بازگشت به صفحه کامل

درسی که باید از اربعین گرفت


اما بیاییم این طرف مرز! جایی که زائران خسته که پس از طی کیلومترها به وطن بازگشته اند. آنها باید برای تهیه بلیط اتوبوس دو یا سه برابر مبلغ اصلی را پرداخت کنند...

به گزارش میبدخبر: اربعین سالار شهیدان با حضور 20 میلیون عاشق دلداده امام حسین(ع) از آیین و کیش های مختلف در فضایی که تروریست های داعش، زوّار را به حملات تروریستی تهدید می کردند با شکوه و عظمت خاصی برگزار شد. حضوری که باعث شد پس از چند روز، سکوت رسانه های غربی بالاخره بشکند و برخی از آنها این عظمت را به نظاره بنشیند و به تصویر بکشند و از قاب دوربین های خود برای جهانیان این حادثه عظیم را مخابره کنند.

یکی از درس هایی که از این مراسم باشکوه شیعیان می توان گرفت درس اخلاص و صمیمیت است؛ یکی از نشانه های اخلاص این است که مؤمنان یکدیگر را به خاطر خدا دوست داشته باشند. در پیاده روی اربعین باید این درس را از مردم عراق گرفت که مخلصانه همه زندگی خود را در اختیار زائرین قرار می دهند و به آن ها عشق می ورزند.

آنچه در این جا به آن می پردازیم رفتار و اعتقاد افرادی است که در این راه زائرین را همراهی می کنند. به این مطلب از هافینگتون پست دقت کنید: «یک بخش از این مراسم سوگواری که هر مشاهده کننده ای را بهت زده می‌کند دیدن این صحنه است که هزاران چادر که آشپزخانه موقت هستند توسط روستاییان منطقه در کنار مسیر زائران برپا شده است. گردانندگان موکب ها، جلوی زائرین را می‌گیرند، با آن‌ها راه می‌روند و از آن‌ها خواهش می‌کنند که دعوت آن‌ها را بپذیرند که اغلب شامل یک مجموعه کامل از خدمات مناسب برای پادشاهان است: در ابتدا پاهای شما ماساژداده می‌شود، سپس غذای گرم و خوشمزه تعارف می‌کنند و بعد از آن از شما دعوت می‌شود که استراحت کنید، در حالی که لباس‌های شما شسته و اتوزده می‌شود و بعد از بیداری به شما بازگردانده می‌شود و البته همه این کارها رایگان و با مهربانی صورت می‌گیرد. بیش از ۵۰ میلیون وعده غذایی در هر روز در اربعین، که برابر است با ۷۰۰ میلیون وعده غذایی برای زائران در طی این مدت از زمان، که تماماً نه به وسیله ایالات متحده و خیریه‌های جهانی بلکه به وسیله کارگران فقیر و کشاورزانی که در طی سال کار می‌کنند تا بتوانند رضایت زائرین را جلب کنند فراهم می‌شود».

شیعیان جنگ زده عراق با تمام وجود در این چند روز دارایی خود را خرج زائرین اباعبدالله الحسین می کنند. این پذیرایی ها و اکرام کردن ها نشان می دهد مسلمانان چقدر محبت دارند و همین پیام های اسلام ناب است که هجمه های اسلام هراسی غرب را خنثی کرده و دشمنان را ناچار به بایکوت خبری این پیاده روی می کند.

شما هم در این چند روز از رسانه ملی و یا فناوری های نوین ارتباطی دیگر صحنه هایی را شاهد بوده اید که مردم عراق زوّار را به اصرار به خانه می برند تا از آنها پذیرایی کنند. بسیاری از آنهایی که به عزاداران اربعین حسینی خدمات می دهند شاید بعد از اربعین برای تهیه مایحتاج خود مشکل داشته باشند.

اما بیاییم این طرف مرز! جایی که زائران خسته که پس از طی کیلومترها به وطن بازگشته اند. آنها باید برای تهیه بلیط اتوبوس دو یا سه برابر مبلغ اصلی را پرداخت کنند. مسئول حمل و نقل کشوری در گفتگویی ویژه خبری شب گذشته این مسئله را تایید کرد و حق را به رانندگان داد. گرچه ما نیز حق را به رانندگان می دهیم که یک طرف مسیر را بدون مسافر باید بپمایند، اما آنچه فارغ از بحث های مدیریتی و دیگر در اینجا باید به آن پرداخته شود ضعفی ایمانی ما نسبت به مردم جنگ زده عراقی است که تمام مایحتاجشان را خرج زائرین می کنند.

حال این مهمان نوازی را با برخی از هموطنانمان مقایسه کنید. چند روز دیگر شهادت امام رضا(ع) است. امامی که قلب میلیون ها شیعه برایش می تپد. امامی عزیزی که از طرف پیامبر به عنوان پاره تن خطاب شده است. وجود نازنین امام رئوف در مشهد الرضا باعث شده که برکت خاصی به ایران اسلامی داده شود و هر ساله شیعیان جهان برای زیارت آن حضرت به سوی این مکان رهسپار شوند.

اگر در آخر ماه صفر به مشهد الرضا رفته باشید با نگارنده هم عقیده هستید که هتل ها، سوئیت آپارتمان ها و منزل ها، اجاره هایشان چند برابر روزهای عادی می شود. نه تنها کسی شما را رایگان اسکان نمی دهد بلکه نسبت به مواقع عادی باید چندین برابر هزینه پرداخت کنید. این مسئله فقط به اسکان بر نمی گردد. همه چیز در این شهر زیارتی به یک باره گران می شود تا برخی افراد از خیل مشتاقان امام هشتم بیشترین سود را به گمان خود به جیب بزنند. تفاوت اینجاست. تفاوت در اعتقادات کسانی است که در شهرهای زیارتی زندگی می کنند. شیعیان عراق معتقدند در این راه هرچه خرج کنند امام حسین(ع) چندین برابرش را به آنها می دهد ولی این دیدگاه در برخی از ما ایرانی ها کم رنگ تر است. گرچه این مسئله را نمی توان به همه سرایت داد و منکر مهمان نوازی از سوی برخی از هموطنانمان شد. مردم نوع دوست ایران اسلامی در اقصی نقاط کشور به مانند حسینیه ایران (یزد) آنقدر برای ائمه هزینه می کنند که قابل وصف نیست. نذورات یزدی ها، زنجانی ها، تبریزی ها و ... واقعا زبان زد است. و حتی در روز شهادت امام رضا(ع) در برخی از مساجد و حسینیه هایی که متعلق به مردم دیگر استان هاست در مشهد الرضا با پخت نذری و توزیع آن بین زوار از آنها پذیرایی می شود.

از دیگر سو با وجودی که وسعت حرم رضوی چندین برابر شده است برای زائری که به عشق امام رضا فقط می خواهد یک یا دو روز را در مشهد بگذارند یک مکان یک متری برای استراحت در آستان قدس نمی تواند پیدا کند( البته به جز فضای سبز اطراف حرم و خیابان ها) چه رسد به مکان رایگان برای استراحت. اما آنچه در تشرف به عتبات عالیات مشاهده می کنید وجود مکان هایی برای استراحت زائرانی است که چهارشنبه و پنج شنبه ها برای زیارت به آن مکان های مقدس می آیند. شما تنها با ارائه یک کارت هر تعداد پتو و لوازم دیگر را خواسته باشید در اختیارتان قرار می دهند و مکانی نیز برای استراحت زائرین تعبیه شده است.  

از زاویه دیگر زائران شیعه کشورها و به خصوص اعراب شیعه هستند که هر ساله وارد مشهد می شوند. نگاهی که برخی از کسبه، رانندگان تاکسی، هتل داران و... به این قشر از زائران دارند نگاه صرفا پولی است.

«البته ماجرا به اين تلخي هم که ما روايت مي‌کنيم نيست و هنوز عرق مهمان نوازي در خوي بسياري از ايراني‌ها جريان دارد اما معدود افرادي که کلاه گذاشتن و سرکيسه کردن زائران عربي را در دستور کار خود دارند؛ باعث شده اند تصورات ذهني بسياري از اين زائران عرب نسبت به ايران و ايراني تغيير يابد به گونه‌اي که وقتي پاي درددل بسياري از عرب‌هايي که کيف پولشان را در بدو ورود دزديده شده، يا به چشم شکار به ايشان نگاه شده و با القاب مختلف مورد تمسخر قرار گرفته‌اند و... بنشينيد، خواه ناخواه دلگير خواهيد شد، البته نه براي عرب‌ها، بلکه براي فرهنگ و تمدن و ديني که هنوز به آن مي‌باليم!» (نقل از سایت عصر ایران)

امیدواریم که در هر اربعین حسینی یک درس از این اجتماع عظیم شیعه بگیریم. اعتقاد راستین شیعیان عراق نسبت به ائمه باید در خیلی از ما نیز تقویت شود. ائمه ما نور واحدی هستند که شیعیان باید در رفتار و کردار، کلام آنها را در سرلوحه کار خود قرار داده تا بتوانیم به مدینه فاضله که همان سبک زندگی اسلامی است دست پیدا کنیم.

 

 




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.