بازگشت به صفحه کامل
رئیس سازمان نظام پرستاری کشور:

در حوزه بهداشت و آموزش ضعف جدی داریم/ سود ذینفعان وزارت بهداشت از درمان محوری


رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: بجای اینکه هزینه های هنگفتی در زمینه درمان صورت گیرد باید مسئولین و متولیان وزارت بهداشت توجه ویژه ای به امر بهداشت و آموزش داشته باشند.

 علی‌محمد آدابی رئیس سازمان نظام پرستاری در گفتگو با خبرنگار میبد خبر با بیان اینکه در مدلهای تعالی کیفیت نیروی انسانی بعنوان اصل مهمی مطرح می باشد، بیان داشت: ایجاد ساختمان، بخش، تجهیزات زمانیکه نیروی انسانی ماهری وجود نداشته یا با کمبود نیروی انسانی مواجه باشد کاری انجام نشده است و شعار سلامت مردم در این زمینه نوعی شعار پوپولیستی است.

وی افزود: منابع فیزیکی به اندازه نیروی انسانی اهمیت ندارند ابتدا باید به نیروی انسانی رسیدگی شود که در این زمینه آموزش و فرهنگ سازی برای ایجاد تعادل در زندگی و کار به منابع انسانی از مباحث دارای اهمیت بالاست.

آدابی با اشاره به این موضوع که بالاترین تامین اجتماعی حفظ سرپرست خانوار است، ابراز داشت: وقتی پدر یک خانواده در قید حیات باشد خانواده را اداره می کند و نیازی نیست که سازمانهای خدمت رسان مثل بهزیستی بصورت غیر مستقیم برای اداره یک خانواده اقدام کنند و مقدار قابل توجهی از هزینه ها کاسته می شود. در این راستا باید شیوه زندگی سالم به پرسنل آموزش داده شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری در مورد مطالبات و معوقات پرستاران اذعان داشت: پرستاری پس از معدنکاری دومین شغل سخت و زیانبار به شمار می رود و این لازمه توجه بیشتر مسئولین به این قشر از جامعه می باشد. مطالبات پرستاران یک موضوع سطحی نیست. تا زمانیکه منابع با مشکل اولویت بندی روبروست و بدون در نظر گرفتن سیستم ارجاع و پزشک خانواده این  منابع به سمت دارو، تجهیزات و ها تک برود مشکلات وجود خواهد داشت و هرچه تزریق پول بیشتر انجام شود مشکلات بیشتر می‌شود مگر زمانیکه اصلاح ساختار صورت گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه استقراض 15 هزار میلیارد تومانی وزرات بهداشت از اسناد خزانه دولتی و شبه ربوی برای پرداخت بخشی از مطالبات و بدهیهای سال 96 این وزراتخانه باعث شده که این تامین اعتبار از منابع مالی سال 97 صورت گیرد و با این استقراض ها تا 40 سال آینده این بدهی ها قابل پرداخت نیست و دولتهای آینده را با مشکل جدی روبرو می کند در این زمینه باید سیستم فعلی اصلاح یا تغییر یابد.

آدابی با اشاره به این موضوع که منابعی که به وزارت بهداشت تعلق می گیرد مبالغ قابل توجهی است اذعان داشت: سالانه 140 هزار میلیارد تومان در نظام سلامت خرج می شود که به عقیده بنده با این پول می توان بهتر از اینها عمل کرد. متاسفانه ذینفع بودن عده ای مانند وارد کنندگان تجهیزات باعث شده تا مدیریت درستی بر منابع وجود نداشته باشد و این سوء مدیریت مشکلات فراوانی را برای نظام سلامت بوجود آورده است. اگر مشکل مدیریت منابع حل شود تامین نیرو نیز به درستی صورت خواهد گرفت. به عقیده بنده وزارت بهداشت باید برعهده فردی اقتصاد دان یا تحصیل کرده در زمینه بیمه باشد در این مورد وزرای قبلی این وزراتخانه این مطلب را تایید کرده اند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان این موضوع که 540 بیمارستان مشمول طرح تحول سلامت هستند در مورد مزایا و معایب این طرح اذعان داشت: نباید برخی ویژگی‌های مثبت این طرح مثل ایجاد اورژانس هوایی است را نادیده گرفت اما در گام سوم این طرح متأسفانه بی‌جهت تعرفه‌های پزشکی افزایش دویست درصدی داشته است که با شعار پرداخت از جیب نیز سازگار نیست و هیچ توجیهی برای آن نشده است و سالانه ده هزار میلیارد تومان در این طرح هزینه شد که به اسم مردم ولی به کام دیگران بود.

وی درباره عدم اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز توضیح داد: در رابطه با اجرایی شدن این طرح از کمیسیون اصل 90 که ضامن و ناظر اجرای قوانین است و کمیسیون اجتماعی و بهداشت درمان مجلس به کرات پیگیر شدیم که در این رابطه اعتبار هزار میلیاردی طرح در کمیسیون بهداشت و درمان تایید شد منتهی در کمیسیون تطبیق اصلا مطرح نشد. تنها امیدی که برایمان مانده مطرح شدن این طرح در صحن علنی مجلس است. که امیدواریم با توجه به درک وضعیت پرستاران توسط نمایندگان ان شاالله این طرح رای بیاورد.

رئیس سازمان نظام پرستاری  پیشنهاد استفاده از مشاور و روانشناس را برای کاهش استرس و بررسی مشکلات پرستاران و کارکنان مراکز درمانی را از طریق صحبت کردن و گفتمان با این افراد ارائه کرد.

آدابی با بیان اینکه سالانه در کشورهزینه هنگفتی صرف درمان می شود، گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی در کشور ما نسبت به سایر کشورهای پیشرفته مورد عنایت قرار نگرفته و مغفول مانده این است ما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم ولی متاسفانه جنبه بهداشتی و آموزشی آن را رها کرده و فقط به دنبال درمان هستیم. مساله ای که بصورت ریشه ای باید به آن توجه داشت بهداشت و آموزش است که این آموزش هم باید برای پزشکان هم برای مردم باشد و بجای اینکه هزینه هنگفتی را صرف درمان کنیم به بحث پیشگیری و غربالگری توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی در پایان با بیان این موضوع که در حوزه بهداشت و آموزش ضعف جدی داریم خاطر نشان ساخت: علت اصلی این ضعف و عدم توجه کافی به مقوله بهداشت و آموزش سود ذینفعان وزارت بهداشت است که باعث شده در حال حاضر درمان محور باشیم.

انتهای پیام/اد

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.