بازگشت به صفحه کامل

حقوق های نجومی و گورخوابی؛ دو روی یک سکه


وقتی دریافت حقوق های نجومی سر به فلک می کشد و وام های کلان کم بهره با دوره بازپرداخت 50 ساله و 90 ساله به عده ای نورچشمی می رسد، بیکاری، فقر، فساد و گورخوابی نیز افزایش می یابد.

میبد خبر؛ دو هفته پیش بود که یکی از روزنامه های صبح ایران گزارشی تکان دهنده را به چاپ رساند که برای همه مردم حتی مسئولین تعجب انگیز بود. گزارشی که خبر از زندگی عده‌ای کارتن‌خواب را می داد که در فصل زمستان به دلیل سرمای هوا ناچار بودند شب ها را در قبر مردگان به صبح برسانند. هرچه از زمان انتشار این خبر گذشت، رسانه های مختلف به خصوص فضای مجازی واکنش های بیشماری را نسبت به این رفتار که در نتیجه سوء مدیریت دولت مردان رقم خورده است نشان دادند.

خانه هایی که سقف ندارد، ملبغ های گزافی برای خرید، رهن و یا اجاره آن ها پرداخت نمی شود و برای وارد شدن به آن نیازی به «کلید» نیست.! اما گورخوابی واژه ای بود که ظرف چند ساعت از انتشار چنین خبری در گروه های مجازی توسط مردم، نام گذاری شد، چرا که دیگر نمیشد نام این رفتار را کارتن خوابی نامید.

انتقادات بی شماری پس از انتشار این خبر از سوی شخصیت های فرهنگی و سیاسی منتشر شد که می توان از جمله این انتقادات به نامه اصغر فرهادی کارگردان سینما به رئیس جمهور اشاره کرد که خطاب به ایشان گفته بود: «لااقل برای تنوع در نگارش تاریخ امروز که آیندگان بهت‌زده خواهند خواند، گاهی صاحب منصبان بی‌همراه و نا‌شناس به میان مردم بروند. به روستا‌ها و شهرهای دور افتاده. اگر ناشدنی‌ست به همین حوالی، محله‌های حاشیه تهران تا ببینند صورت‌های سرخ از سیلی آبرومندان بی‌بضاعتی که بیش از هر صاحب قدرتی جان و جوانیشان را برای این سرزمین قربانی داده‌اند.»

بازتاب این نامه چنان بود که رئیس جمهور در سخنرانی خود در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت که در محل اجلاس سران برگزار شد به آن اشاره کرد و گفت: «برای حل چنین موضوعاتی همه باید یکپارچه شویم و از مسائل جناحی و اختلافات دست برداریم و مشکلات اساسی کشور را مدنظر قرار دهیم. برای حل مشکلات همه باید دست به دست هم بدهیم. دولت و ملت و همه مسئول هستیم و در برابر فساد همه ما مسئولیم. بزرگ‌ترین قدرت برای مقابله با فساد نظارت عمومی است»

گورخوابی تنها یکی از صدها موردی است که مردم ما با آن مواجه هستند، گرانی، بی پولی، بی کاری، اجاره های سنگین، تعرفه های آب و برق و گاز که روز به روز افزایش می یابد، مسکن گران، درآمد های پایین، اجناس قاچاق و بی کیفیتی که جای کالای ایرانی را گرفته و ... که همه و همه هزینه های بالایی را برای زندگی مردم رقم زده اند، هرکدام به گونه ای مانند گورخوابی برای مردم آزار دهنده است و امروز در دورانی زندگی می کنیم که گورخوابی همانند حقوق های نجومی و نامتعارف و خودساخته کم کم به پدیده ای عادی برای مردم تبدیل می شود.

وقتی قبح فساد در جامعه شکسته شود و مسئولین به جای رسیدگی به مشکلات مردم، نه تنها راه عملی برای آن پیدا نمی کنند بلکه با فریب افکار عمومی سعی در توجیه شرایط به وجود آمده ناشی از مدیریت غلط خود را دارند نتیجه جز بدتر شدن روز به روز اوضاع را نخواهیم داشت. گورخوابی و نجومی بگیری رابطه ای مستقیم دارند، وقتی دریافت حقوق های نجومی سر به فلک می کشد و وام های کلان کم بهره با دوره بازپرداخت 50 ساله و 90 ساله به عده ای نورچشمی می رسد، بیکاری، فقر، فساد و گورخوابی نیز افزایش می یابد.

 بررسی چرایی این پدیده ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی را بر می تابد، در کشوری که منابع متعدد آن به دست کسانی مدیریت می شود که در رفتارشان نشانه ای از مدیریت اسلامی دیده نمی شود، نتیجه ای جز پدیده گورخوابی مشاهده نخواهد شد.

دهقانی

انتهای پیام/

نسیم صادق




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.