بازگشت به صفحه کامل
نکاتی در حاشیه اتفاق اخیر برای طلبه آمر به معروف در میبد؛

حمایت ناجا از آمران به معروف میبدی ، از حرف تا عمل!


چند روز پیش بود که خبری مبنی بر تعقیب و تهدید آمر به معروف در میبد توسط فرد غیر بومی،رسانه ای شد، یادداشت میبدما در رابطه با این موضوع حساس را می خوانیم/

به گزارش میبد خبر، «میبد ما» در یادداشتی مهم نوشت:

چند روز پیش بود که خبری مبنی بر تعقیب و تهدید آمر به معروف در میبد رسانه ای شد، قبل از اینکه این خبر کاملاً حساس و جدی باز هم مانند سایر اخبار جدی که جدی گرفته نشد و به آرشیو رسانه ها، و همین طور به فراموش خانه ذهن ها سپرده شود، یادداشتی بر این موضوع می نویسم، تا ان شاءالله در آینده شاهد حرکت های مناسبی در این حوزه باشیم.

متن خبر بدین شرح بود:

درگیری و تعقیب طلبه ناهی از منکر در میبد در شب تجمع مردم میبد علیه بدحجابی!

دوشنبه, تیر ۲۹, ۱۳۹۴,

تجمع گسترده بانوان میبدی در اعتراض به شیوع بدحجابی در میبد در حالی صبح روز پنجشنبه و با حضور فرمانده نیروی انتظامی برگزار شد که دقیقا شب همان روز اقدامی بسیار تاسف‌آور از نیروی انتظامی میبد در این باره، به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار "میبدما"، چهارشنبه شب گذشته و درحالیکه هنوز سایه بهشتی ایام ماه مبارک رمضان بر شهرمان پهن بود، یکی از طلاب متدین و انقلابی شهرستان میبد که به اتفاق همسرش سوار بر خودروی شخصی بود متوجه پوشش بسیار زننده یک زن غیربومی که بر ترک موتور شوهرش سوار بود، می‌شود؛ آن هم روبروی سپاه قدیم میبد که حالا ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر میبد هم آنجا قرار گرفته است.

همسر این طلبه از داخل ماشین به زن بدحجاب تذکر می‌دهد که حجاب را رعایت کند اما در کمال تعجب آن زن شروع به توهین و فحاشی می‌کند و با این اوضاع، طلبه مذکور از مردی که به همراه آن زن بود می‌خواهد تا او را آرام کند اما آن مرد هم بی‌احترامی‌های همسرش را ادامه می‌دهد و شروع به جر و بحث می‌کند که این موضوع باعث بروز ترافیک سنگینی در آن نقطه می‌شود.

آن طلبه برای فیصله یافتن موضوع با پلیس ۱۱۰ میبد تماس می‌گیرد و پلیس با شنیدن ماجرا قول اعزام مامور به صحنه را می‌دهد اما پس از سپری شدن حدود ۱۰ دقیقه از این تماس، هیچ ماموری در صحنه حاضر نمی‌شود و طلبه مذکور برای آنکه ترافیک به وجود آمده رفع شود، سوار ماشین می‌شود تا صحنه را ترک کند اما در این حین متوجه می‌شود که آن موتورسوار به اتفاق یک موتورسوار دیگر در تعقیب وی هستند.

با ملاحظه این شرایط، آن طلبه مجددا با پلیس میبد تماس می‌گیرد و این بار با پاسخ تند پلیس مبنی بر اینکه "ما وظایف مهمتری نیز داریم" و "شهر تنها برای شما که نیست" و "خط تماس پلیس را اشغال نکنید" مواجه شدند!!

آن طلبه وقتی به میدان جوان می‌رسد، متوجه یک ماشین گشت پلیس می‌شود که به طرف اردکان می‌رفت و تصور می‌کند که این گشت برای مسئله آنها اعزام شده است منتها مسیر را دارد اشتباهی می‌رود به همین خاطر دوباره با پلیس تماس می‌گیرد و می‌گوید: ماشین پلیس آدرس را اشتباه رفت.

پلیسی که آن سوی خط ۱۱۰ بود نیز پاسخ می‌دهد آن ماشین پلیس ماموریت دیگری داشته و منظورشان شما نبودید.

آن طلبه هم با ناراحتی می‌گوید: حتماً باید با چاقو مرا بزنند تا شما به کمک من بیایید؟!

این موارد تاسف‌بار را طلبه مورد اشاره مطلب در تماس مستقیم با خبرنگار "میبدما" اعلام کرد و به نظر می‌رسد پلیس شهرستان میبد و شخص فرماندهی محترم این نیرو درباره این تعلل و نحوه پاسخگویی مامور مذکور (شیفت شب پنجشنبه) بایستی پاسخگو باشند.

اینکه مدام مسئولین شهرستان بر تذکر لسانی و امر به معروف و نهی از منکر تاکید کنند و بعد در میدان عمل این‌گونه بی‌مهری صورت گیرد باعث ریشه‌کن شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر می‌شود. ضمن آنکه در حالی این اتفاق اسفناک افتاده که صبح همان روز مردم میبد در تجمع پارک فلسطین، خیلی صریح و شفاف از مسئولان امر از جمله نیروی انتظامی میبد خواستند تا به صورت قاطعانه با فساد برخورد کنند.

 

 

موضوع امر به معروف و نهی از منکر، یک موضوع جدی از نظر دین مبین اسلام است، و بارها و بارها در آیات و احادیث بر این اهمیت صحه گذاشته شده است، به عنوان مثال سوره عصر در آیاتی نشانه مومنان را "تواصی به حق" عنوان می کند که به قول طبرسی این تواصی به حق منظورش امر به معروف و نهی از منکر است.

همین طور در آیاتی مانند آل عمران آیه ۱۰۴ – آل عمران آیه ۱۱۰- لقمان آیه ۱۷- توبه آیه ۷۱ و بسیاری از آیات قرآن این موضوع جلوه کرده است، به عنوان مثال:  وَ لْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلىَ الخَْیرِْ وَ یَأْمُرُونَ بِالمَْعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ أُوْلَئکَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏ ( آل عمران آیه ۱۰۴ ) باید از میان شما گروهی باشند که به خیر دعوت کنند و به خوبی فرمان دهند و از بدی باز دارند، اینان رستگارانند

 همین طور رسول خدا (ص) فرمود: یا امر به معروف و نهی از منکر می کنید، یا عذاب خدا مسلماً همه شما را فرا خواهد گرفت (همان منبع)

***

اما ضمانت اجرای امر به معروف و نهی از منکرِ بدون حاشیه آسیب زا و یا به نوعی با امنیت بیشتر، در قبال آنهایی که با کوچکترین امر به معروفی از جای خود در می روند و با دست زدن به اعمال خشونت آمیز، نه تنها باعث جری تر شدن عوامل ناهنجاری اجتماعی می شوند، به نوعی آمرین به معروف را نیز خنثی می کنند، بسیار مهم و حیاتی است. وقتی ما در جامعه از مردم خود چهره به چهره شدن با عوامل خلاف را می خواهیم و مردم را به این امر تشویق می کنیم، ضمانت امنیت آنها را نیز باید بدهیم و آن را فراهم کنیم.(البته می توانیم دین را کنار بگذاریم و بگوییم در کار پلیس دخالت نکنید و این کار را فقط وظیفه پلیس بدانیم، که این نه به دین نزدیک است نه به عقل)

به نظر می رسد آنچه بسیاری از مردم را در قبال خلاف برخی دیگر به سکوت کشانده است، تنها، ندانستن نیست، بلکه ترس از عواقب عکس العمل طرف مخالف است. بارها و بارها تجربه کرده ایم که جمله" دنبال دردسر می گردی؟!" از دیگران و یا حتی از درون خودمان به گوش رسیده است، و این به معنای آنست که "سکوت کن تا سالم بمانی !!!"

اما اگر ضمانت امنیتی خوبی برای افراد امر کننده به نیکی و نهی کننده از منکر وجود داشته باشد، مسلماً پشتوانه مناسبی برای انگیزه سازی دراین محور است. شاید آموزش دادن امر به معروف و نهی از منکر، به بسیاری از مردم ما نیاز مبرم باشد، اما ضمانت تامین امنیت اگر وجود نداشته باشد، عملاً تنها کسی که خود را در مقابل دریای از خلافهای ریز و درشت اجتماعی تنها می بیند، همان پلیس است که می توانست با حمایت از جبهه مردمی آمر به معروف، در مقابل منکرات اجتماعی، موفق تر باشد.

شهر ما، دیگر شهر چندین سال پیشتر نیست، باور کنیم. این شهر با ورود مهاجرین – که البته همه آنها بد نیستند- و تغییر حالات جمعیتی شهرمان، نسلی را شاهد است که تاثیرات زیادی از فرهنگ وارداتی غرب – به تبع ورود تکنولوژی های اخلاق ساز- گرفته است. با چند سرباز ساده آموزش ندیده و یک یا دو ماشین گشت، کنترل کردن این شهر، که به نوعی جمعیت آن به ۱۰۰ هزار نفر نزدیک شده است، شوخی کردن با امنیت و جان و مال مردم است.

اگر قضیه طلبه میبدی به ضرب و جرح یا قتل ایشان منجر شده بود، فقط یک حادثه تلقی نمی شد، این "خط و نشانی" قدرتمند از جبهه خلافکار بر علیه هر کسی بود که بخواهد چوبی به چرخشان بگذارد تلقی می شد و محال ممکن بود که بشود در این شهر چیزی را به سامان رساند و حرف حقی را به کرسی نشاند !!!

مکان های شلوغ شهر، مِن جمله پارک ها، نیاز به ایستگاه های ثابت پلیسی وظیفه شناس دارد، سوای از اینکه کمک رسانی پلیس و یا رسیدن به درخواست های مردمی، اولویتش باید و باید و باید موضوع حمایت از آمرین به معروف باشد، وگرنه؛ شهر آرمانی و یا همین که داریم را در آینده ای نه چندان دور باید در خواب ببینیم …

امام خامنه ای درباره حمایت از آمرین به معروف می فرماید:

مبادا در گوشه و کنار، یا در دستگاه انتظامی یا قضایی، کسانی باشند که راه را جلو آمر به معروف و ناهی از منکر سد کنند! مبادا کسانی باشند که اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر کرد، از او حمایت نکنند، بلکه از مجرم حمایت کنند! البته خبرهایی از گوشه و کنار کشور، در بعضی از موارد به گوش من میرسد. هر جا که بدانم و احساس کنم و خبر اطمینان‌بخشی پیدا کنم که آمر به معروف و ناهی از منکر، خدای نکرده مورد جفای مأمور و مسؤولی قرار گرفته، خودم وارد قضیه خواهم شد(لینک)

 

یادداشت های ارسالی مردم در ذیل این خبر نیز بسیار خواندنی است که برخی از این کامنت ها را در زیر میخوانیم:

  • عباس wrote on ۲۹ تیر, ۱۳۹۴, ۱۵:۳۹

    با سلام خیلی حای تاسف است حالا شما لطفا از فر ماندهی محترم منطقه جدی پیگیر موضوع باشید تا توبیخ و مامور خاطی و هچنان اطلاع رسانی کنید ماقعا جای تاسف است این همهخ وقاهت و پر رویی مهاجران خب همینه دیگه خونه ارزون دادن به اینا کار دادن ودر امد خوب و احترام کردن میشه همین دیگه اگر حقیقت را بخواهیم مقصر اصلی خود مردم ما هستند

  • سایه روشن wrote on ۲۹ تیر, ۱۳۹۴, ۱۶:۲۹

    خیلی برام مهم شد ببینم این مسئولین عزیزی که پشت میکروفن ها و دوربین ها و در جلسات و مصاحبه ها، اینطوری لفاظی می کنند، قراره جواب این موضوع رو چی بدهند ؟!!!
    واقعاً اگه این بنده خدا با مشکل برخورد فیزیکی مواجه شده بود، اون وقت چه خاکی بر سر می کردیم، آبرومون می رفت اساسی …

  • حسین wrote on ۲۹ تیر, ۱۳۹۴, ۲۲:۰۴

    اینجوری باشه باید منتظر شهید خلیلی های دیگه باشیم

  • شهروند wrote on ۳۰ تیر, ۱۳۹۴, ۰:۱۵

    بهتر است از نیروی سپاه و بسیج که مردمی هستند استفاده شود بصورت گشت شبانه و روزانه ، اگر واقعا می خواهند جلوی بدحجابی وغیره گرفته شود ، اگر فقط شعار  است  و هنوز ضروری نمیدانند بحث جداگانه است

  • فاضلی wrote on ۳۰ تیر, ۱۳۹۴, ۱۴:۰۶

    با سلام به نظر من بایستی حتما پیگیری شود حضور غیر بومی ها با این اوضاع جای تاسف و نگرانی دارد.

  • م ح wrote on ۳۱ تیر, ۱۳۹۴, ۹:۳۴

    مورد مشابهی نیز من داشته ام . تذکر که دادی یعنی داری رجز برای دعوا میخوانی . دعوا هم که شد تذکر دهنده به خاطر دخالت در حریم خصوصی(حریم همان برهنگی علنی درخیابان) کتک هم خورد.

  • رضا wrote on ۳۱ تیر, ۱۳۹۴, ۱۴:۱۱

    نیروی انتظامی واقعا که جای تاسف داره و حالا سپاه و بسیج هم وارد بشن قانون درست و حسابی که نیست حمایت کنه

 

 




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 1.0 stars out of 5.


داود دهقانی
نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی میبد سالهاست که فسیل شده اند
حتی با تذکر جدی امام جمعه میبد در رابطه با عملکرد ضعیفشان هیچ تغییری نکرده اند
0 (0 آرا)
پست شده در ۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۱۳:۱۰