بازگشت به صفحه کامل

درباره جشنهایی که ما میگیریم!


هرساله اعیاد شعبانیه و بخصوص جشن نیمه شعبان در سطح شهرستان گرامی داشته می شود وحضور جمع زیادی از جوانها در برپایی، اجرا و پذیرایی از مردم در این جشنها جای شکرگزاری از درگاه ایزد منان را دارد و صد البته این همت بالا جای شعف و خوشحالی دارد.

هرساله اعیاد شعبانیه و بخصوص جشن نیمه شعبان در سطح شهرستان گرامی داشته می شود وحضور جمع زیادی از جوانها در برپایی، اجرا و پذیرایی از مردم در این جشنها جای شکرگزاری از درگاه ایزد منان را دارد و صد البته این همت بالا جای شعف و خوشحالی دارد.

در تعالیم بلند دینی نیز بر این مهم تأکید شده است تا جایی که رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: « ... اخْتَارَ لَنَا شِيعَتَنَا يَنْصُرُونَنَا وَ يَفْرَحُونَ‏ بِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ بِحُزْنِنَا» (تحف العقول ص 123)

یعنی خداوند برای ما شیعیان ما را برگزید تا یاریگر ما باشند و در شادی ما شاد و در غم ما غمگین باشند.

اما در کنار این شادیها بایستی نکاتی را هم متوجه بود:

امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند:«لكلِ شيءٍ آفةٌ» یعنی برای هرچیزی آفتی است. (كنز العمّال : 44226 )

ازجمله، این جشنها آفاتی دارند که سالهاست از سوی علماء و روحانیون و مخصوصاً امام جمعه دانشمند شهرمان حضرت آیت الله اعرافی (زید عزه) به این آفات اشاره شده و راهکار آن هم بیان گردیده است.

امسال وقتی برخی از تصاویر این مراسمات را می دیدم که مثلا یک مجری جوان مرد جلو صدها مرد نامحرم چند خانم و دختر جوان رو دعوت کرده روی سن و یا نمایشهای سخیفی که اجرا شده و ... برایم سخت بود که چرا یک نفر نبوده به اینها تذکر بدهد که: «آقا می خواهی برنامه اجرا کنی چرا به این صورت؟»

بنده اجرای روی سن داشتم و در وادی مجری گری هم در میبد و هم در قم دستی بر آتش دارم و همین نوروز امسال در پارک بهاران برنامه های شاد و مهیج برای همه اعضای خانواده طراحی و هم اجراء نمودم.

 به اذعان بسیاری از افرادی که بعضا میبدی هم نبودند و برای اولین بار بود که اجرای یک روحانی را می دیدند علاوه بر محتوای بالای دینی اجرای شاد هم توانسته بود رضایت اکثریت مردم را با سلیقه های مختلف تأمین کند.

اجازه بدهید هم به عنوان یک متخصص در زمینه طراحی و اجرای نمایشگاهی و هم به عنوان یک کارشناس دینی مطالبی را گوشزد نمایم، باشد که در سالهای آینده جشنهای نیمه شعبان و اعیاد دیگر به گونه ای برگزار شود که مرضی رضای اهل بیت علیهم السلام باشد.

-وقتی ما برای کسی جشن میلاد می گیریم بایستی اول از همه به فکر شاد نمودن آن شخص باشیم، آیا غیر از این است؟

آیا موسیقیهای بعضا شبهه ناک و نمایشهای سخیف و سبک و اَداهای نامتعارف و دلقک بازی  و ... در شأن قطب عالم امکان حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)  است؟

اگر می خواهیم قلب حضرت را شاد کنیم، لازم است در شیوه برگزاری مراسمات هم به رضایتحضرت توجه کافی را داشته باشیم و از مشورت علماء دین بهره بگیریم .

برای هرکاری بایستی به متخصص آن رجوع نمود.

 برای برگزاری هر مراسمی لازم است از ماه ها قبل برنامه ریزی کرد علاوه بر تأمین مالی و مکان برگزاری و امکانات صوتی و غیره بایستی بازیگران و نویسنده و کارگردان و مجری و متن نمایشنامه و متن مجری و مسابقات و غیره را آماده کرد. مطمئنا اگر این تدارک صورت پذیرد از کارهای سلیقه ای دقیقه نَوَدی پرهیز خواهد شد.

 متن و اجراها بایستی با فرهنگ دینی و عرفی جامعه مطابقت داشته باشد چرا که مخاطب ما مردمی دیندار، با فرهنگی اسلامی هستند.

 هیچ مصلحتی بالاتر از صیانت از دین نیست. پس با بهانه های واهی نظیر «بگذارید مردم شاد باشند» «سخت نگیرید» «مشکلات مردم زیاده» و ... نمی تواند باعث عقب نشینی از مواضع بر حق دینی شود.

 حضور جوانها در این مراسمات امری لازم و ضروری است و این به معنای آن نیست که این جذب حداکثری بهانه ای شود برای آنکه خلاف شرع مقدس اسلام کاری صورت پذیرد. بلکه بایستی مطابق با احکام و دستورات دینمان و درعین حال مناسب ذائقه جوان برنامه ریزی نمود و این کار شدنی است کما اینکه نظیر آن در برنامه های مختلف دیگر انجام گرفته است.

 در پایان به نوبه خود از همه دست اندرکاران برگزاری جشنهای اعیاد  شعبانیه تشکر می نمایم و امید وارم به این مطالب در سالهای بعد اهتمام لازم داده شود.




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.