را ازهم جدا کرده تا طرح ویژه تفضیلی بافت تاریخی تعریف خاص خود را داشته و شهرداری نیز موظف است برای حفظ و بهسازی آن به میراث فرهنگی کمک کند ولی در راستای بافت های فرسوده ما باید برنامه های ستاد بازآفرینی را ایجاد کنیم و این می طلبد که دوستان میراث فرهنگی همکاری لازم را با شهرداری و مشاور طرح تفضیلی جدید داشته باشند تا بتوانیم بخش زیادی از مشکلات بافت های فرسوده را مرتفع کنیم.

اسد زاده درباره طرح های پیشنهادی شهرداری برای بازسازی بافت های فرسوده اظهار دااشت: ایجاد دفاتر تسهیل گری در مناطق هدف به منظور مذاکره با مردم برای در اختیار قرار دادن اطلاعات طرح و قیمت گذاری ها به آنها، دعوت و توجیه سرمایه گذاران در بافت های فرسوده و تاریخی و مشارکت مردم و ادارات و نهادهای متولی را در جهت ایجاد طرح و معرفی آن به ستاد بازآفرینی از برنامه های اصلی برای اجرای طرح بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده می باشد.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه در طرح تفضیلی قبلی حدود 700 هکتار بافت تاریخی و فرسوده و به همین میزان باغات هم پیوند در میبد داریم لازم است برای فضای شهر، میراث گذشتگان و باغات میبد با توجه به اینکه میبد بعنوان باغ شهر معروف می باشد تلاش کرد.

انتهای پیام/اد




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.