بازگشت به صفحه کامل
مدیرکل میراث فرهنگی یزد مطرح کرد

حفظ اصالت و هویت فرهنگی مهمترین دستاورد ثبت جهانی زیلوی میبد/ حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در میبد


مدیرکل میراث فرهنگی یزد بیان داشت: حفظ اصالت و هویت فرهنگی مهمترین دستاورد ثبت جهانی زیلوی میبد است.

سید مصطفی فاطمی فیروزآبادی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار میبد خبر، در خصوص حضور گروه ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی جهت بررسی شرایط ثبت جهانی زیلوی میبد بیان داشت: در این سفر گروه ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی به سرپرستی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه و یکی از کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی جهت بررسی و ارزیابی پرونده ثبت جهانی زیلوی میبد از عصر فردا وارد استان شده و روز شنبه از مراکز سنتی زیلو بافی میبد بازدید می کنند و در نهایت یکشنبه دیداری با مسئولان استان خواهند داشت.

وی افزود: جهت ثبت جهانی زیلوی میبد توسط میراث فرهنگی استان تهیه و به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال و پس بررسی های لازم از طرف سازمان جهت ثبت به شورای جهانی صنایع دستی ارسال شده تا پس از راستی آزمایی و بررسی پرونده مذکور و بررسی های لازم این دست بافته به ثبت جهانی برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با اشاره به اینکه با ثبت جهانی این دست بافته خلق شده توسط میبدی ها دارای ارزش هایی می شود که دنیا می تواند این ارزش ها را تایید کند، ابراز داشت: در حال حاضر شورای جهانی صنایع دستی پذیرفته که این پرونده قابلیت ثبت جهانی شدن را دارد و ارزیابی مهمترین قسمت کار در این راستا می باشد. پس از ارزیابی نظر کارشناسان مذکور به شورای جهانی صنایع دستی ارسال شده و پس از جمع بندی این ارزیابی این پرونده به روسای قاره ای شورای جهانی صنایع دستی فرستاده می شود تا آنها نیز بررسی کنند که مدل مشابه یا ثبت شده جهانی در منطقه آن ها وجود دارد یا نه که پس از آن این پرونده به همراه نظرات اصلاحی روسای قاره ای شورای جهانی صنایع دستی به مقر اصلی این شورا در انگلستان برگرداننده می شود. 

فاطمی ادامه داد: رئیس شورای جهانی صنایع دستی نیز با توجه به نظرات مجموعه نظر نهایی خود را در این زمینه اعلام می کند که این پروسه در حدود سه ماه به طول می انجامد. 

وی در خصوص دستاورد های ثبت جهانی زیلوی میبد اظهار داشت: بسیاری از کشورها دنبال تایید اصالت های خودشان بوده و در واقع به نوعی دنبال هویت سازی هستند. بسیار مهم است دست بافته ای که در میبد بافته شده و قدمت دیرینه داشته و توسط مردم این منطقه ابداع شده و بعنوان اولین دست بافته های بشری استفاده می شده به نام میبد و ایران ثبت جهانی شود. ما به دنبال این هستیم اصالت این فرهنگ به نام میبد ثبت شده تا کسی بعد از آن نتواند ادعایی روی آن داشته باشد و این هنر صنعت برای میبد حفظ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد عنوان کرد: تمام نقوش به کار رفته در زیلو، شیوه بافت و فناوری های به کار رفته در زیلو در پرونده ذکر شده و با این پرونده به ثبت جهانی می رسد. عنوان پرونده هم «ثبت جهانی میبد بعنوان شهر جهانی زیلو» است. حفظ اصالت و هویت فرهنگی مهمترین دستاورد ثبت جهانی زیلوی میبد است.

فاطمی در پایان درباره اقدامات میراث فرهنگی در این زمینه خاطر نشان ساخت: ایجاد کارگاههای زیلو بافی و تجهیز آنها، ساخت و ارائه دارهای زیلو بافی و مهمتر از همه تشکیل پرونده ثبت جهانی زیلوی میبد با همکاری شهرداری و فرمانداری میبد مهمترین اقدامات میراث فرهنگی استان و شهرستان در این راستا بوده است.

انتهای پیام/اد




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.