بازگشت به صفحه کامل
مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد مطرح کرد

خانواده در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار قدرتمند است/ سه عامل اصلی در 80 درصد طلاق‌ها


مدیر پیشگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد با تشریح آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه خانواده را مهم‌ترین و قدرتمند‌ترین نهاد در کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.

به گزارش "میبدخبر"، مدیر پیشگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد در کارگاهی که به منظور آشنایی اصحاب رسانه و فرهنگ با آسیب‌ها و جرایم اولویتی استان برگزار شد، با اشاره به نقش مهم خانواده‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: هر دستگاه و نهادی نقش خود را در این زمینه باید ایفا کند و آمارهایی که در زمینه آسیب‌های اجتماعی وجود دارد نشاندهنده این است که جامعه در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد.


آمار بالای پرونده‌های قضایی در استان یزد
دکتر محمد حسین رحیمی نسب با اشاره به آمار پرونده‌های قضایی گفت: در کشور تقریبا سالیانه 13 میلیون پرونده و در استان یزد سالانه حدود 120 هزار پرونده تشکیل می‌شود در حالی که در کشور هند با یک میلیارد جمعیت سالانه حدود چهار و نیم میلیون پرونده تشکیل می‌شود که قابل تأمل است.
سیر صعودی اعتیاد در جامعه

وی با اشاره به اعتیاد به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی و سیر صعودی آن در کشور ادامه داد: براساس آمار موجود نزدیک به 3 میلیون نفر در کشور درگیر اعتیاد هستند و متأسفانه 80 درصد معتادان نیز جوان و در رده سنی 15 تا 39 سال قرار دارند  در حالی که 25 سال قبل 80درصد معتادان را افراد بالای 40 سال تشکیل می‌دادند و آمار زنان معتاد نیز از 2 درصد به 11 درصد در کشور رسیده است.

پنج سال؛ متوسط اطلاع خانواده‌های یزدی از اعتیاد فرزندان
دکتر رحیمی‎‎نسب با بیان اینکه 15 نگرانی جدید در حوزه اعتیاد وجود دارد، گفت: متوسط اطلاع خانواده‌های یزدی از اعتیاد فرزندشان پنج سال است به این معنی که خانواده‌ها پس از اینکه 5 سال از اعتیاد فرزند می‌گذرد و دیگر در حال از دست رفتن است، آنگاه از اعتیاد وی اطلاع پیدا می‌کنند که این موضوع  یکی دیگر از معضلاتی است که در زمینه اعتیاد در استان وجود دارد.

سالانه 4/5 میلیون نفر در دنیا براثر مصرف الکل می‌میرند
وی با بیان اینکه اکنون کشور در خواب الکل به سر می‌برد، افزود: طبق آمار رسمی اکنون در کشور 200 هزار پرونده در زمینه مصرف مشروبات الکلی تشکیل شده است و اگر میزان 100 میلیون لیتر مصرفی سالانه در کشور را بر این آمار تقسیم کنیم مشخص می‌شود که آمار مصرف کنندگان الکل در کشور بیش از 200 هزار نفر است.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با اشاره به آسیب‌های روحی و جسمی جبران ناپذیر مصرف الکل گفت: تقریبا 10 سال است که سرو الکل به دلیل ضررهایی که دارد در مجامع علمی و رسمی کشورهای مصرف کننده ممنوع شده است.

دکتر رحیمی نسب با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه سالیانه 4/5 میلیون نفر در دنیا به دلیل مصرف الکل از دنیا می‌روند، گفت : الکل ضررهای زیادی دارد که یکی از آنها آسیب به کبد است و هیچ دستگاهی نیز نمی‌تواند جایگزین کبد انسان و کار آن شود و به همین دلیل  آمار پیوند کبد در کشورهای مصرف کننده مشروبات الکی بسیار بالاست.

وی با اشاره به تاثیر رسانه‌های و هجمه رسانه‌ای دشمن در زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی در کشور و با بیان اینکه ضررهای مصرف مشروبات الکی در فضای مجازی مطرح نمی‌شود و به جوانان ما نیز گفته نمی‌شود، ادامه داد: زمانی که به جوان ما از ضررهای الکل گفته می‌شود و از نظر اسلام و روایات و نهج البلاغه به آن پرداخته می‌شود با اقداماتی که دشمن انجام داده است جوانان این موضوع را مطرح می‌کنند: چگونه است که اسلامی که 1400 سال پیش آمده است در مورد الکلی که زکریای رازی بعدها کشف کرده صحبت می‌کند!!! و آیات و روایات را زیر سوال می‌برند در حالی که الکل و مشروبات الکی از ابتدا وجود داشته و زکریای رازی خلوص الکل را به 97 درجه رسانده به نحوی که بتوان از آن در طب استفاده کرد و خاصیت ضد عفونی پیدا کند.

ضرورت تسهیل ازدواج در جامعه
دکتر رحیمی نسب با اشاره به روابط جنسی نامشروع به عنوان یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: متأسفانه فاصله بین سن بلوغ و سن ازدواج در جامعه افزایش یافته است و با وجود فضاهای مجازی و زمینه‌های تحریک جنسی در جامعه که یکی از آنها رواج بی حجابی و حضور زنان با آن وضع آرایش درجامعه که تجاوز به حقوق دیگران محسوب می‌شود، است، باید اقداماتی در زمینه تسهیل ازدواج، پایین آوردن سن ازدواج و .. صورت گیرد که این موضوع در کشورهایی چون روسیه کار شده است به گونه‌ای که ازدواج‌های پرهزینه در این کشور توهین به اجتماع تلقی می‌شود.

نقش و قدرت بالای خانواده در کاهش آسیب‌های اجتماعی
وی فضای سایبری، کاهش اعتقادات دینی، وضعیت بیماری‌ها جسمی و روحی، معضل سیگار و قلیان، کاهش جمعیت و موضوعاتی که در زمینه کودک مطرح می‌شود را از جمله آسیب‌هایی دیگری عنوان کرد که خانواده با قدرتی که دارد و برنامه‌ریزی جدی می‌تواند در کاهش آن‌ها نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری ایفا کند.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با اشاره به قدرت خانواده در برچیدن اعتیاد از جامعه خاطرنشان کرد: با وجود اینکه 16 دستگاه در کشور در زمینه مبارزه با اعتیاد فعالیت می‌کنند با این وجود آمار زیادی در جامعه گرفتار آن هستند به این دلیل که بسیاری از خانواده‌های ایرانی در این زمینه دچار خودباختگی شدند و در مقابل مبارزه با اعتیاد و مصرف مواد مخدر فرزندانشان اظهار عجز و ناتوانی می‌کنند.

افغانستان بزرگترین تولید کننده و کمترین مصرف کننده مواد مخدر در دنیا
دکتر رحیمی نسب ادامه داد: کشور افغانستان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر طبیعی دنیاست و طی 30 سال 90 هزار تن مواد مخدر طبیعی تولید کرده است اما با وجود اینکه قانون منع مصرف مواد مخدر نیز در این کشور وجود ندارد و در دسترس همه افراد است و از نظر تمدن، شرایط جتماعی، وضعیت خانوادگی، سطح تحصیلات نمی‌توان ما را با آنها مقایسه کرد اما این کشور کمترین مصرف کننده مواد مخدر است؛ به این دلیل که خانواده در ایین موضوع پای کار آمده است و از همان زمان نوزادی حتی لالایی که خوانده می‌شود مصرف مواد مخدر در آن نهی شده است و نفرت عمومی در جامعه برای مصرف مواد مخدر وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: باید برای فعالیت در حوزه خانواده در زمینه‌های ترویج ازدواج، تسهیل ازدواج، تشکیل خانواده، تحکیم خانواده، تکلیف خانواده و تعالی خانواده کار شود و ‌ngoهایی در هر کدام از این زمینه‌ها تشکیل شود.

سه عامل اصلی در 80 درصد طلاق‌ها
مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: با بررسی و مطالعاتی که بر روی 7 هزار پرونده طلاق انجام شده است در 80 درصد پرونده‌ها سه عامل اصلی «عدم شناخت مفهوم کل زندگی  و حیات و ازدواج»، «عدم شناخت خصوصیات روانی زن و مرد» و «عدم شناخت همسر مورد نظر» وجود دارند که چنانچه رسانه‌ها با کارزار رسانه‌ای و ایجاد دغدغه و چالش در جامعه و همچنین نهادهای دیگر بتوانند این سه عامل را مرتفع کنند می‌توان تا 80 درصد طلاق را در جامعه کاهش داد.

منبع:یزد آوا




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.