بازگشت به صفحه کامل
در بیانیه حضرت آیت الله اعرافی در پی فاجعه منا ذکر شد:

حق‌جویان عالم و جهان اسلام، خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و کشف دلایل واقعی فاجعه غمبار منی هستند


 بیانیه حضرت آیت الله اعرافی در پی فاجعه منا نوشتن پست الكترونيكي چاپ بازدید: ۳۱ | تاریخ انتشار: يكشنبه ، ۵ مهر ۱۳۹۴ ، ۲۰:۵۴ | شناسه مطلب: ۷۰۹۵ | آیت الله اعرافی، رئیس جامعه المصطفی با صدور بیانیه‌ای، ضمن ابراز تأسف بی پایان از حوادث خون‌بار حج امسال، تأکید کرد: باید با بررسی سریع، منصفانه و همه‌جانبه این فاجعه، مقصران اصلی آن شناسایی و معرفی شوند.

به گزارش میبد خبر به نقل از میبد آدینه ، متن کامل پیام رئیس جامعه المصطفی بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

إِنَّا لِلّهِ وَ اِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعون

قال الله تبارک وتعالی: «... وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّه؛ ... کسی که از خانه خود بیرون بیاید، در حالی که به سوی خدا و رسولش هجرت می‌‌کند، پس مرگش فرابرسد، تحقیقاً اجر او با خداوند است». (نساء: ۱۰۰)

این روزها دنیا و به ویژه جهان اسلام، در حیرت ابعاد عظیم فاجعه‌ای است که در ایام حج بیت‌الله‌الحرام و در روز عید قربان، در منی رخ داد و جان نزدیک به دوهزار نفر از حاجیان را از کشورهای مختلف ستاند. چندی پیش نیز در حادثه سقوط جرثقیل در مکه، جمعی دیگر از حجاج را به دیار باقی برد.

امیرمؤمنان، حضرت علی(ع)، درباره شأن حجاج خانه خدا فرمودند: خداوند از خلق خود اختيار كرد و برگزيد آنهایی را كه نداى منادى او را شنيدند و دعوت او را اجابت كردند و سخن او را تصديق نمودند و در جاهایى ایستادند كه انبيای او ایستادند و به ملائكه‌ای كه گرد عرش خدا می‌گردند، تشبه کردند؛ آنان در حالی جان دادند که در مواقف انبیا بودند و کاری شبیه ملائکه عرش خدا می کردند. بدین ترتیب، اینان به مقامی رسیدند که اجر آن بر خدا واقع شد.

از سوی دیگر، مدتی مدید است که باران گلوله بر سر مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن می‌بارد و هر روز می‌شنویم که جمعی از آنان به خاک و خون کشیده می‌شوند.

در نخستین نگاه، عیان می‌گردد که در همه این حوادث، – مع‌الاسف- رژیم آل‌سعود متهم ردیف اول است و اسفناک‌تر این که حاکمان عربستان و آنان که خویشتن را خادمین حرمین شریفین می‌نامند، سیاست سکوت در پیش گرفته‌اند یا با مطرح ساختن بهانه‌‌هایی واهی، کشته شدن شمار زیادی از حجاج را به مسائلی همچون قضا و قدر مرتبط می‌سازند و بی‌نظمی آنان را مسبب فاجعه اخیر برمی‌شمارند. از سوی دیگر، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر انتقال حاکمیت از خاندان عبدالله به خاندان سلمان و نزاع طرفینی بین «محمدبن سلمان» و «محمدبن‌نایف» به گوش می‌رسد که چنین وقایع اسفباری، زمینه‌ساز آن به شمار می‌رود.

حق‌جویان عالم و جهان اسلام و نیز مدافعان حقوق بشر، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را به منظور کشف دلایل واقعی فاجعه غمبار منی خواستارند و اعتقاد دارد باید با بررسی سریع، منصفانه و همه‌جانبه این فاجعه، مقصران اصلی آن شناسایی و معرفی شوند.

از سوی دیگر، با توجه به این که در سال‌های گذشته نیز بارها، حوادثی در روند برگزاری کنگره عظیم حج رخ داده و امسال نیز ابعاد بس گسترده‌تر یافته است، جهان اسلام بر بی‌تدبیری برگزارکنندگان بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان جهان در بیت‌الله‌الحرام پای می‌فشرد و واگذاری این مسئولیت مهم را به نهادهای بین‌المللی، با مشارکت همه کشورهای جهان اسلام ضروری برمی‌شمارد.

جامعه‌المصطفی‌العالمیه، ضمن ابراز تأسف بی‌پایان از حوادث خون‌بار حج امسال و عرض تسلیت خالصانه به بازماندگان کشته‌شدگان این فجایع، بار دیگر، بر معرفی مجرمان واقعی این حوادث تأکید می‌ورزد و امیدوار است، حج، که یکی از فروع اساسی دین نبی مکرم اسلام(ص) است، با مدیریتی درست و بی‌نقص، هر سال به خوبی برگزار شود و دیگربار، چهره طواف در حرم امن الهی به خون بی‌گناهان آغشته نگردد.

۵/۷/۹۴

 




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.