بازگشت به صفحه کامل

حمله آفت مگس مدیترانه‌ای به ۴۵۰ هکتار از باغات انار میبد


رییس جهادکشاورزی شهرستان میبد از پیش‌بینی حمله آفت مگس مدیترانه‌ای به ۴۵۰ هکتار از باغات انار این شهرستان خبر داد.

به گزارش میبد خبر، «صدر پورکوثری» با بیان اینکه شهرستان میبد از لحاظ تولید محصولات کشاورزی دارای جایگاه خوبی در استان است، اظهار کرد: بیشترین سطوح زیرکشت در شهرستان میبد به صورت باغی است که عمدتاً شامل ۱۴۰۰ هکتار باغات پسته و ۱۲۵۰ هکتار باغات انار است.

وی با اشاره به تأثیر مثبت بارندگی‌های بهار امسال بر کیفیت محصولات کشاورزی میبد، بیان کرد: البته از آنجایی که پسته و انار به عنوان عمده محصولات شهرستان نیاز زیادی به آب ندارند، بارندگی‌ها در افزایش این محصولات اثری نداشته است.

پورکوثری افزود: امسال سرمازدگی بهاره در میبد اتفاق نیفتاد و همین عامل باعث شد تا محصول انار شهرستان وضعیت بهتری داشته باشد اما نگرانی در مورد آفت مگس مدیترانه‌ای در مورد محصول انار همچنان پابرجاست.

وی گفت: در سال گذشته به رغم پیش‌بینی درگیری ۲۰۰ هکتار از باغات انار شهرستان با این آفت، با تمهیدات و پیش‌بینی‌های به عمل آمده تنها ۱۵۰ هکتار از باغات میبد درگیر این آفت شد و مابقی محصولات آسیب زیادی ندیدند.

وی با اشاره به افزایش این نگرانی در سال جاری به دلیل سرمای اندک زمستان گذشته، خاطرنشان کرد: قاعدتاً امسال شاهد طغیان بیشتر مگس مدیترانه‌ای هستیم و پیش‌بینی می‌شود تا ۴۵۰ هکتار از باغات انار شهرستان درگیر این آفت شوند.

پورکوثری در این باره از نصب ۲۰ تله ردیابی در باغات شهرستان نیز خبر داد و گفت: متأسفانه در اکثر این تله‌ها مگس مدیترانه‌ای مشاهده شده است.

به گفته وی، آفت مگس مدیترانه‌ای تنها روی محصولات شیرین تأثیر مخرب دارد و تا انارها به مرحله شیرین شدن نرسد، به این محصولات حمله نمی‌کند به طوری که اکنون نیز آفت‌هایی مانند کرم گلوگاه و سن به محصولات صدمه می‌زنند که البته تنها به ۱۰ تا ۲۰ درصد محصول را خسارت وارد می‌کنند ولی خسارت مگس مدیترانه‌ای روی محصول انار تا ۹۰ درصد نیز می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه عدم انجام مبارزه به موقع با این آفت موجب خسارت هنگفتی به محصول انار شهرستان خواهد شد، از کشاورزانی که باغات محصولات مختلف و شیرینی نظیر انجیر، زردآلو و شفتالو دارند، خواست تا با توجه به اثرگذاری این آفت روی میوه‌های شیرین نسبت به حذف این میوه‌ها از سایر محصولات اقدام کنند تا آفت مذکور به صورت اپیدمی تبدیل و منتقل نشود.

مدیر جهاد کشاورزی میبد با بیان اینکه فصل برداشت انار در شهرستان میبد از نیمه شهریورماه آغاز می‌شود، همچنین گفت: کشاورزان توجه داشته باشند که برداشت انار را به هیچ وجه به تعویق نیندازند و قبل از شیرین شدن محصول آن را برداشت کنند.

پورکوثری در پایان نیز تنها راه مبارزه با این آفت را طعمه‌پاشی عنوان کرد و گفت: از آنجایی که امکان سمپاشی محصول انار وجود ندارد، تنها طعمه‌پاشی روی سایر درختان به عنوان راه مبارزه با این آفت باید مورد اهتمام کشاورزان قرار گیرد که در این باره جهادکشاورزی آماده هر گونه همکاری با کشاورزان است.

انتهای پیام/

ایسنا




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.