بازگشت به صفحه کامل
عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره):

خروج ترامپ از برجام، پیروزی گفتمان مقاومت در جهان بر گفتمان سازش و انفعال بود/ دولت با اعتماد به اروپا کشور را دوباره برای مدت ها معلق نگه ندارد/ مواضع اخیر ترامپ، جریان طرفدار آمریکا در ایران را له کرد


عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با مبارک خواندن خروج امریکا از برجام بیان داشت: خروج ترامپ از برجام، پیروزی گفتمان مقاومت در جهان بر گفتمان سازش و انفعال بود.

حجت‌الاسلام قاسم روان‌بخش در گفتگو با خبرنگار  میبد خبر در رابطه با موضع اخیر ترامپ در خروج از برجام و تشدید تحریم ها بیان داشت: موضع قرآن کریم در برابر استکبار از 1400 سال پیش تا کنون مشخص بوده و تصریح قرآن کریم بر این است که با امامن و سران کفر و استکبار مقاتله و مبارزه کنید برای اینکه آنها عهد شکن بوده و به پیمانشان وفا دار نخواهند بود و هر زمان که قدرت بگیرند به راحتی پیمانشان را می شکنند.

وی افزود: بر اساس همین فرمایش خدای متعال موضع مقام معظم رهبری نیز روشن بود و بارها به دولت فرمودند که دشمن به عهد خود و تعهدات بین المللی وفا دار نخواهد بود بنابراین به این مذاکرات خوشبین نیستم و باید بر توانمندی های داخلی تکیه داشت و کار را جلو برد.

دبیر سیاسی نشریه پرتو سخن با اشاره بر این موضوع که برخی در دولت و مجلس از سخنان حکیمانه رهبری تاثیر نگرفته و حتی در برخی موارد موضع گیری متفاوتی نیز با نظرات ایشان داشتند، اظهار داشت: متاسفانه با دیدگاهی که آقای روحانی و خیلی از مدعیان اصلاحات و اعتدال داشتند رسما در برابر رهبر معظم انقلاب موضع گرفته و گفتند «خوش بینی و بدبینی در سیاست بین الملل معنا ندارد». به هر حال دولت با یک موضع ملایم و منفعلانه وارد مذاکرات شد و از پیش هم پذیرفت که مذاکرات مساوی و برد برد بوده تا طرف های مقابل آن را بپذیرند، در این راستا رهبری انقلاب خیلی به روند مذاکرات کمک کرده تا کار به اینجا نرسد و مرتب از واژه هایی چون شفافیت، عدم سوء استفاده و یکی بدهید و یکی بگیرید استفاده کردند و تاکید داشتند که مذاکرات اینگونه نباشد که شما نقد بدهید و آنها نسیه پرداخت کنند. متاسفانه بحث های حکیمانه رهبری در گوش دولت تاثیر نگذاشت و آقایان لاریجانی و روحانی در مجلس و دولت این امر را بر کشور تحمیل کردند.

وی با بیان اینکه در برجام نقد دادیم و نسیه گرفتیم، ابراز داشت: خروج ترامپ از برجام اتفاق مبارکی بود چون وی هر چند ماه یکبار به بهانه بررسی و تصمیم گیری در برجام کشور، مسئولین، سرمایه گذاران خارجی و داخلی را بلاتکلیف می گذاشت و متاسفانه همه نگاه ها نیز به ترامپ بود که در نتیجه به نوعی کارها متوقف شده بود. خدا را شکر ترامپ خودش از برجام خارج شد و تکلیف همه را مشخص کرد. بعد از بیرون رفتن آمریکا از برجام کشور به سمت ثبات و آرامش خواهد رفت به شرطی که دولت آقای روحانی امید به دول اروپایی نداشته و کشور را دوباره برای مدتی معلق آنها و تصمیماتشان نگه ندارد.

حجت الاسلام روانبخش بهترین موضع را خروج ایران از برجام و از سر گیری فعالیت های هسته ای دانست و عنوان کرد: باید با تکیه بر توانمندی های داخلی و ملی و بر اساس فرمایشات حکیمانه رهبری که در ابتدای سال در حرم امام رضا(ع) داشتند برنامه ریزی واقع بینانه ای را کشور کرد و ما اگر در این زمینه 20 درصد محصولات داخلی خود را به کشورهای منطقه صادر کنیم بیکاری و رکود در کشور جمع شده و تولید فعال می شود و نیازهای کشور نیز با مراوداتی که با کشورهای منطقه خواهیم داشت حل شده و با این همه جوان آماده به کار و امکاناتی که در داخل داریم اگر برنامه ریزی درستی توسط مدیران صورت گیرد براحتی می توان از این معضلات عبور کرد. روند صنعت هسته ای را هم که پدر و مادر صنایع بسیاری در مملکت می باشد سرعت بخشید. اگر رئیس جمهور آمریکا یک کار مثبت در زندگیش داشته باشد همین خروج از برجام بود.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی بزرگترین و مهمترین درس برجام را غیر قابل اعتماد بودن آمریکا دانست و خاطر نشان ساخت: پیروزی بسیار بزرگی که از این ماجرا بدست امد این بود که مسئولین و احزاب چپ و راست بدانند که مذاکره با آمریکا مشکلات را حل نخواهد کرد و به فرموده رهبری در این رابطه چیزی جز آسیب و ضرر برای ایران نبوده چون هویت امریکا با قبل تفاوتی نداشته است. متاسفانه برخی آقایان این حرفها را باور نداشته و با برخی حرف ها و موضع گیری های خود بر روی ملت نیز تاثیر گذاشته که تا کی باید با آمریکا رابط نداشت. بزرگترین درس مذاکرات عدم اعتماد به امریکا بود و از پس هیچ فرد یا گروهی نباید موضع رابطه با آمریکا را مطرح کند و مواضع اخیر ترامپ، جریان طرفدار آمریکا در ایران را له کرده و مواضع ضد آمریکایی نیز در آنها ایجاد شد.

وی خروج ترامپ از برجام را پیروزی گفتمان مقاومت در جهان بر گفتمان سازش و انفعال برشمرد و گفت: این ماجرا درسی به همه کشورهای جهان، نهضتهای آزادی بخش و انقلاب های درحال جریان داد که برای رسیدن به استقلال راهی جز مقاومت و مبارزه با استکبار نیست و این همان راهی است که ملت ایران رفته اند. برای کشوری مثل کره شمالی نیز که قصد مذاکره با امریکا را دارد این اتفاق ثابت کرد آمریکا برای قردادهای بین المللی که امضا می کند متعهد نبوده و با خروج از تعهدات از هیچ تبعات آبرویی نیز پرهیز ندارد، آنها نیز باید بدانند که تنها راه ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار است.

حجت الاسلام روانبخش با تاکید بر این موضوع که دولت با اعتماد به اروپا کشور را دوباره برای مدت ها معلق نگه ندارد، بیان داشت: آقای روحانی در کتاب امنیت و دیپلماسی که سال 84 منتشر کرد در جای جای کتابش آورد که اروپاییان اختیاری از خودشان نداشته و علت شکست مذاکرات در سال های 82 تا 84 عدم حضور آمریکا در مذاکرات بود و من نیز برای مذاکره با آمریکا از خود اختیاری نداشتم بنابراین در دوره بعدی با حضور آمریکا در مذاکرات موفق خواهیم شد. وی در کتابش نوشت مذاکره با اروپاییان به علت ترس آنها از آمریکا فایده ای ندارد و حاضر نیستند پای قراردادهایشان بمانند. وقتی که رئیس جمهور فرانسه جلوی دوربین ها دست خانم ترامپ را می بوسد شما باور می کنید آنها یا انگلستان که متحد آمریکاست به برجام پایبند بوده و با آمریکا مخالفت کنند.

وی به دلایل پایبندی فعلی اروپاییان به برجام اشاره کرده و اظهار داشت: اروپاییان به دلایلی نظیر حفظ وجه بین المللی و معطل و معلق گذاشتن ایران برای جلوگیری از یک برنامه ریزی واقعی و درست بصورت ظاهری برجام را حفظ کرده اند ولی عملا به خاطر تحریم های امریکا و التزام آنها به این تحریم ها به برجام پایبند نخواهند بود و آنها نیز مدتی دولت و ملت ایران را سر کار بگذارند. 

حجت الاسلام روانبخش در پایان تاکید داشت: تنها راه مقابله با این مواضع و تحرکات این است که با کشورهای منطقه نظیر روسیه، عراق، ترکیه و پاکستان که با همکاری دارند در جهت رشد و توسعه اقتصادی و صادرات برنامه ریزی و همکاری داشت و توانمندی های داخلی را دیده و جوانان را به کار گرفته و روی ملت خودمان حساب کنیم و بواسطه اقتصاد دانان منصف و کشور دوست که چشم به بیرون ندارند برنامه ریزی واقع بینانه ای برای کشور داشت و بر اساس شاخص هایی که رهبری ارائه دادند که از ایشان نیز از کارشناسان دلسوز مشورت گرفته و تهیه کرده اند کشور را از این شرایط خارج کرده و پرتاب به سمت جلو داشته باشیم.

انتهای پیام/اد




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.