بازگشت به صفحه کامل
بیانیه محیط زیست یزد:

جمع آوری سگ های ولگرد وظیفه شهرداری است


اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد در پی گلایه های مردمی از جولان سگ های ولگرد در مناطق شهری بیانیه ای منتشر کرد.

به گزارش میبدخبر،  در این بیانیه آمده است: اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، در پی انتشار مطالبی در فضای سایبری مبنی بر حضور سگ های ولگرد در شهر در راستای تنویر افکار عمومی به اطلاع می رساند:

یکی از مشکلات مهم بهداشتی، اجتماعی، زیست محیطی در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور وجود سگ های ولگرد می باشد که با توجه به برخی بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان و به مخاطره افتادن سلامت انسان و محیط زیست، لازم است اقدامات اساسی در خصوص کنترل اصولی این حیوانات به عمل آید. بر این اساس، مفاد بند 15 ماده 55 قانون شهرداریها، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و جمع آوری حیوانات بلا صاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد را وظایف شهرداری دانسته است.

علاوه برآن مستند به بند 31 ماده 10 اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاری ها مصوبه 80/11/21، دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد در سال 87 تدوین و ابلاغ گردید. در دستورالعمل مزبور، تشکیلات اجرایی کنترل جمعیت سگ های ولگرد در 4 سطح ملی، استانی، شهرستانی و اجرایی و مراحل اجرایی عملیات کنترل سگ های ولگرد به طور کامل دیده شده است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد به عنوان یک ارگان همکار تلاش خود را در جهت اجرای صحیح و اصولی کنترل جمعیت سگ های ولگرد معمول داشته است.

اما آنچه که در این مرحله قابل تامل است اینکه، روش های گذشته شهرداری ها و دهیاری ها برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد چندان موفق نبوده و نتیجه آن،  عود جمعیت سگ های ولگرد و جفت شدن آن ها با حیات وحش (گرگ، شغال و...) و تولید های هیبریدهایی است که به جوامع انسانی نزدیک شده و آسیب های زیادی را وارد می نمایند.از اینرو به نظر می رسد در وهله اول ضرورت دارد بر علل عود جمعت سگ های ولگرد تمرکز نمود و موضوع دفع زباله های انسانی و لاشه های مرغ و دام را که موجب تامین غذایی این حیوان شده و تبعات بعدی را پدید می آورد به طور جدی از طریق ارگان های متولی مطالبه نمود. بدیهی است به طور همزمان عملیات اجرایی کنترل سگ های ولگرد مطابق با دستورالعمل مربوطه بایستی به مرحله انجام برسد تا دستیابی به نتایج مطلوب امکانپذیر گردد در غیر اینصورت کمافی السابق مشکل همچنان پابرجا خواهد بود و صرف هزینه و وقت دهیاری ها و شهرداری ها مثمر ثمر نخواهد افتاد.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.